به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۱ ساعت ۱۷:۱۱
کد مطلب : ۳۵۳۸۴

‌برای ایام نوروز بیستون را انتخاب کنید

گروه جامعه: مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با اشاره به برنامه هایی که برای ایام نوروز در محوطه تاریخی بیستون در نظر گرفته شده، پیش بینی کرد نوروز امسال بیش از 400 هزار نفر از این اثر باستانی دیدن کنند.
‌برای ایام نوروز بیستون را انتخاب کنید
حسین راعی از آمادگی کامل مجموعه تاریخی بیستون برای استقبال از گردشگران نوروزی خبر داد. وی با بیان اینکه در سالی که گذشت حدود یک میلیون نفر از مجموعه بیستون دیدن کردند، یادآوری کرد: پیش بینی می شود نوروز امسال تعداد بازدیدکنندگان به حدود 400 هزار نفر برسد. به گفته مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون امسال با همکاری فرمانداری، شهرداری، هلال احمر، آموزش و پرورش و ... برنامه هایی برای پذیرایی و استقبال بهتر از مهمانان نوروزی در این میراث جهانی در نظر گرفته شده است. راعی از برداشته شدن داربست‌های کتیبه بیستون خبر داد و اضافه کرد: دوربین هایی در نظر گرفته شده تا مردم بتوانند از پایین و با کیفیت مناسب کتیبه را مشاهده کنند.

وی تصریح کرد: حجره‌های کاروانسرای شاه عباسی نیز برای عرضه صنایع دستی آماده شده و به علاوه آموزش سفال، آموزش قالی بافی، معرفی لباس‌ها و غذاهای محلی و ... نیز در نظر گرفته شده است. مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون با اشاره به در نظر گرفته شدن غرفه هایی برای آموزش فرهنگی و معرفی آثار باستانی برای کودکان و نوجوانان، ادامه داد: با همکاری هلال احمر چادرهایی برای اسکان موقت مهمانان در نظر گرفته شده است. راعی از تعویض مسیر پارکینگ محوطه بیستون خبر داد و افزود: ورودی پارکینگ از جبهه شمالی به جبهه جنوبی تغییر یافته و خودروها می توانند از مسیر کاجستان وارد سایت شوند.

وی اشاره‌ای همه به ویژگی‌های میراث جهانی بیستون داشت و اظهار کرد: این مجموعه تنها مجموعه کشور است که آثاری از تمام سلسه‌ها از زمان پارینه سنگی تا پهلوی را در خود جای داده است. مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: اولین اثر با نام "غارشکارچیان" مربوط به دوران پارینه سنگی و حدود 40 هزار سال پیش بوده و آخرین اثر نیز بهداری پهلوی است. راعی با اشاره به وجود 27 اثر تاریخی درعرصه مجموعه بیستون، مجسمه هرکول، کاخ نیمه تمام ساسانی، کاروانسرای ایلخانی و ... را از مهم‌ترین آنها برشمرد. وی همجواری جاذبه‌های طبیعی در کنار آثار تاریخی را از ویژگی‌های مهم بیستون دانست که هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به خود جذب می‌کند.
مرجع : ايسنا