به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۱:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۵ ساعت ۱۶:۱۶
کد مطلب : ۳۴۷۴۳۸

تعهد پایدار آمریکا بر حفاظت از امنیت عربستان

تعهد پایدار آمریکا بر حفاظت از امنیت عربستان
گروه بین الملل: به دنبال سفر  رئیس جمهوری ایالات متحده به جده، آمریکا و عربستان سعودی در بیانیه مشترکی بر اهمیت جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی تاکید کردند.
جو بایدن  با پادشاه عربستان و دیگر مقام‌های این کشور به مدت سه ساعت گفت وگو کرده است.
در بیانیه مشترک دو کشور آمده است٬ آمریکا و عربستان بر لزوم توقف دخالت ایران در امور داخلی کشورها، حمایت این کشور از تروریسم از طریق گروه‌های وابسته و اقدامات بی‌ثبات کننده در منطقه پافشاری کردند.
در این بیانیه تصریح شده است که جو بایدن بر تعهد جدی و پایدار آمریکا بر حفاظت امنیت پادشاهی عربستان تاکید کرده است.
جو بایدن پیشتر پس از دیدار با رهبران عربستان در جده اظهار داشت که در دیدار با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان مساله قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشینگتن پست را مطرح کرده است.
رئیس جمهور آمریکا گفت که محمد بن سلمان دست‌داشتن در این قتل را رد کرده و گفته است که مسئولین و مسببان این قتل را مورد بازخواست قرار داده است.
جو بایدن  به هنگام ورود به کاخ سلطنتی در جده از دست دادن با محمد بن سلمان خودداری کرد و با زدن مشت‌ها با یکدیگر احوال‌پرسی کردند، ولی او با ملک سلمان، پادشاه این کشور دست داده است.
رئیس جمهور آمریکا گفت، در خصوص قتل خاشقچی، من آن را در صدر جلسه مطرح کردم تا روشن کنم که در آن زمان چه فکری می‌کردم و اکنون در مورد آن چه فکر می‌کنم.
جو بایدن تصریح کرد: «من رُک و صریح درباره آن بحث کردم. من دیدگاه خود را به وضوح بیان کردم. من خیلی صراحتاً گفتم، سکوت یک رئیس جمهور آمریکا در مورد موضوع حقوق بشر با ارزش‌های وجودی ما و شخصیت من ناسازگار است.»
رئیس جمهوری آمریکا در ادامه همچنین در خصوص پاسخ ولیعهد عربستان به این موضوع اظهار داشت: محمد بن سلمان اساسا گفت که او مسئول آن نبوده است. اما واکنش من این بود که او (مسئول) بوده است.جو بایدن در بخش دیگری از این اظهارات خود تصریح کرد که در دیدار با رهبران عربستان موضوع بازار انرژی نیز مطرح شد و او انتظار دارد شاهد گام‌های بیشتری از سوی کشور باشد.ایالات متحده پیش از این هرگونه گمانی زنی در خصوص افزایش بیدرنگ صادرات نفت عربستان در بازارهای جهانی و تاثیر آن بر بهای انرژی را رد کرده بود. اما جو بایدن به طور ضمنی تاکید کرد که تاثیر اقدامات عربستان احتمالا چند هفته دیگر طول خواهد کشید.جو بایدن همچنین گفت که پیشرفت‌هایی در زمینه تمدید آتش‌بس در یمن حاصل شده است.

 
برچسب ها: عربستان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها