به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۵۳
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۲۵ ساعت ۱۱:۰۳
کد مطلب : ۳۶۹۷۲۲

قیمت پیاز و گوجه فرنگی 2 برابر شد

قیمت پیاز و گوجه فرنگی 2 برابر شد
گروه اقتصادی: طبق روال سال‌های گذشته با سردترشدن هوا، قیمت برخی از محصولات کشاورزی افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت پیاز و گوچه فرنگی نسبت به مهر ماه رشد دو برابری را تجربه کرد. این افزایش نرخ نسبت به دو هفته پیش 5000 تومان است.در حال حاضر قیمت پیاز در بازار میوه‌وتره‌بار در هر کیلو 15 هزار و 500 تومان است. اما خرید اینترنتی آن از کیلویی 18 هزار تا 55 هزار تومان آب می‌خورد. قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی نیز در بازار میوه و تره‌بار21 هزار تومان است.قیمت گوجه فرنگی نیز به مانند پیاز از مهرماه روند صعودی به خود گرفت. قیمت گوجه از 9000 تومان در مهرماه امروز به 21 هزار تومان رسیده است.البته شایان ذکر است که قیمت میوه و سبزیجات در میادین میوه‌وتره‌بار با میوه‌فروشی‌های سطح شهر اختلاف 30 تا 40 درصد دارد.

قیمت پیاز به دلیل صادرات افزایش یافت
در حالی قیمت پیاز افزایش یافت که گفته می شود روزانه ۵۰ تریلی پیاز به پاکستان صادر می‌شود که این موضوع منجر به محدودیت عرضه در بازار داخلی و در نتیجه افزایش قیمت این محصولات کشاورزی شده است.
با افزایش قیمت ارز و در نتیجه افزایش تفاوت قیمت در بازار داخلی و خارجی، انگیزه صادرات را افزایش داد و همین موضوع منجر شد تا این دست محصولات کشاورزی به‌جای توزیع در کشور سر از بازارهای خارجی دربیاورند و نظم بازار داخلی برهم بریزد.مسئولان صنفی دلیل این افزایش قیمت پیاز و گوجه‎‌فرنگی را تغییر فصل عنوان کردند و گفتند: همواره در این موقع از سال محصولات دورشهری به اتمام می‌رسد و محصولات جنوب کشور به دست می‌آید که این تغییر منجر به تغییر قیمت برخی اقلام شد.

کاهش قیمت پیاز و گوجه‌فرنگی با عرضه محصولات جنوب
اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی استان تهران، درباره افزایش قیمت پیاز و گوجه‌فرنگی به ایسنا گفت: این فرآیند در سال‌های قبل ۱۵ روز تا یک‌ماه طول می‌کشید، ولی به نظر می‌رسد که امسال زودتر محصولات جنوب وارد بازار شود و قیمت‌ها کاهش یابد.

حیدر ساکن‌برجی، رئیس اتحادیه بارفروشان مشهد، نیز گفته است: در حال حاضر ۹۰ درصد گوجه‌فرنگی کشور از سمت شیراز تأمین می‌شود، اما این بارندگی‌های اخیر باعث کاهش کیفیت و از بین رفتن محصول شده است.
در حال حاضر در میدان بار گوجه‌فرنگی فراوان است، اما تمام آن‌ها کیفیت ندارد و تنها گوجه‌های بوته‌ای با قیمت بالاتر ۸۰ درصد کیفیت دارند.او بیان کرد: بارش شدید باران و ریزش تگرگ در ۱۲آبان بسیاری از مزارع گوجه‌فرنگی بوشهر در بخش ارم شهرستان دشتستان را از بین برد، این اتفاق در حالی رخ داده است که امسال سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی پاییزه در استان بوشهر نسبت به پارسال کاهش‌یافته بود.در صورت جلوگیری از صادرات بی‌رویه صیفی‌جات که نیاز داخلی آن تأمین نشده باید منتظر گرانی بیش از پیش این محصولات در آینده نزدیک باشیم.

از ممنوعیت تا لغو صادرات صیفی‌جات
بر اساس این گزارش لازم به توضیج است که در روزهای پایانی فرودین‌ماه سال جاری صادرات چهار محصول از جمله گوجه‌فرنگی، پیاز، بادمجان و سیب‌زمینی بر اساس نامه وزارت جهاد کشاورزی به گمرک ممنوع شد.
اما با گذشت حدود هشت ماه از این ممنوعیت دیوان عدالت اداری با صدور رای دستور معاون معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص ممنوعیت صادرات این محصولات را غیرقانونی دانست.
مرجع : تجارت نیوز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها