به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۲۷ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : ۳۶۰۱۶
سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت:

زیر سوال بردن سبد کالا قابل قبول نیست

گروه اقتصادي: سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت: رفتار عده‌ای موجب زیر سوال رفتن توزیع سبد کالا شد که این رفتار اصلا قابل قبول نیست.
زیر سوال بردن سبد کالا قابل قبول نیست
عبدالرضا مصری گفت: اینکه عده‌ای در کشور گرفتار مشکلات معیشتی و اقتصادی هستند و زیر بار تورم له شده‌اند مساله‌ای غیرقابل انکار است. افزایش نرخ تورم، قدرت خرید را کاهش و هزینه‌ها را افزایش داد. در چنین وضعیتی باید دستگیر مردم بود. نماینده کرمانشاه در مجلس با اشاره به شیوه‌های نقدی و غیرنقدی حمایت از اقشار نیازمند جامعه، گفت: برای حمایت از مردم دو راهکار نقدی و غیرنقدی وجود دارد. یا باید کمک نقدی به مردم می‌شد که در این صورت نرخ تورم به دلیل افزایش طرف تقاضا در بازار و رشد نقدینگی افزایش چند باره می‌یافت و کمک نقدی نیز به دلیل رشد تورم، بی‌خاصیت می‌شد.

وی ادامه داد: نوع دوم حمایت کمک غیرنقدی و توزیع سبد کالا بود. سبد کالا نیز دو اثر دارد؛ اول قدری موجب تامین مایحتاج خانواده‌ها و دوم موجب تقویت طرف عرضه می‌شود بدین ترتیب صف تقاضا برای مدت کوتاهی تعدیل شده که اثری ضدتورمی دارد.

مصری با وارد دانستن ایرادات اجرایی به وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: ایرادی که به این دو وزارتخانه وارد است اینکه شیوه ناپسند توزیع را انتخاب کرده‌اند به بیان دیگر اقدامی بسیار خوب به شیوه‌ای بد اجرا شد.

وزیر اسبق وزارت کار و تامین اجتماعی با یادآوری توزیع سبد کالا در دوران وزارتش، گفت: در آن مقطع بن‌هایی را چاپ و در اختیار سازمان‌های حمایتی، کارمندان و کارگران قرار دادیم سپس تکلیف کردیم به ازای هر 200 نفر یک مرکز فروش اختصاص یابد و در مرحله نهایی به جامعه هدف اعلام کردیم کالای خود را دریافت کنند و هیچ کس متوجه توزیع کالا بین هفده میلیون نفر نشد.

نماینده کرمانشاه در مجلس در واکنش به منتقدان سبد کالا گفت: توزیع سبد کالا را نباید زیر سوال برد چرا که از نظر اقتصادی و اجتماعی دستاورد خوبی برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم، پیشگیری از رکود تورمی و حمایت از خانواده‌های نیازمند به همراه داشت اما اختصاص این سبد به مدیر فلان اداره یا دانشگاه و اختصاص نیافتن آن به مددجویان عضو و غیرعضو سازمان‌های حمایتی آزاردهنده است.
مرجع : ايسنا