به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۲ - ۰۲:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۶ ساعت ۲۳:۰۵
کد مطلب : ۳۵۸۸۹۸

تعطیلی بانک‌های لبنان به خاطر حمله مشتریان

تعطیلی بانک‌های لبنان به خاطر حمله مشتریان
گروه بین الملل:در پی حمله و اقدامات خشونت‌امیز مشتریان بانکی در روزهای اخیر، بانک‌های لبنان هفته آینده به مدت سه روز تعطیل خواهند بود.
این حملات توسط مشتریانی صورت گرفته که خواستار برداشت پول از حساب‌های بانکی مسدود شده خود بوده‌اند. بانک‌های لبنان به خاطر شرایط وخیم اقتصادی و مالی محدودیت‌هایی را برای برداشت پول از حساب‌های مشتریان به اجرا گذاشته‌اند.روز چهارشنبه، یک زن مسلح به هفت‌تیر اسباب‌بازی برای مدتی مشتریان و کارکنان یک شعبه بانک را گروگان گرفت تا بانک مبلغ مورد نظر را از حسابش به او بپردازد.او گفت که  برای پرداخت هزینه بیمارستان خواهرش به این پول نیاز دارد. پلیس او را بازداشت کرد. پیش از آن نیز دست‌کم یک مورد گروگانگیری مشابه گزارش شده بود.در روزهای اخیر، تعداد بیشتری از اینگونه گروگانگیری و حملات مشابه در شعبه‌های بانک روی داده و تنها  امروز، پنج شعبه بانک شاهد گروگانگیری مشتریان توسط دارندگان حساب بودند.
در یک مورد، رفتار خشونت‌آمیز یک مشتری برای وادار کردن یکی از شعبه‌های بلوم بانک در بیروت به پرداخت پول مورد نظر از حسابش به تجمع مردم منجر شد و ماموران پلیس برای برقراری نظم به محل اعزام شدند.هنوز پلیس در مورد جزئیات این واقعه گزارشی منتشر نکرده اما شاهدان عینی به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که یک مغازه‌دار که برای پرداخت بدهی‌هایش با دشواری مواجه بود، اصرار داشت موجودی حسابش را برداشت کند اما بانک با آن مخالفت می‌کرد.
هرچند ظاهرا مغازه‌دار مسلح نبود اما به گفته شاهدان عینی، همراه با چند مامور پلیس در داخل شعبه بانک است و درها را نیز قفل کرده است.لبنان در یک بحران اقتصادی شدید قرار دارد و بیش از ۸۰ درصد از مردم این کشور برای تامین غذا و دارو با مشکل مواجه هستند.بانک‌ها از سال ۲۰۱۹ که نرخ برابری پوند لبنان رو به کاهش و تورم رو به افزایش گذاشت، برداشت از حساب‌های دلاری را محدود کرده‌اند.در یک  رویداد مشابه، مردی با اسلحه‌ای که احتمالا اسباب بازی بوده، کارکنان یک شعبه بک بانک در شهرک غازیه  را تهدید کرد.او توانست۱۶ هزار و ۵۰۰ پوند از پول‌هایش را  دریافت کند اما در حالیکه جمعیتی در بیرون بانک در حمایت از او تجمع کرده بود، پلیس به محل اعزام شد و مرد هم خود را به ماموران تسلیم کرد.با افزایش تعداد اینگونه حملات،  بسام مولوی، وزیر کشور، خواستار تشکیل جلسه اضطراری شد.اتحادیه بانک‌ها در لبنان اعلام کرده است که بانک‌ها از روز دوشنبه به مدت سه روز تعطیل خواهند بود.
اکثر این حملات از حمایت عمومی برخوردار شده است.
دست زدن به چنین اقداماتی  از سوی افرادی که سابقه  کیفری هم ندارند و صرفا ناچار به پرداخت‌های ضروری هستند نشانه استیصال مردم لبنان در شرایط بحرانی کنونی است.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها