به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۵:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۹/۲۶ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۳۷۵۶۰۲

معرفی بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲

معرفی بهترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲
گروه فرهنگی: در کنار تماشای فیلم و سریال، انیمیشن‌ها نیز گزینه‌ای جذاب و عالی در سال جاری بودند. در ادامه به معرفی بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم.برخی علاقه‌مند به فیلم‌های سینمایی واقعی و اکشن هستند و عده‌ای ترجیح می‌دهند سریال‌های عاشقانه طولانی ببینند. گروهی عاشق انیمیشن و انیمه‌های ژاپنی هستند و دیگران ممکن است علاقه به تماشای هیچ ژانر سینمایی و سریالی جز انیمیشن‌های دیزنی و پیکسار نداشته باشند.

با بهترین انیمیشن های سال ۲۰۲۲ آشنا شوید
انیمیشن‌ها از سال‌ها پیش تا به امروز در مقیاس‌های مختلف تولید و اکران می‌شوند و امروزه به‌لطف حضور فناوری‌ها و پیشرفت‌های تکنولوژیکی بهتر و بهتر هم شده‌اند. سال ۲۰۲۲ همچون سالیان گذشته برای علاقه‌مندان به انیمیشن سال خوبی بوده است. عده‌ای فکر می‌کنند انیمیشن‌ها برای کودکان هستند و بزرگسالان نباید به تماشای آنها بنشینند، ولی این تفکر اشتباه است.

گاهی در بطن آثار کارتونی و انیمیشنی، مضمون‌ها و درونمایه‌های عمیقی وجود دارد که شاید کودکان متوجه آنها نشوند، ولی جوانان و بزرگترها با آنها زندگی کرده باشند. هر انیمیشنی مثل فیلم و سریال ممکن است در سبک و ژانر خاصی ساخته شود. برخی از آنها مناسب خانواده هستند و تعدادی هم مختص کودکان است.سال گذشته دیدیم که برخی از بهترین‌های این بخش شامل آثاری نوستالژیک می‌شد و امسال هم تافته جدا بافته نخواهد بود. تعدادی از انیمیشن‌هایی که در ادامه معرفی می‌شود آثار پرفروش و محبوبی شده‌اند، ولی بقیه شاید تبدیل به فیلم‌هایی کلاسیک شوند. در ادامه با ۱۰ انیمیشن برتر سال ۲۰۲۲ آشنا خواهیم شد.

1. پینوکیوی گیرمو دل تورو – Guillermo del Toro’s Pinocchio
کارگردان: گیرمو دل تورو
صداپیشه‌ها: ایوان مک گرگور، دیوید بردلی و گریگوری مان
امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
امتیاز IMDB به فیلم: ۸.۱ از ۱۰
پینوکیوی سال ۲۰۲۲ اثری است در قالب استاپ موشن که توسط فیلمساز و کارگردان مطرح و برجسته گیرمو دل تورو بازآفرینی شده است. این فیلمساز پیش‌تر موفق شده بود اسکار بگیرد و حالا در نقش کارگردان یکی از قدیمی‌ترین داستان‌های کارلو کولودی به میدان آمده است.داستان همان‌طور که احتمالا می‌دانید درباره عروسکی چوبی به نام پینوکیو است. نجاری تنها و غمگین به نام ژپتو تصمیم می‌گیرد عروسک چوبی بسازد تا بدین ترتیب کمی از بار اندوه طاقت‌فرسایش کاسته شود؛ ولی شانس با او یار است و این عروسک به طرز جادویی جان می‌گیرد و تبدیل به یک پسر بچه می‌شود.

پینوکیوی گیرمو دل تورو موزیکال و استاپ موشن است و به بیان رفتارهای پسر بچه‌ای می‌پردازد که قرار است از پدر ژپتو و خیلی‌های دیگر سرپیچی کند و در این دنیای بزرگ و پهناور جایگاه خود را بازیابد. چند روز کافی بود تا این انیمیشن تبدیل به یکی از پرفروش‌های سال شود. داستان پینوکیو و سرنوشت او برای همه ما آشناست، اما دل تورو طوری آن را بازآفرینی کرده که بیننده دوست دارد تا پایان دنبالش کند.

2. قرمز شدن – Turning Red
کارگردان: دومی شی
صداپیشه‌ها: روزالی چیانگ، ساندرا اوه و ایوا مورس
امتیاز متاکریتیک: ۸۳ از ۱۰۰
 امتیاز IMDB به فیلم: ۷ از ۱۰
یکی از کمپانی‌های انیمیشن ساز برتر جهان پیکسار است که سال‌ها با آثار جذاب و تماشایی آن خاطره‌بازی کرده‌ایم. طی چند سال اخیر پیکسار حداقل سالی یک مرتبه انیمیشنی فوق‌العاده اکران می‌کرد تا به عهدی که با خود بسته بود، عمل کرده باشد. سال ۲۰۲۲ نیز از این قاعده مستثنی نیست و حالا انیمیشن «قرمز شدن» را داریم.

این اثر جذاب و دیدنی ابتدا در دیزنی پلاس اکران شد و از آنجا بود که نقطه پیشرفت آن آغاز گردید و در بین برجسته‌ترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲ قرار گرفت. کارگردان قرمز شدن با زیرکی تصمیم گرفته بازیگران آن را از چندین فرهنگ مختلف و لوکیشن را نیز در یکی از مناطق آسیانشین از شهر کانادا انتخاب کند. نکته دیگر درباره این انیمیشن، داستانی است که درباره بلوغ زنانه شکل گرفته و پیش‌تر در هیچ جای سینما و تلویزیون چنین چیزی دیده نشده است.

منتقدان معتقد بودند که انتخاب‌های دومی شی غیر قابل دفاع هستند و به طور کلی واکنش‌های ناخوشایندی به آن نشان دادند؛ ولی مضمون و درونمایه «قرمز شدن» به نحوی در قلب مخاطبان جای گرفت که می‌توان گفت دومین انیمیشن برتر سال ۲۰۲۲ شده است. یکی از صداپیشه‌های این انیمیشن به نام روزالی چیانگ می‌گوید:
این یک فیلم درباره بلوغ است، همه این تغییرات را تجربه می‌کنند. آشفتگی تغییربزرگ چیزی است که همه می‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند.

3. آپولو 10/5؛ کودکی در عصر فضا – Apollo 10/5: A Space Age Childhood
کارگردان: ریچارد لینکلیتر
صداپیشه‌ها: گلن پاول، زکری لی وای و جک بلک
امتیاز متاکریتیک: ۷۹ از ۱۰۰
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
انیمیشن موفق آپولو ۱۰/۵ درامی مختص بزرگسالان است که نشان می‌دهد اولین انسان روی کره زمین چگونه روی ماه فرود آمده است. همه ما روزی رویای سفر به ماه داشته‌ایم، ولی خب به واقعیت نپیوسته، ولی اگر با کسی آشنا شوید که رویاهای فرود روی کره ماهش به وقوع پیوسته چه می‌کنید؟

«آپولو ده و نیم: کودکی در عصر فضا» اثری است که گروهی از بازیگران به رهبری جک بلک در آن به ایفای نقش می‌پردازند و این موضوع را نشان می‌دهد که چطور رویای کودکی برای رفتن به فضا محقق می‌شود. لینکلیتر همچون انیمیشن‌های پیشین خود از تکنیک روتوسکوپی برای ساخت این انیمیشن استفاده کرده است.علاوه بر این آپولو ۱۰.۵ سرشار از چهره‌های والت دیزنی، هایائو میازاکی، رالف باکشی و مت گرونینگ است. لینکلیتر پیش‌تر آثاری همچون مات و مبهوت و مدرسه راک ساخته و در تمامی آن از تکنیک روتوسکوپی بهره برده است. این کارگردان برجسته پس از اکران آخرین اثر خود در یک دهه و نیم پیش، با آپولو ده و نیم به رقابت با برترین انیمیشن‌های سال ۲۰۲۲ آمده است.

4. رفقای بد – The Bad Guys
کارگردان: پیر پریفل
صداپیشه‌ها: سم راکول، مارک مارون، کریگ رابینسون
 امتیاز متاکریتیک: ۶۴ از ۱۰۰
 امتیاز IMDB به فیلم: ۶.۸ از ۱۰
درونمایه سرقت در انیمیشن‌ها هنوز آنقدر باب نشده که بتوانیم چندین نمونه برایتان مثال بزنیم تا از تماشای آنها لذت ببرید. هر سال انیمیشن‌های جدیدی به فهرست انیمیشن‌های برتر سال اضافه می‌شود. در این گونه آثار گروهی از دزدان و سارقان ماهر به همراه یاغی‌ها نقشه یک سرقت پیچیده را طرح‌ریزی می‌کنند تا به هدفشان برسند.

شاید بتوان گفت دومین انیمیشن برتر تاریخ از این نظر پس از «مینیون‌ها: ظهور گرو»، انیمیشن رفقای بد است. در این اثر جذاب و دیدنی طوری نشان داده می‌شود که گویا تبهکاران و خلافکاران دوست‌داشتنی‌تر از آدم خوب‌های فیلم هستند. دارث ویدر و تانوس دو تن از همان شخصیت‌های محبوب تبهکاری هستند که پیش‌تر در مینیون‌ها دیده‌ایم.حال به چنین حال و هوایی، صدای دلنشین پرسناژهایی نظیر سم راکول، مارک مارون و کریگ رابینسون را بیفزایید تا به عمق جذابیت رفقای بد پی ببرید. منتقدان طبق معمول گیر زیادی به این انیمیشن دادندریال در حالی که مخاطبان از دیدن آن نهایت لذت را بردند. امتیاز وب سایت راتن تومیتوز اثبات حرف ماست.

5. فیلم همبرگرفروشی باب – The Bob’s Burgers Movie
کارگردان: لورن بوچارد
صداپیشه‌ها: اچ جان بنجامین، دن مینتز و یوجین میرمن
امتیاز متاکریتیک: ۷۵ از ۱۰۰
امتیاز IMDB به فیلم: ۷ از ۱۰
سریال انیمیشن همبرگرفروشی باب محصولی از استودیو فاکس است که طرفداران بسیاری در جهان دارد. پیش از این که جهان وارد کرونا شود، قرار بود فیلم بلندی که از روی این سریال ساخته شده اکران شود، ولی آغاز پاندمی و قرنطینه‌ها باعث شد بارها به زمان دیگری موکول شود.به گفته کارگردان این اثر جذاب، ما عجله‌ای برای حضور در سینما نداریم، تا زمانی که واقعا مردم به سینما بروند و در آنجا احساس امنیت و آرامش کنند. به هر حال حرف لورن بوچارد به حقیقت پیوست و آنها وقتی همبرگرفروشی باب را اکران کردند که کووید ۱۹ رخت بربسته بود و مردم از سینما رفتن واهمه‌ای نداشتند.

طرفدارانی که سال‌ها منتظر اکران این فیلم بلند بودند بالاخره توانستند به تماشای آن بنشینند و از دیدن آن لذت ببرند، چرا که واقعا ارزش وقت گذاشتن داشت. البته شاید تا حدود کمی فیلم همبرگرفروشی باب موفق نشد؛ چرا که فیلم‌های سینمایی محبوب دیگری نظیر «تاپ گان: ماوریک» و «دکتر استرنج در چند جهانی دیوانگی» اکران شدند.

به‌هر حال علاقه‌مندان به این سریال و فیلم بلند، حمایت خوبی از آن کردند. همچنین نه‌تنها مخاطبان قبلی این سریال از تماشای مجدد فیلم بلند آن احساس رضایت داشتند؛ بلکه تماشاگران تازه هم از آن لذت بردند. فیلم همبرگرفروشی باب در ژانر کمدی موزیکال است و موفق شده مضمون و درونمایه سریالش را همچنان پاس بدارد.

6. هیولای دریا – The Sea Beast
کارگردان: کریس ویلیامز
 صداپیشه‌ها: کارل ارین، زاریس انجل هاتور و جرد هریس
 امتیاز متاکریتیک: ۷۴ از ۱۰۰
 امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۱ از ۱۰
استودیوهای تولیدکننده انیمیشن همواره سعی می‌کنند از رقبای خود پیشی بگیرند و نامزد جوایز و افتخارات فراوان شوند تا بدین ترتیب جایگاه خود را نزد مردم تثبیت نمایند. اواخر سال ۲۰۱۹ بود سرویس دیزنی پلاس متولد شد و آغاز به‌کار کرد. در آن زمان رقیب این پلتفرم، نتفلیکس اگر می‌خواست می‌توانست با انیمیشن‌های جذابی مثل ویلابی‌ها، شان گوسفنده: فارماگدون، میشل‌ها در برابر ماشین‌ها برتری خود را به اثبات برساند.در هر حال نتفلیکس در سال جاری موفق شد انیمیشن معروف هیولای دریا خود را اکران کند و به کارنامه هنری خود بیفزاید. کریس ویلیامز ترجیح داده برای هیولای دریا از داستانی اورجینال بهره ببرد. این کارگردان پیش‌تر موفق شده بود آثاری مثل ۶ قهرمان بزرگ و تیزپا را رهبری کند.

کارل اوربان شکارچی هیولا است و قصد دارد با قایق خود به‌دنبال یک فراری به نام رد بلستر باشد. اینجاست که دخترکی فقیر وارد داستان شده و ماجرا تبدیل به یک حماسه فانتزی خانودگی می‌شود. عنوان این داستان کمی گیج‌کننده است، ولی باعث شده کاربران راتن تومیتوز شدیدا به آن علاقه‌مند شوند و امتیاز خوبی به آن بدهند.

7. دراگون بال سوپر: ابرقهرمان – Dragon Ball Super: Super Hero
کارگردان: تتسورو کامادا
صداپیشه‌ها: ماساکو نوزاوا، توشی فوروکاوا و ریو هوریکاوا
امتیاز متاکریتیک: ۶۵ از ۱۰۰
 امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۲ از ۱۰
متاسفانه امسال برای دنیای انیمه‌ها چندان سال پربار و خوبی نبود؛ چرا که بسیاری از آثار مورد انتظار موفق نشدند به لحاظ انتقادی عملکرد و بازدهی خوبی از خود نشان دهند و تنها دراگون بال سوپر ابرقهرمان بود که توانست خودی نشان دهد و مورد توجه علاقه‌مندان انیمه‌ها قرار بگیرد.

نخستین بار این دراگون بال زد بود که موفق شد اولین سریال انیمیشنی شود و دستاوردهای جهانی به‌دست آورد. از همان دوران تا به‌الان جهان رزمی‌کاران قدرتمند تبدیل به امتیاز جهانی شده و برنامه‌های تلویزیونی متعدد و انیمیشن‌های بسیاری را پوشش می‌دهند. دراگون بال سوپر: ابرقهرمان از نظر مالی فروش خوبی را تجربه کرده و از این جهت دومین فیلم موفق این فرانچایز است.

نسخه جدید این انیمه نمره خوبی از کاربران راتن تومیتوز دریافت کرده که از سایر نسخه‌های پیشین خود سبقت گرفته است. عمده توجهات به این اثر جذاب ژاپنی به‌خاطر داستان بدیع و نوستالژیکی است که در بطن خود دارد. علاوه بر این اثر حاضر در سال ۲۰۲۲ نخستین انیمه‌ای است که از کامپیوتر استفاده می‌کند و توانسته در فهرست ده انیمیشن برتر سال جاری قرار بگیرد.

8. مینیون‌ها: ظهور گرو – Minions: The Rise of Gru
کارگردان: کایل بالدا
 صداپیشه‌ها: پی یر کافین، استیو کارل و تراجی پی هنسون
امتیاز متاکریتیک: ۵۶ از ۱۰۰
امتیاز IMDB به فیلم: ۶.۶ از ۱۰
طرفداران مینیون‌ها باز هم از ایده کارگردان و نویسنده داستان لذت بردند و ظهور یکی از شرورهای جهان را در گیرنده‌های خود تماشا کردند. البته منتقدان بر خلاف تماشاگران نتوانستند از ضعف‌های اثر بگذرند و باز هم نقدهای سخت خود را به مینیون‌های زرد با لباس‌های آبی روا داشتند.چه بخواهیم چه نخواهیم، مینیون‌ها همچون موزهایی کوچک که لباس کار آبی به تن کرده باشند، محبوب دل تماشاچیان شده‌اند. این موجودات تخیلی و عجیب و غریب نخستین بار در سال ۲۰۱۰ و در انیمیشن «من نفرت انگیز» ظهور کردند تا تبدیل به نمادی در سینمای جهان شوند.

بعد از آن تصمیم گرفته شد در سال ۲۰۱۵ اولین اسپین آف آنها ساخته و اکران شود تا بدین ترتیب این کوچولوهای ایلومینیشن صاحب اثر خاص خود باشند. تئوری‌های ناخوشایندی درباره این کپسول‌های زردرنگ وجود دارد که تصور و باور آنها دشوار خواهد بود. بعد از تمام شدن پاندمی کرونا بالاخره «انیمیشن مینیون‌ها: ظهور گرو» طلوع کرد.
این اثر جذاب از کایل بالدا توانست در سال ۲۰۲۲ تبدیل به یکی از پرفروش‌های سال شود. اولین تماشاگران این انیمیشن، نوجوانان کت و شلواری از استرالیا بودند که پشت درهای سینما صف کشیدند. آنها برای خود لقب انتخاب کرده بودند و این اقدام آنها با موفقیت استودیو روبه‌رو شد. اگرچه این فیلم نقص و ضعف دارد، ولی نمی‌توان از ماجرای جذاب آن چشم پوشی کرد.

9. چیپ و دیل: تکاوران نجات – Chip’n Dale: Rescue Rangers
کارگردان: اکویا شوفر
صداپیشه‌ها: جان مولانی، اندی سمبرگ و ویل آرنت
امتیاز متاکریتیک: ۶۶ از ۱۰۰
امتیاز IMDB به فیلم: ۷ از ۱۰
رقیب نتفلیکس در سال جاری، دیزنی پلاس است که موفق شده در سال ۲۰۲۲ با انیمیشن «چیپ و دیل: تکاوران نجات» به میدان رقابت بیاید. این فیلم در چندین سبک لایواکشن، انیمیشن دو بعدی سنتی و تصاویر واقعی تولید شده به واسطه کامپیوتر است. کارگردان این اثر تمامی فرمت‌های مذکور را با یکدیگر در هم آمیخته تا جلوه‌ای بصری و جذاب به وجود آورد.

تماشاگران و علاقه‌مندان به انیمیشن مذکور معتقدند این فیلم جانشین خلفی برای انیمیشن محبوب «چه کسی برای راجر خرگوشه پاپوش دوخت» است. یکی از نقاط قوت و مزایای این اثر، پتانسیل تماشای آن به همراه خانواده است. داستان چیپ و دیل کودکانه است، اما تا دلتان بخواهد به تاریخ انیمیشن و سینما ارجاع داده شده است.
اگر قصد دارید شخصیت‌های محبوب انیمیشن‌هایی نظیر تبدیل شوندگان، ساوث پارک و پونی کوچولوی من را در یک قاب ببینید کافی است «چیپ و دیل: تکاوران نجارت» را تماشا کنید. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که این انیمیشن جزو ده تای برتر فهرست ۲۰۲۲ باشد.

10. ابرحیوانات لیگ دی سی – DC League of Super-Pets
کارگردان: جارد استرن
صداپیشه‌ها: دوئین جانسون، کوین هارت  کیت مک کینون
امتیاز متاکریتیک: ۵۶ از ۱۰۰
امتیاز IMDB به فیلم: ۷.۳ از ۱۰
خوشبختانه کمپانی کمیک دی سی توانایی‌های خوبی در انیمیشن دارد و عمده تمرکز آنها معطوف به فیلم‌های سینمایی نیست. این شرکت بزرگ توانسته به یاری برادران وارنر فهرست بزرگی از انیمیشن‌های جذاب را آغاز کند و تا به‌امروز ادامه دهد. سال ۲۰۲۲ برای این کمپانی همراه با آثاری نظیر زن گربه‌ای شکار شده، فانوس سبز: مراقب قدرت من باش، بتمن و سوپرمن: نبرد ابرپسران بود، ولی یکی از محبوب‌ترین انیمیشن‌های آن راجع به حیواناتی است که شبیه انسان هستند.پیش‌تر با انیمیشن گروه ابرحیوانات خانگی آشنا شده‌ایم و انیمیشن ابرحیوانات لیگ دی سی گروهی از حیوانات را نشان می‌دهد که الهام گرفته از شخصیت‌های کمیک کتاب‌ها هستند. از جمله بازیگرانی که صداپیشگی این حیوانات را بر عهده دارند می‌توان به دواین جانسون، کوین هارت، کیت مک کینون و کیانو ریوز اشاره کرد.
مرجع : گجت نیوز
برچسب ها: انیمیشن‌
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها