به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۷/۲۰ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۳۶۳۲۵۲

خواص شلغم برای تقویت سیستم ایمنی

خواص شلغم برای تقویت سیستم ایمنی
گروه علمی:  بسیاری از افراد طعم شلغم را دوست ندارد، ولی اگر خواص بی‌نظیر آن را بدانید، برای خوردن آن تشویق می‌شوید. از شناخته شده‌ترین خواص شلغم کمک به درمان سرماخوردگی است. شلغم را به صورت خام، پخته و ترشی مصرف می‌کنند.شلغم اصولا خوراکی پرطرفداری نیست، اما مصرف شلغم در یک پایه منظم مزایای زیادی به شما خواهد داد. شلغم یک ماده بسیار مغذی‌ست. ترکیبات موجود در شلغم، آن را به یک گیاه درمانی اعجاب‌انگیز تبدیل کرده است.

هم برگ‌ها و هم ریشه‌ شلغم منابع بسیار غنی از ویتامین C هستند که از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. وقتی سطح این مولکول‌ها در بدن بالا می‌رود، باید با مصرف ویتامین C یا سایر مواد مغذی مبارزه‌کننده با رادیکال‌های آزاد، آن‌ها را از بین ببرید. این ویتامین، جذب آهن در بدن را افزایش می‌دهد و کمک می‌کند تا کلسترول خون، تنظیم شود. این دو نمونه تنها گوشه‌ای از خواص بی‌نظیر شلغم برای سلامت بدن است.

خواص شلغم برای پوست
از جمله خواص شلغم می‌توان به تاثیر آن در تقویت پوست اشاره کرد. وجود مقادیر بالایی از ویتامین A و ویتامین C در شلغم می‌تواند به شفاف و درخشان سازی پوست کمک کند.همچنین آنتی‌اکسیدان‌های موجود در شلغم و ویتامین C از پیری زودرس و چین و چرو‌ک‌های پوست جلوگیری کرده و موجب جوان سازی پوست می‌شوند. از دیگر خواص شلغم این است که استفاده موضعی از شلغم و برگ‌های شلغم برای درمان ترک کف پا مفید است.

خواص شلغم برای سلامت قلب و عروق
شلغم، درست مثل بیشتر دارو‌های گیاهی، ترکیبات خیلی زیادی را شامل می‌شود که به عنوان ضد التهاب عمل می‌کنند. شلغم شامل مقدار زیادی ویتامین K است که به خاطر خواص ضد التهابی اش مشهور است. در نتیجه، از بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی یا سکته، جلوگیری می‌کند.علاوه بر آن، شلغم توانایی کاهش سطح کلسترول در بدن را با جذب مقدار بیشتری از صفرا دارد. اگر سطح کلسترول پایین باشد، البته از بیماری‌های قلبی و عروقی مختلف جلوگیری خواهید کرد. همچنین اسید فولیکی که در شلغم وجود دارد، برای سلامتی قلبی عروقی مفید خواهد بود.

خواص شلغم در پیشگیری از سرطان
شلغم، حاوی چندین ترکیب گیاهی مفید است که قادر به مبارزه با سلول‌های سرطانی هستند. شلغم محتوای بالایی از ویتامین C دارد؛ این ویتامین، می‌تواند به جلوگیری از گسترش و رشد سلول‌های سرطانی کمک کند. همچنین شلغم سرشار از گلوکوزینولات است. گلوکوزینولات‌ها، گروهی از ترکیبات گیاهی فعال زیستی هستند که فعالیت آنتی‌اکسیدانی هم ارائه می‌دهند. این امر به این معنی‌ست که این مواد، اثرات تحریک‌کننده سرطان را کاهش می‌دهند.علاوه‌ بر این، شلغم حاوی مقادیر بالایی از فلاونوئید‌ها (به‌طور عمده آنتوسیانین‌ها) نوع دیگری از آنتی‌اکسیدان با اثرات ضد سرطانی ثابت شده است.

خواص شلغم در کنترل سطح قند خون
کنترل سطح قند خون برای سلامتی، بویژه برای کسانی که دیابت دارند، بسیار مهم است و تحقیق‌های حیوانی نشان می‌دهد که شلغم ممکن است اثرات ضد دیابتی داشته باشد.یک تحقیق ۹ ماهه روی موش‌هایی که رژیم غذایی با قند بالا داشتند نشان داد که درمان با ۴۵ میلی‌گرم عصاره شلغم به ازای هر پوند (۱۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) از وزن بدن، در مقایسه با گروه کنترل، سطح قند خون را کاهش و سطح انسولین بدن را افزایش داده است.

این تحقیق همچنین نشان داد که این عصاره به اصلاح سایر اختلالات متابولیک مرتبط با دیابت، مانند سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا در خون کمک می‌کند. نتایج مشابهی پس از آزمایش اثرات ضد دیابتی برگ‌های شلغم هم به دست آمد.یک تحقیق ۲۸ روزه روی موش‌های مبتلا به دیابت نشان داد آن‌هایی که روزانه ۹۰ تا ۱۸۰ میلی‌گرم عصاره‌ی برگ شلغم به ازای هر پوند (۲۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) تغذیه می‌کردند، قند خون آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کاهش یافت و سطح کلی کلسترول و کلسترول LDL بدن آن‌ها کاهش پیدا کرد.
هر دو مطالعه به این نتیجه رسیده‌اند که اثرات ضد دیابتی شلغم و عصاره‌ی برگ شلغم ممکن است به دلیل عوامل متعددی از جمله افزایش پاکسازی قند خون، کاهش تولید گلوکز (قند) توسط کبد، کاهش جذب کربوهیدرات باشد.با این حال، با توجه به اینکه در این تحقیق‌ها فقط انواع مختلف عصاره‌ها روی موش‌ها آزمایش شده است، مشخص نیست که شلغم تازه و خود برگ شلغم اثرات مشابهی در انسان دارند یا خیر.

خواص شلغم برای تقویت سیستم ایمنی
شلغم سرشار از ویتامین C بوده و می‌تواند موجب افزایش تولید گلبول‌های سفید خون و آنتی بادی‌ها شده و سیستم ایمنی را تقویت کند. شلغم با تقویت سیستم ایمنی می‌تواند موجب پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرماخوردگی و سرطان‌ها شود.

خواص شلغم برای تقویت استخوان
شلغم برای استخوان نیز است. زیرا شلغم مقدار زیادی کلسیم و پتاسیم دارد. همانطور که می‌دانید، پتاسیم و کلسیم برای تقویت استخوان و ماهیچه‌ها بسیار ضروری هستند. آن مواد مغذی همچنین رشد استخوان شما را افزایش خواهند داد. بنابراین، استخوان شما قوی‌تر خواهد بود و احتمال کمتری وجود دارد که بیماری مرتبط با ماهیچه‌ها و یا استخوان‌هایی نظیر آسیب مفاصل و یا پوکی استخوان داشته باشید. علاوه بر آن، شلغم نیز مقادیر زیادی از مواد معدنی دارند. این برای حمایت از تولید کلی بدن از بافت‌های ارتباطی مفید است.

خواص شلغم در کمک به هضم بهتر
فیبر، در فرایند گوارش بسیار مهم است. فیبر می‌تواند به درمان علائم یبوست، اسهال، گرفتگی، مشکلات معده و نفخ کمک کند؛ بنابراین فیبر موجود در شلغم، می‌تواند به حجیم‌شدن مدفوع و حرکت آن از طریق روده یاری رساند. در عین حال می‌تواند سبب جذب موثرتر مواد مغذی هم شود. این، یکی از مهم‌ترین فواید شلغم است.

خواص شلغم برای حفظ سلامت ریه
کمک به حفظ سلامت ریه و درمان آسم از جمله خواص شلغم است. وجود ویتامین A در شلغم موجب کاهش التهاب ریه و آمفیزم شده و وجود مقادیر بالای ویتامین C در شلغم می‌تواند به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی عمل کند و موجب درمان آسم و خس خس سینه شود.

شلغم مفید برای متابولیسم
شلغم دارای مجموعه ویتامین B زیادی است. این ویتامین‌ها فرآیند‌های آنزیمی که در اطراف بدن ما رخ می‌دهند را بهتر کنترل می‌کند. علاوه بر آن، مجموعه ویتامین B نیز تضمین خواهد کرد که تمام قسمت‌های بدن ما به درستی کار می‌کنند. دلیل دیگر، ویتامین‌های B موجود در شلغم نیز برای حفظ و تثبیت سطوح هورمون‌های مختلف در بدن بسیار مفید خواهد بود.

خواص شلغم در کمک به کاهش وزن
شلغم، از انواع سبزیجات کم‌کالری و غیرنشاسته‌ای، با شاخص گلایسمی پایین است؛ بنابراین خوردن آن، کم‌ترین تاثیر را بر سطح قند خون شما دارد. این خواص شلغم، به کاهش وزن شما کمک می‌کند؛ البته اگر در یک رژیم غذایی مناسب قرار گرفته باشد.
برچسب ها: شلغم
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها