به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۱ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب : ۳۵۷۸۱۶

تعقیب عاملان ۱۱ سپتامبر تا دروازه‌های جهنم

تعقیب عاملان ۱۱ سپتامبر تا دروازه‌های جهنم
گروه بین الملل: آمریکایی‌ها ۲۱ سال پس از مرگبارترین حمله تروریستی در خاک ایالات متحده، یاد قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر را با قرائت اسامی آن‌ها و کارهای داوطلبانه گرامی داشتند.  
مراسم بزرگداشت قربانیان با یک صدای زنگ و لحظاتی سکوت در طبقه صفر، مکانی که برج‌های دوقلوی مرکز تجارت جهانی در آن‌جا قرار داشت شروع شد. خانواده قربانیان در دونقطه دیگر هم که این حمله تروریستی صورت گرفت یعنی پنتاگون و میدانی در پنسیلوانیا نیز گردهم آمدند. دیگر اجتماعات در اقصی نقاط کشور نیز این روز را با روشن کردن شمع، مراسم مذهبی و برگزاری یادبود گرامی داشتند. برخی از شهروندان آمریکایی هم در این روز به کارهای داوطلبانه پرداختند. روز ۱۱ سپتامبر در آمریکا از طرف دولت این کشور روز میهن پرستی و روز ملی خدمت و یادبود نام نهاده شده است.
سال گذشته این مراسم تنها چند هفته پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و پایان دادن به جنگی برگزارشد که در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر، توسط آمریکا در افغانستان آغاز شده بود.
حملات ۱۱ سپتامبر پیامدهای بسیاری در تمام جهان داشت. در این روز بیش از ۳۰۰۰ نفر کشته شدند و در پی آن ایالات متحده جنگ علیه ترور را در اقصی نقاط جهان آغاز و به پیکربندی مجدد سیاست امنیتی خود پرداخت.این روز اگرچه برای مدتی حس غرور و یکپارچگی را در ملت آمریکا برانگیخت اما بسیاری از مسلمانان آمریکایی را تا سال‌ها در معرض سوءظن و تعصب قرار داد و بحث‌های بسیاری را در رابطه با تعادل میان امنیت و آزادی‌های مدنی به وجود آورد. پیامدهای ۱۱ سپتامبر تا به امروز همچنان در زندگی مردم و سیاست آمریکا کاملا واضح است.
این حملات همچنین مدت زمان زیادی است که بر زندگی خصوصی بسیاری از نجات یافتگان و بازماندگان قربانیان سایه افکنده است. بیش از ۷۰ نفر از همکاران سکو سیبی در رستوران پنجره‌ای به دنیا در بالای برج شمالی مرکز تجارت جهانی در روز ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱ جان باختند. سکو هم آن روز قرار بود سر کار باشد اما یکی دیگر از آشپزهای این رستوران از وی خواست که شیفت خود را با او عوض کند.
سیبی از آن به بعد دیگر هیچ وقت در رستوران کار نکرد زیرا برایش خاطرات بسیاری را تداعی می‌‌کند. این مهاجر ساحل عاجی که به دنبال داشتن زندگی بهتر به آمریکا آمده بود، در ستیز دائمی با این وحشت نهفته در وجودش پس از حادثه ۱۱ سپتامبر است.
او و همکارانش در رستوران پنجره‌ای به دنیا رابطه بسیار صمیمانه و خانوادگی داشتند و برای سیبی پس از روز حادثه، ساختن رابطه‌ای در آن سطح با افراد جدید بسیار دشوار است. وی آموخته است که دلبستگی به افراد زمانی که نمی‌دانید در آینده برای آن‌ها در آینده چه اتفاقی می‌افتد، بسیار دردناک است. سیبی می‌گوید: «۱۱ سپتامبر هر سال یادآور فقدان جبران ناپذیری است که تجربه کرده‌ام.» او اکنون مدیرعامل گروه حمایت از کارگران رستوران به نام آر‌او‌سی یونایتد است. نقطه شروع فعالیت این گروه مرکزی برای حمایت از کارگران شاغل در رستوران پنجره‌ای به دنیا بود که پس از تخریب برج‌های دوقلو شغل خود را از دست دادند.
گروه بین الملل: رئیس جمهور آمریکا، به مناسبت ۲۱-مین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ گفت که  آمریکا سال‌ها عاملان حملات ۱۱ سپتامبر را دنبال کرد و از بین برد تا دیگر تهدید تروریستی برای این کشور نباشند.
جو بایدن که برای بزرگداشت ۱۱ سپتامبر در مقر وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، سخنرانی می‎‌کرد گفت که عاملان این حملات را «تا دروازه‌های جهنم دنبال می‌کنیم تا مطمئن شویم که نتوانند ادامه بدهند.»در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ شماری از افراد وابسته به شبکه القاعده چهار هواپیمای مسافربری آمریکایی را به برج‌های مرکز تجارت جهانی در نیویورک و ساختمان پنتاگون کوبیدند و هواپیمای چهارم در ایالت پنسیلوانیا سرنگون شد که حدود ۳ هزار نفر در آن روز کشته شدند.رئیس جمهور آمریکا گفت پس از آن، سربازان آمریکایی در افغانستان و عراق در این سال‌ها جنگیدند تا تروریست‌ها پناهگاهی نداشته باشند.
او افزود: «ده سال طی شد تا آمریکا اسامه بن لادن را پیدا کرد و از بین برد و در تابستان امسال دستور حمله به ایمن الظواهری، رهبر القاعده را صادر کردم.»
ایمن الظواهری معاون بن لادن در زمان حملات ۱۱ سپتامبر بود.
آمریکا از تعقیب ترویست‎‌‌هایی که این کشور را تهدید می‏‌کنند به گفته  بایدن «هرگز آرام نمی‌‎گیرد، فراموش نمی‌کند و دست برنمی‌‎دارد، و حالا الظواهری دیگر هرگز نمی‌تواند آمریکا را تهدید کند.»
ماه گذشته،  بایدن اعلام کرد که ایمن الظواهری، رهبر القاعده را در مرکز کابل با حمله پهپادی کشته است اما حکومت طالبان این موضوع را رد کرده است و از حضور او در کابل همچنان اظهار بی‌اطلاعی می‎‌‎کند. بایدن از موضوع افغانستان گذرا گذشت و فقط اشاره کرد که «۲۰ سال جنگ افغانستان تمام شد»، اما این نکته را خاطرنشان کرد که حتی پس از خروج کامل سربازان آمریکایی از افغانستان اداره او همچنان به تعقیب افراد مسئول حملات ۱۱ سپتامبر ادامه می‌دهد.
بایدن گفت: «تعهد ما برای جلوگیری از حمله دیگری به ایالات متحده بی‌پایان است،» و آژانس‌های امنیتی آمریکا همچنان مصمم اند که نگذارند بار دیگر آمریکا از جایی در دنیا تهدید شود.
او تاکید کرد که آمریکا همچنان به رصد فعالیت‌های تروریست‎ها ادامه می‎‌دهد و در هر جایی که یافت شوند تردیدی به خود راه نمی‌دهد که برای دفاع از آمریکا وارد عمل شود.
"این کافی نیست که هر ۱۱ سپتامبر جمع شویم و به یاد بیاوریم کسانی را که از دست دادیم ... برای این که در این روز صحبت از گذشته نیست، مربوط به آینده است. ما یک وظیفه، و مسئولیت داریم، که دفاع کنیم، و از دموکراسی خود محافظت کنیم.»آمریکا در سال ۲۰۰۱ به خاطر حضور بن لادن در افغانستان به این کشور حمله کرد که منجر به سقوط طالبان و دو دهه حضور نظامی در افغانستان شد و با خروج آمریکا، بازهم طالبان به قدرت در این کشور بازگشت، موضوعی که جو بایدن اشاره‌ای خاصی به آن نکرد در حالی که منتقدان هنوز او را مقصر سقوط کابل و حکومت این کشور به دست طالبان می‌‎دانند و تهدید آمریکا از افغانستان را حتی بیشتر از دو دهه پیش ارزیابی می‎‌‌کنند.
مک مستر، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ که سابقه فرماندهی نیروهای آمریکایی در جنگ افغانستان را نیز داشته است، در مطلبی در روزنامه واشنگتن پست با اشاره به کشتن الظواهری در کابل نوشته که «کاخ سفید نباید آنقدر احمق شود که یک حمله در سال را برای کوتاه کردن فضای تنفس القاعده برای برنامه ریزی و عملیات علیه ایالات متحده و متحدانش را کافی بداند.»
وی توجیه بایدن برای خروج از افغانستان را «عادت به خودفریبی» خوانده است و نوشته است:
«در افغانستان، سیاست‌ها و استراتژی‌های واشنگتن در طول دو دهه بر اساس افسانه‌هایی بود که رهبران ایالات متحده به خود و مردم آمریکا می‌گفتند به جای ارزیابی‌های عینی از دشمنان، وضعیت موجود و اقدامات لازم برای تامین منافع آمریکا.»
دونالد ترامپ، نیز در مصاحبه با یک شبکه هندی از جو بایدن انتقاد کرد و گفت که آمریکا باید شماری از نیروهایش را در پایگاه بگرام در حومه کابل حفظ می‎‌کرد.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها