به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۸/۳۰ ساعت ۰۹:۱۳
کد مطلب : ۳۷۰۶۱۵

 هشت زن به مجلس بحرین راه یافتند

 هشت زن به مجلس بحرین راه یافتند
گروه بین الملل: هشت زن در انتخابات پارلمانی بحرین که در دو مرحله برگزار شد، به مجلس این کشور راه یافته‌اند. این شمار بالاترین تعداد حضور زنان در دوران کوتاه مجالس در این امیرنشین حاشیه جنوبی خلیج فارس است.
بر اساس نتایج مرحله دوم انتخابات، سرنوشت ۳۴ کرسی از ۴۰ کرسی مجلس نواب یا مجلس نمایندگان در مرحله دوم تعیین شد. اکثر آن‌ها برای نخستین بار است که به مجلس راه می‌یابند.
بیش از ۳۳۰ نامزد در این انتخابات برای احراز کرسی نمایندگی رقابت کردند، که ۷۳ تن از آن‌ها زن بودند. این بیشترین شمار کاندیداهای زن تاکنون است.از حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار ساکن بحرین، که اکثراً شهروندان خارجی هستند، حدود ۳۵۰ هزار شهروند بحرینی حق رای دارند. ۷۳ درصد آنان در مرحله نخست انتخابات شرکت کردند.
انتخابات امسال سومین رای‌گیری از آغاز تظاهرات در ۱۱ سال پیش با مطالباتی برای مبدل شدن حکومت پادشاهی به یک نظام مشروطه و اصلاحات اساسی بود.
با این اوصاف، دو گروه اصلی مخالف حکومت سنی آل‌خلیفه؛ گروه «الوفاق» که شیعیان هستند و همچنین گروه سکولار «الوعد» که در سال‌های گذشته از سوی حکومت منامه منحل شدند، این بار نیز از بخت مشارکت در انتخابات محروم بودند.عفو بین‌الملل پیش از انتخابات بحرین گفته بود که این رویداد «در فضای سرکوب سیاسی» برگزار می‌شود.
اما نواف عبدالله حمزه، مدیر ستاد انتخابات، هنگام اعلام نتایج نهایی، با رد انتقادها تأکید کرد که صدای رای‌دهندگان بحرینی شنیده می‌شود و بقیه گروه‌ها «نه مورد توجه هستند و نه تأثیرگذار».
حمد بن‌عیسی آل خلیفه، امیر بحرین، ۴۰ عضو مجلس دیگر این کشور، «مجلس شورا» یا مجلس علیا را انتخاب می‌کند که مشابه مجلس سنا در کنار «مجلس نواب» است.


 
برچسب ها: بحرين
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها