به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۷ ساعت ۱۳:۱۴
کد مطلب : ۳۴۷۷۶۲

در مصرف چای سبز افراط نکنید

در مصرف چای سبز افراط نکنید
گروه علمی: تحقیقات نشان می‌دهد که افراط در مصرف مواد غذایی هر چند سالم توصیه نمی‌شود و ممکن است سلامت شما را به مخاطره بیندازد. در مصرف بسیاری از خوراکی‌ها که شامل میوه‌ها و سبزیجات نیز می‌شود، رعایت نکردن برخی اصول ساده، اما در عین حال مهم می‌تواند سلامت افراد را به طور جدی تهدید کند.
در ادامه شما را با برخی از این مواد خوراکی آشنا می‌کنیم:

خطر بلعیدن هسته گیلاس
هسته گیلاس سرشار از ماده سمی به نام اسید پروسیک است که به نام سیانید نیز معروف است. اگر به طور تصادفی یک هسته گیلاس را قورت دادید، نگران نباشید، چون به آسانی دفع می‌شوند. اما به خاطر داشته باشید که کاملا از گاز زدن و خوردن هسته گیلاس اجتناب کنید.

در خوردن سنجد نارس احتیاط کنید
سنجد نارس حاوی لکتین و سیانید است، موادی که ممکن است باعث ایجاد بیماری شوند. سنجد برای تقویت سیستم ایمنی و درمان علائم مربوط به سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا یبوست مفید است، اما خوردن سنجد نارس، پوست یا برگ‌های سنجد ممکن است شما را دچار تهوع، استفراغ و اسهال شکند.

خطرات استفاده زیاد از جوز هندی
اضافه کردن مقدار کمی از جوز هندی به غذا‌های پخته‌شده، عطر و طعم دلپذیری به خوراکی شما می‌دهد، اما به یاد داشته باشید که خوردن جوز هندی با قاشق، می‌تواند مشکلات بزرگی را برای سلامت شما ایجاد کند. حتی کمتر از دو قاشق چایخوری جوز هندی برای بدن انسان سمی است. میریستیسین موجود جوز هندی شما را دچار توهم، خواب‌آلودگی، سرگیجه، گیجی و تشنج می‌کند.

در خوردن برگ‌های ریواس احتیاط کنید
خوردن ساقه ریواس بدون اشکال است، اما فراموش نکنید که برگ آن را حتما جدا کنید. برگ ریواس اسید اگزالیک دارد که با اتصال به کلسیم جذب آن را برای بدن سخت می‌کند. پس مانع رشد استخوان‌های شما می‌شود؛ از سوی دیگر برگ‌های ریواس شما در معرض خطر سنگ کلیه، لخته‌شدن خون، استفراغ، اسهال و حتی رفتن به کما قرار می‌دهد.

بادام تلخ نخورید
بادام تلخ سرشار از آمیگدالین است؛ ترکیبی که می‌تواند باعث گرفتگی عضلات، حالت تهوع و اسهال شود. هر دو نوع بادام تلخ و شیرین دارای آمیگدالین هستند؛ یعنی وجود ترکیبی شیمیایی که می‌تواند به سیانید تبدیل شود؛ این ماده در بادام تلخ بالاترین میزان را دارد.

در خوردن کلم بروکلی افراط نکنید
کلم بروکلی ماده غذایی فوق‌العاده و مملو از آنتی‌اکسیدان‌های مفید است. خوراکی که از آن به عنوان کاهش دهنده خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی یاد می‌شود، اما به یاد داشته باشید که در مصرف آن افراط نکنید؛ زیرا استفاده از کلم بروکلی در مقادیر بسیار زیاد ممکن است منجر به کم‌کاری تیروئید شود. بروکلی حاوی تیوسیانات است که باعث می‌شود جذب ید برای بدن دشوار شود.

احتیاط در مصرف شیر بادام و شیر‌های گیاهی
جایگزین‌های شیر گاو، مانند شیر بادام، جوی دوسر، کنف، سویا، نارگیل و ... اغلب بسیار فرآوری شده اند و به همین دلیل قند‌های اضافه زیادی دارند. در واقع شیر‌های گیاهی معمولا مقدار کمی از گیاه واقعی را دارند. به‌عنوان‌مثال، یک لیوان شیر بادام متوسط، فقط حدود چهار عدد مغز بادام دارد.

در مصرف چای سبز افراط نکنید
چای سبز مملو از کاتچین‌ها یا همان آنتی‌اکسیدان‌های قوی است. این چای سالم به دفع سرطان، التهاب و بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. اما باید بدانید تانن‌های موجود در چای سبز ممکن است با جذب آهن غیر هِم (آهن منابع گیاهی) تداخل داشته باشد، بنابراین اگر از دچار کمبود آهن هستید و یا در معرض خطر کمبود آهن قرار دارید، از نوشیدن چای سبز همراه با وعده‌های غذایی اجتناب کنید.

احتیاط در مصرف مرکبات
مرکبات بدون شک باعث سلامت اکثر افراد سالم است، اما مرکباتی مانند گریپ‌فروت، قادرند با فهرست طولانی از داروها، از جمله برخی استاتین‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها تداخل داشته باشند. اگر دارو مصرف می‌کنید، همیشه با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که می‌توانید با خیال راحت مرکبات را مصرف کنید.

مراقب مصرف برنج قهوه‌ای باشید
درست است که برنج قهوه‌ای می‌تواند منبع غلات کامل باشد، اما ممکن است بسته به محل رشد آن، سطوح بالاتری از آرسنیک نسبت به برنج سفید داشته باشد، پس بدانید که خوردن روزانه برنج قهوه‌ای و محصولات و مشتقات برنج قهوه‌ای می‌تواند شما را در معرض آرسنیک بیشتری قرار دهد. مسمومیت با آرسنیک باعث ایجاد عوارض جدی در سلامتی و حتی مرگ، در صورت عدم درمان شود.

به اندازه اسفناج بخورید
اصولا مردم به اندازه کافی از سبزیجات برگ‌دار از جمله اسفناج در رژیم غذایی خود استفاده نمی‌کنند. سبزی‌های برگ‌دار منبع فوق‌العاده کم‌کالری ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله منیزیم، لوتئین، اسید فولیک و ویتامین K هستند. اما در افرادی که شایع‌ترین نوع سنگ کلیه موسوم به اگزالات کلسیم را دارند، اسفناج می‌تواند مشکل‌ساز باشد، اسفناج حاوی سطوح بالایی از اگزالات است که احتمال ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد.

آب هم می تواند مضرر باشد
جالب است بدانید که نوشیدن بیش از حد آب در مدت زمان کوتاه ممکن است تعادل الکترولیت‌ها را مختل کند و به نوبه خود منجر به کاهش خطرناک سطح سدیم در بدن شود.

مراقب مصرف پنیر باشید
پنیر آلوده ممکن است حاوی باکتری‌هایی مانند سالمونلا یا لیستریا باشد که باعث سقط جنین می‌شود، به همین دلیل پزشکان هشدار می‌دهند که خانم‌های باردار از مصرف برخی از انواع پنیر‌ها به مخصوص پنیر نرم مثل پنیر فتا، پنیر مکزیکی و ... جلوگیری کنند.

خطر استفاده از ماهی تن
ماهی تن در صورت طبخ اشتباه باعث گرگرفتگی، سردرد و حالت تهوع شدید می‌شود. ماهی‌ها به علت جیوه موجود در آب دریا حاوی سم هستند، سمی که تنها از طریق پخت و پز صحیح و درست از بین می‌رود.
برچسب ها: تغذیه سالم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها