به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۲۱:۴۳
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۰۸ ساعت ۱۲:۳۵
کد مطلب : ۳۶۶۴۵۲

وضع مشارکت عرب‌ها در انتخابات اسرائيل

وضع مشارکت عرب‌ها در انتخابات اسرائيل
گروه بین الملل: برای نخستین‌بار یک حزب عربی بخشی از ائتلاف دولتی اسرائیل است. اما بسیاری از عرب‌های اسرائیلی‌ از عملکرد حزب "بلد" راضی نیستند. این موضوع برای انتخابات سراسری هفته آینده اسرائیل چه معنایی دارد؟
حدود ۲۰ درصد از جمعیت ۹ میلیونی اسرائيل را اعراب تشکیل می‌دهند. حزب عربی "بلد" اسرائيل برای اولین بار توانست بخشی از دولت در این کشور باشد. "بلد" در مبارزات انتخاباتی وعده داده بود که قاطعانه برای حقوق اقلیت عرب در اسرائیل مبارزه خواهد کرد.اکنون در آستانه انتخابات پارلمانی اسرائیل این پرسش مطرح هست که این حزب تا چه حد به وعده‌های خود عمل کرده است؟
 احزاب عربی دوباره وارد کارزار انتخاباتی شده‌اند. از ابوغوش، شهر کوچک عرب‌نشین اسرائیل در نزدیکی بیت‌المقدس صدای بلندگوها از فرسخ‌ها شنیده می‌شود که سرود انتخاباتی حزب "بلد" عرب‌ها را پخش می‌کنند: «درود بر وطنم. من بومی هستم. تحقیر نمی‌شوم.»
بسیاری از رای‌دهندگان عرب اما نگران افزایش جنایت در شهرهای عرب‌نشین اسرائیل هستند. ۲۰۰ شنونده که اکثرا مرد هستند آمده‌اند تا در ابو غوش سخنان سامی ابوشهاده، نامزد ارشد و رهبر حزب بلد را بشنوند. او می‌گوید: «در جریان مبارزات انتخاباتی در اسرائیل، مردم در مورد شامپاین همسر بنیامین نتانیاهو صحبت می‌کنند. در حالی که شهرک‌سازی، اشغال، تبعیض اقلیت عرب و تشدید خشونت دولت مشکلات اصلی هستند.»ناامیدی از مشارکت در دولت کنونی وضعیت را بدتر کرده اگرچه این اولین‌بار است که یک حزب عربی در ائتلاف دولت اسرائیل مشارکت کرده است.
حزب بلد اکنون به تنهایی وارد کارزار انتخاباتی شده و می‌خواهد مستقل از دو حزب عربی دیگر اسرائیل عمل کند.برخی از رای‌دهندگان عرب اسرائیلی که سخنان ابوشهاده را می‌شنوند می‌گویند برای تاثیر بیشتر بهتر بود که همه احزاب اعراب اسرائیل متحد عمل می‌کردند.
اخیرا این حزب که "ملی‌گراترین" حزب از میان سه حزب عربی به حساب می‌آید با حذف خود از انتخابات در دادگاه عالی روبرو شد. حزب بلد متهم شده بود که اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی و دموکراتیک به رسمیت نمی‌شناسد.نامزد این حزب ولی می‌گوید که او و حزبش اسرائیل را برای همه شهروندان از جمله برای اعراب می‌خواهند. به باور او، عرب‌های اسرائيل در انتخابات  نقش مهمی دارند، زیرا اسرائیل به دو قسمت تقسیم شده است: آنهایی که طرفدار نتانیاهو هستند و کسانی که مخالف او هستند.ابوشهاده همچنین استدلال می‌کند که اگر تعداد بیشتری از عرب‌ها رای بدهند اکثریتی وجود خواهد داشت که منجر به عدم موفقیت نتانیاهو می‌شود.
با این حال ممکن است که عکس این اتفاق بیافتد. بر اساس پیش‌بینی‌ها، مشارکت جمعت عرب به عنوان اقلیت در انتخابات به دلیل پراکندگی احزاب عرب کم‌تر از این انتظار خواهد بود.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها