به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۲۱ ساعت ۱۳:۲۴
کد مطلب : ۳۵۱۹۴۶

آمریکا آماده اجرایی کردن توافق برجام است

آمریکا آماده اجرایی کردن توافق برجام است
گروه سیاسی: معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری، به سوالاتی درباره تحولات توافق هسته‌ای، روابط ایران و روسیه و نقش ایران در منطقه پاسخ داد.
 ودانت پاتل، در پاسخ به این که چه توضیحی می‌تواند درباره وضع فعلی احیای توافق هسته‌ای ارائه دهد و آیا می‌توان انتظار پاسخی سریع به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق را داشت یا نه، گفت: ما و اروپایی‌ها به وضوح نشان داده‌ایم که آماده نهایی و اجرایی کردن فوری توافق مذاکره شده در وین برای بازگشتی دوجانبه به اجرای کامل برجام هستیم، اما برای این که این اتفاق بیفتد، ایران باید تصمیم بگیرد که خواسته‌های اضافی فرابرجامی را کنار بگذارد. به اتفاق متحدان و شرکایمان در حال آماده‌ شدن برای هر دو سناریو هستیم، هم سناریویی که بازگشت دوجانبه به برجام در آن وجود دارد و هم سناریویی که در آن از بازگشت دوجانبه به برجام خبری نیست‌. رییس جمهور و وزیر امور خارجه فقط توافقی را انجام می‌دهند که ما تعیین کنیم در راستای منافع ملی آمریکا هست یا نه.
 در روزهای گذشته مذاکراتی درباره طرح پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای[برجام] میان طرفین مذاکرات برجامی در وین برگزار شد.
جوزپ بورل، مسئول سرویس اقدامات خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات برجامی در این باره در صفحه توییترش نوشته بود: بر سر هر آنچه که می‌توانست مذاکره انجام گیرد، مذاکره شد و حال در متن نهایی قرار دارد. با این حال پشت هر مشکل فنی یا پاراگرافی، یک تصمیم سیاسی قرار دارد که پایتخت‌ها باید درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کنند. اگر این پاسخ‌ها مثبت باشند، آن وقت می‌توانیم توافق را امضا کنیم.یک مقام ارشد وزارت امور خارجه ایران در این باره تاکید کرد: در جریان این گفت‌وگوها ما مواضع خود را با طرف‌های مقابل به اشتراک گذاشتیم و در برخی موضوعات نیز پیشرفت‌های نسبی حاصل شد.
او گفت: با توجه به مباحث صورت گرفته طی سه روز ، انریکه مورا(نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین) چند ایده در مورد برخی موضوعات باقی‌مانده به طرف‌ها ارائه داد و ما به محض دریافت این ایده‌ها، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به ایشان منتقل کردیم، اما طبیعتا این موارد نیازمند بررسی جامع هستند و ما نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ‌کننده و سایر طرف‌ها منتقل خواهیم کرد.
این مقام ارشد وزارت امور خارجه افزود: بدون تردید اصل اساسی برای ما حراست از حقوق و تأمین منافع ملت ایران است.احقاق این حقوق و تامین منافع و تضمین اجرای پایدار تعهدات طرف مقابل و جلوگیری از تکرار رفتارهای غیرقانونی آمریکا دغدغه جدی تیم مذاکره‌کننده است.
وزارت امور خارجه آمریکا در ادامه گزارش داد که پاتال در پاسخ به این سوال که آیا ادعای اخیر مقامات آمریکایی درباره وجود طرحی از سوی ایران برای ترور مقامات ارشد پیشین آمریکا می‌تواند روی چشم‌انداز احیای توافق اثری داشته باشد یا نه، توضیح داد: من اظهارات وزیر امور خارجه را در این باره تکرار می‌کنم. پیام ما به ایران بسیار روشن است. ما تهدیدات خشونت‌بار علیه شهروندان آمریکایی را که شامل مقامات پیشین دولتی می‌شوند را تحمل نخواهیم کرد. این دولت روشن ساخته است که اطمینان خواهد یافت ایران هرگز به یک سلاح اتمی دست پیدا نکند و ما بر این باوریم که مسیر دست‌یابی به این هدف از طریق دیپلماسی است. تا زمانی که فکر کنیم حفظ برجام در راستای منافع ملی آمریکاست، این کار را انجام خواهیم داد.
به گزارش ایسنا، اظهارات معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره، در پی این مطرح می‌شود که وزارت دادگستری آمریکا روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که "شهرام پورصفی" شهروند ایرانی ۴۵ ساله قصد داشته است برای "تلافی شهادت سردار قاسم سلیمانی" در ژانویه ۲۰۲۰، جان بولتون مشاور امنیت ملی دولت ترامپ را ترور کند.
 پاتال در ادامه، در پاسخ به این که آیا آمریکا برای حضور سیدابراهیم رییسی در نشست مجمع عمومی سازمان ملل در ماه آتی، روادید صادر خواهد کرد یا نه، گفت که آمریکا به عنوان کشور میزبان مقر سازمان ملل و طبق توافقنامه این سازمان، تعهد دارد که برای حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان ملل روادید صادر کند و «ما تعهداتمان در توافق‌نامه‌ها را بسیار جدی می‌گیریم.»
او در پاسخ به سوال دیگری، با تکرار کردن ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر فروش پهپاد، از جمله پهپادهای دارای قابلیت حمل سلاح توسط ایران به روسیه، مدعی شد: می‌توانیم تایید کنیم که در چند هفته پیش، مقامات روسی به عنوان بخشی از توافق نقل و انتقالات این پهپهادها در ایران[برای استفاده از این هواپیماهای بدون سرنشین] دوره دیده‌اند.  صراحتا می‌گویم که ما شدیدا تجارت تسلیحاتی روسیه و ایران را تحریم خواهیم کرد. این نوع تبادلات طبق قوانین و اختیارات متعددی قابل تحریمند.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها