به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۱۷:۱۲
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۵/۳۱ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۵۳۶۰۵

زمان نابودی زمین توسط خورشید اعلام شد!

زمان نابودی زمین توسط خورشید اعلام شد!
گروه علمی: سرانجام روزی خواه ناخواه کره زمین توسط ستاره مادر منظومه شمسی نابود و همه چیز تمام می‌شود. به تازگی دانشمندان زمان نابودی زمین توسط خورشید را تخمین زده‌اند.یکی از مهم‌ترین موضوع‌هایی که فکر دانشمندان را مشغول خود کرده، نابودی کره زمین و زمان دقیق آن است. نظریه نابودی کره زمین توسط خورشید ترسناک، ولی امکان‌پذیر است. به اعتقاد دانشمندان روزی فرا می‌رسد که سیاره خورشید چنان داغ و متورم می‌شود که هر چه اطرافش باشد را نابود می‌کند.

زمان نابودی زمین توسط خورشید مشخص شده؟
سازمان فضایی اروپا (ESA) با بررسی داده‌ها و اطلاعات ارزشمند فضاپیمای گایا موفق شده زمان نابودی زمین توسط خورشید را تخمین بزند. تیم سرپرستی و کنترل این فضاپیما اعلام کرده هم‌اکنون عمر خورشید به نیمه رسیده و وقتی پایان عمر آن فرا برسد، هم زمین و هم دیگر سیارات منظومه شمسی از بین خواهند رفت. البته بد نیست بدانید که این اتفاق حداقل تا پنج میلیارد سال دیگر محقق نخواهد شد.

طبق آنچه گایا برآورد کرده، عمر زمین حدود ۴.۵۷ میلیارد سال است. گایا همچنین با بررسی جرم و ترکیبات خورشید، شرایط این گلوله آتشین و سرخ را در آینده پیش‌بینی کرده است. خورشید وقتی فرو می‌پاشد که به سن ۱۰ یا ۱۱ میلیارد سالگی برسد. وقتی وارد سنین کهنسالی خود شود جرم و اندازه‌اش دو چندان خواهد شد و نهایتا با یک غول سرخ و آتشین و سرکش مواجه خواهیم شد.

گفتیم که عمر فعلی خورشید نزدیک به ۴.۵۷ میلیارد سال است و در اواسط عمر خود قرار دارد. خوشبختانه هم‌اکنون هیدروژن به درستی تبدیل به هلیوم شده و شرایط پایداری برای این سیاره به وجود آورده است. با این اوصاف نباید در حال حاضر نگران نابودی کره زمین توسط خورشید باشیم.البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که هر چه سن خورشید بیشتر شود، دمای آن افزایش خواهد یافت و روزی فرا می‌رسد که در سن هشت سالگی به بالا، دمای آن به طرز عجیبی شدت گرفته و درست است که زمین را نابود نمی‌کند، اما روی تغییرات اقلیمی کره خاکی ما اثر می‌گذارد.

تا دو میلیارد سال دیگر اندازه خورشید دو برابر امروزی خواهد شد. به گفته اورلا کریوی که یکی از ستاره‌شناسان پروژه فضایی گایا بوده، ضروری است که ستاره‌هایی شبیه خورشید را پیدا کنیم تا به درک بهتری درباره تغییرات آنها دست یابیم. وی همچنین معتقد است که اگر خورشید خودمان را درک نکنیم چگونه می‌توانیم انتظار درک ستاره‌هایی را داشته باشیم که کهکشان شگفت‌انگیز ما را می‌سازند.

یکی از دلایل مهمی که ستاره خورشیدی منظومه ما درخشان‌تر از دیگر ستاره‌های مشابه به نظر می‌رسد، وجود مقداری آهن درون آن است. طبق آنچه پژوهشگران اعلام کرده‌اند تنها در صورتی می‌توانیم اطلاعات بیشتری درباره خورشید به دست بیاوریم که به بررسی ستاره‌های مشابه بپردازیم.همان‌طور که می‌دانید فاصله خورشید با زمین نزدیک‌تر از سایر منظومه‌ها است و همین نکته باعث می‌شود با ابزارهای متفاوتی به کاوش آن مشغول شویم. اگر دانشمندان بخواهند یک ستاره مشابه را در دوردست‌ها تماشا کنند از تلسکوپ‌های قدرتمند بهره می‌گیرند.
برچسب ها: كره زمین خورشید
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها