به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۱۶:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۰۵ ساعت ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۳۴۹۴۳۲

سلاح‌های دوربرد؛کلید پیروزی اوکراین

سلاح‌های دوربرد؛کلید پیروزی اوکراین
  گروه بین الملل: رئیس کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا گفت: واشینگتن امیدوار است تحویل سلاح‌های دوربردی را که اوکراین برای درهم شکستن تجاوز نظامی روسیه نیاز دارد، به زودی افزایش دهد.
آدام اسمیت افزود: هدف او این است که تعداد سامانه‌های موشک‌انداز چندگانه که در اختیار اوکراین قرار خواهد گرفت به ۳۰ مورد افزایش یابد. او خاطرنشان کرد که در این جنگ هر طرفی که بتواند اهداف دوردست را رصد و به آنها حمله کند در موقعیت بهتری قرار خواهد گرفت. دولت اوکراین دریافت حداقل ۵۰ قبضه از این نوع تسلیحات را درخواست کرده است.
 با به‌کار گرفتن شمار بیشتری از توپخانه‌های دوربرد آمریکایی «هایمارس» از سوی نیروهای اوکراینی، ارتش روسیه اکنون ناچار شده است انبارهای مهمات و پشتیبانی خود را به نقاطی دورتر از جبهه جنگ عقب بکشد و این امر وضعیت را برای ارتش روسیه دشوار کرده است.
آدام اسمیت همراه با گروهی از نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در کنگره آمریکا اخیراً برای دیدار با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، به کی‌یف سفر کرد.
آمریکا تاکنون ۱۲ قبضه توپخانه‌های متحرک مدل «هایمارس» به اوکراین تحویل داده و به‌تازگی تحویل چهار قبضه دیگر را نیز تصویب کرده است. سایر قدرت‌های غربی نیز چندین قبضه موشک‌انداز چندگانه «ام ۲۷۰» به اوکراین داده‌اند.
این نوع موشک‌اندازها با هدف‌گیری بسیار دقیق که ضریب خطای آن فقط چند متر است می‌توانند مواضع و تأسیسات دشمن در پشت خط مقدم جبهه را هدف بگیرند و به همین دلیل کارایی بالایی دارند.
رئیس کمیسیون نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا  افزود: «پوتین با این حمله بیرحمانه و بی‌دلیل قصد دارد قلمرو روسیه را گسترش دهد. دلیل تهاجم نظامی این نبود که پوتین و روسیه تهدید شده بودند. هدف او گسترش قلمرو روسیه با استفاده از قدرت نظامی است.»
 اسمیت با اشاره به درخواست قدیمی دولت اوکراین برای دریافت جنگنده‌های آمریکایی تأکید کرد که چنین کمکی در حال حاضر عملی نیست و به جای آن باید روی ارسال سامانه‌های موشکی دوربرد، پهپاد و تجهیزات جنگ الکترونیکی تمرکز کرد.
او افزود: «موشک‌اندازهای متحرک با برد ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر از مدل هیمارس بسیار کارآمد هستند. ما تأثیر آنها را در نبردهای یک ماه اخیر مشاهده کرده‌ایم. ولی اگر سلاح‌هایی که در اختیار اوکراین قرار می‌دهیم برد طولانی‌تری داشته باشند پنهان کردن مواضع و تأسیسات حساس ارتش روسیه دشوارتر خواهد شد.»
او یادآوری کرد که اهمیت این جنگ فراتر از مرزهای اوکراین و روسیه است چون یکی از موازین نظم مدرن بین‌المللی یعنی احترام به تمامیت ارضی و مرزهای یک کشور مستقل نقض شده است.
به گفته او «تمامی کشورهای جهان در عدم موفقیت پوتین ذی‌نفع هستند. چون اگر او در این تهاجم موفق شود در آینده هر کشور دیگری ممکن است به فکر حمله به همسایگان خود بیافتد.»
وی افزود: «نکته دیگر این است که توسعه طلبی پوتین به اوکراین محدود نمی‌شود. او ادعای مالیکت قلمروهای دیگر را مطرح کرده و چین نیز مدعی حاکمیت قلمروهای دیگر است. ما باید به وضوح نشان دهیم که هیچ کشوری نمی‌تواند با حمله نظامی کشورهای دیگر را اشغال کند؛ بنابراین من معتقدم که او (پوتین) نه فقط برای اوکراین بلکه برای صلح و ثبات جهانی یک خطر جدی است.»



 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها