به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۰۱ ساعت ۰۸:۵۶
کد مطلب : ۳۵۳۸۰۸

ملودی مخوف یک سیاه‌‍ چاله عظیم را بشنوید

ملودی مخوف یک سیاه‌‍ چاله عظیم را بشنوید
گروه فیلم: تقریبا تمامی مواردی که درباره فضا مطرح می‌شود، حول جنبه‌های بصری آن می‌گردد، اما کیهان پر از اصوات گوناگون هم هست.ناسا اکنون صدای ترسناک یک سیاه‌چاله را منتشر کرده است. این صدای مخوف از یک غول بزرگ می‌آید که بیش از ۲۰۰ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد.

ناسا این صدا را با استفاده از امواج صوتی مختلف و داده‌های هوشمندانه جمع‌آوری کرده است.ناسا در توییتی نوشت: «این تصور غلط که در فضا صدا وجود ندارد، به این دلیل است که بیشتر فضا خلأ است و راهی برای حرکت امواج صوتی فراهم نمی‌کند. یک خوشه کهکشانی آنقدر گاز دارد که ما صدای واقعی را دریافت کرده‌ایم.»

سیاه‌چاله مورد بحث در مرکز یک خوشه کهکشانی به نام پرسئوس قرار دارد.در سال ۲۰۰۳، اخترشناسان متوجه شدند که امواج فشاری که توسط سیاه‌چاله منفجر می‌شوند، موج‌هایی در گاز داغ خوشه ایجاد می‌کنند که می‌تواند به یک صدا تبدیل شود. با این حال، ما انسان‌ها قادر به شنیدن آن نیستیم. بنابراین متخصصان آن را در فرآیندی به نام sonification تبدیل کرده‌اند تا صدای عجیبی را که امروز در برابر ما قرار دارد تولید کند.ناسا در این رابطه گفت: «روش دیگری برای بیان این موضوع این است که صدای آنها ۱۴۴ کوادریلیون و ۲۸۸ کوادریلیون برابر بیشتر از فرکانس اصلی آنها شنیده می‌شود.»توضیح آنکه کوادریلیون عددی است معادل ۱۰ به توان ۲۴.
....
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها