به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۳۵۹۴۷۵

تنها درمان احتمالی یک اختلال حرکتی نادر

تنها درمان احتمالی یک اختلال حرکتی نادر
گروه علمی:محققان دانشگاه مک گیل در نتیجه تحقیقات خود دریافتند، ورزش می‌تواند راه درمان احتمالی یک بیماری عصبی و ارثی نادر باشد.آتاکسی مخچه نخاعی ۶ (SCA ۶) یک بیماری عصبی ارثی است که تاثیر ناتوان کننده‌ای بر هماهنگی حرکتی دارد. این بیماری از هر ۱۰۰۰۰۰ نفر ۱ نفر را تحت تاثیر قرار می‌دهد، به ندرت SCA ۶ توجه محدودی را از سوی محققان پزشکی به خود جلب کرده است. تا به امروز، هیچ درمان شناخته شده‌ای وجود نداشته و گزینه‌های درمانی بسیار محدودند.
 
اکنون، تیمی از محققان دانشگاه مک گیل متخصص در SCA ۶ و سایر اشکال آتاکسی، یافته‌هایی را منتشر کرده‌اند که نه تنها برای مبتلایان به SCA ۶ امید ایجاد می‌کند، بلکه ممکن است راه را برای توسعه درمان‌هایی برای سایر اختلالات حرکتی نیز باز کند.

در موش‌های مبتلا به SCA ۶، تیم مک‌گیل به سرپرستی پروفسور زیست‌شناسی آلانا وات، دریافتند که ورزش سلامت سلول‌های مخچه، بخشی از مغز که در SCA ۶ و سایر آتاکسی‌ها نقش دارد، بازیابی می‌کند. محققان دریافتند دلیل این بهبود این بود که ورزش باعث افزایش سطح فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) می‌شود، ماده‌ای که به طور طبیعی در مغز وجود دارد و از رشد و توسعه سلول‌های عصبی حمایت می‌کند. نکته مهمی که برای بیماران مبتلا به اختلال حرکتی که ورزش برای آن‌ها ممکن است همیشه امکان پذیر نباشد، این تیم نشان داد که دارویی که عملکرد BDNF را تقلید می‌کند، می‌تواند به همان اندازه ورزش کار کند، اگر بهتر نباشد.
 
محققان همچنین دریافتند سطح BDNF در موش‌های SCA ۶ قبل از شروع مشکلات حرکتی کاهش یافته است. آن‌ها دریافتند که این دارو تنها در صورتی که قبل از شروع علائم ظاهری قابل مشاهده تجویز شده باشد، باعث کاهش می‌شود.آنا کوک، نویسنده ارشد این مقاله می‌گوید: این چیزی نیست که ما واقعا در مورد SCA ۶ می‌دانستیم. اگر این تغییرات اولیه در مغز وجود داشته باشد که مردم حتی از آن اطلاعی ندارند، از غربالگری ژنتیکی بیشتر و مداخله زودهنگام برای این بیماری‌های نادر حمایت می‌شود.
برچسب ها: اختلال حرکتی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها