به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۰۷ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب : ۳۸۳۷۶۹
مولوی عبدالحمید در مراسم نماز جمعه زاهدان:

مردم ایران، کشوری توسعه‌یافته می‌خواهند

گروه سیاسی: مولوی عبدالحمید در خطبه‌های نماز جمعه امروز ۷ بهمن ۱۴۰۱ بر مخالفت ملت ایران با اعدام تأکید کرد و خواهان کنارگذاشتن آن شد.
مردم ایران، کشوری توسعه‌یافته می‌خواهند
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، شیخ‌الاسلام مولوی عبدالحمید در خصوص انسجام شکل‌گرفته در میان مردم ایران گفت: «مردم ایران‌زمین امروز شرایطی دارند و انسجام و اتحادی در میان مردم شکل گرفته و مردم ‌طوری برای همدیگر دل می‌سوزانند و نسبت به هم محبت پیدا کرده‌اند که ما کمتر آن را در ایران اسلامی پیش از این دیده بودیم. این محبت و همبستگی مردم ایران امروز مثال‌زدنی است. به نظر بنده بهترین مثال آن است که تمام این مردم به منزله یک خانواده هستند؛ خانوادۀ بزرگ ایران. همه این‌ها اعضای همین یک خانواده هستند. ایرانیان داخل و خارج کشور چنان به هم پیوند خورده‌اند و چنان همدرد و غمخوار یکدیگرند که به منزله اعضای یک خانواده‌اند.»
ایشان افزود:‌ «امروز این همبستگی ملی و وحدت، کشور ما و تمامیت ارضی‌مان را تامین می‌کند. ما مطمئنیم که با این انسجام و وحدت ملی، هیچ دشمنی نمی‌تواند طمع سرزمین ما را بکند. این مردم امروز با هم انسجام پیدا کرده‌اند. اگر کسی جایی از فقر و مصیبت بنالد و به یک نفر هم ظلمی بشود، همه صدا بلند می‌کنند. همه همدرد و نگران او می‌شوند. اگر به یک نفر هم خوشحالی دست بدهد و نعمتی به او برسد، وقتی اطلاع حاصل کنند، خوشحال می‌شوند.» امام‌جمعه زاهدان با اشاره به تداوم مطالبات انقلاب ۵۷ در اعتراضات اخیر، گفت: «مردم ایران که در انقلاب ۵۷ در کنار یکدیگر قرار گرفتند، برای آزادی، عدالت و رسیدن به حق و حقوق‌شان و رسیدن ایران به سربلندی مبارزه کردند و برای اینکه سرمایه‌های ایران در خود کشور خرج شود شعار دادند، این مردم مبارزه کردند و پیروز شدند. الآن هم همان ایام پیروزی انقلاب ۵۷ است. امروز هم این مردم همان را فریاد می‌زنند. ملت ایران چیز زیادی نمی‌خواهند. عدالت و آزادی متعارف و مشروع می‌خواهند. مردم ایران امروز گرفتار فقر و تنگدستی هستند.»
 
چرا ارزش پول ایران باید به اینجا برسد؟! / مردم، کشوری توسعه‌یافته می‌خواهند
مولوی عبدالحمید با اشاره به کاهش شدید ارزش پول ملی ایران، اظهار داشت: «یک دلار امروز به ۴۵ هزار تومان رسیده است. ۴۵ میلیون تومان، هزار دلار است. در صورتی که دیری نگذشته از زمانی که ده میلیون تومان ده هزار دلار بود. هر میلیونی هزار دلار بود. آن زمان اگر کسی ده میلیون حقوق می‌گرفت یا درآمد می‌داشت، ده هزار دلار می‌شد و همان زمان مردم شاکی بودند که پولشان بی‌ارزش شده است. امروز کسی که ۴۵ میلیون حقوق یا درآمد داشته باشد، تازه به هزار دلار می‌رسد. مردم نامه می‌نویسند که ما چگونه زندگی کنیم؟ بعضی‌ها توانایی خرید یک شانه تخم‌مرغ یا یک مرغ را هم ندارند. خانواده‌هایی حتی قدرت خرید نان را هم ندارند. چرا باید کشور ما به اینجا برسد؟ نگرانی مردم از همین است. کشوری که دارای گنج و نعمت‌های گوناگون است و کشورها و ملت‌های دیگر می‌توانند از اینجا سیر شوند، چرا به چنین روزی گرفتار شود؟» ایشان با برحق‌دانستن خواسته‌های مردم، خواستار توجه به این خواسته‌ها شدند و افزود: «مردم ایران حق خود می‌دانند که عدالت اجرا شود و آزادی بیان و قلم داشته باشند و بتوانند مدیران توانمندی را برای اداره کشور انتخاب کنند. مردم ایران می‌خواهند کشورشان با کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند رقابت کند و این کشور می‌تواند با پول کشورهای ثروتمند مثل یورو و دلار و پول کشورهای همسایه رقابت بکند و مردم زندگی راحتی داشته باشند. این حق ملت است؛ ملتی که سال ۵۷ انقلاب کردند و این احسان این ملت است که انقلاب و قیام کردند و به کشور تحول آوردند. الآن هم ملت همان خواسته‌ها را تکرار می‌کنند و انتظار دارند به این خواسته‌ها، اگر برحق هستند، برسند.»
 
حرمت علما را حفظ کنید
مولوی عبدالحمید در ادامه بیان داشت: «ملت ایران شایسته ترحم است. ملت ایران به شهادت بزرگان این نظام از ملت‌های خوب دنیاست. این ملت را باید دریافت و به خواسته‌های آنان توجه کرد. ما امیدواریم الله تعالی گشادگی بیاورد و مسئولان هم به ندای مردم توجه کنند. امروز شرایطی در کشور ماست که اگر این مردم ببیند در حق‌شان عدالت اجرا می‌شود، تمام این خانواده ایران خوشحال می‌شود و اگر اجحاف و ظلمی در حق‌شان بشود همه ملت امروز نگران می‌شوند.» ایشان درباره ممنوع‌المنبرشدن مولانا محمدحسین گرگیج و فشارها بر دیگر علمای اهل‌سنت، گفت: «جناب مولانا گرگیج، استاد تفسیر از همین خانوادۀ ایرانی است که امروز برایشان مشکل پیش آمده و ممنوع‌المنبر شده‌اند. خواسته همه مردم این است که در حق علما و اندیشمندان از سعه‌صدر کار گرفته شود و تحمل شوند‌. اگر علمای کردستان یا هرجای دیگری برایشان مشکلاتی پیش می‌آید این نگرانی برای همه ملت است. ماموستا سیف‌الله حسینی، و ماموستا خضرنژاد و دیگر ماموستاها و علما برایشان مشکلاتی پیش آمده و خواسته همه این است که حرمت علما حفظ بشود و آن‌ها را تحمل کنید.»
 
مردم ایران امروز به صلح فکر می‌کنند
امام‌جمعه زاهدان اظهار داشت:‌ «ملت ایران امروز به صلح فکر می‌کند و معتقد است باید در سیاست‌های خارجی تنش‌زدایی شود و مردم می‌خواهند کشور ایران کشوری صلح‌آمیز باشد. در یمن باید صلح شود و جنگ نباید ادامه پیدا کند تا مایه نابودی مردم یمن نشود. صلح عادلانه و تشکیل حکومت‌های فراگیر تنها راه برون‌رفت از درگیری‌ها در یمن است. مردم ایران در فلسطین هم خواهان صلح هستند و معتقدند حکومت اسرائیل و مردم فلسطین باید صلح کنند و فلسطینی‌ها به یک حکومت مستقل برسند. فلسطین باید سرزمین مستقل خود را داشته باشد و اسرائیل هم باید جدا باشد و حکومت مستقل خودش را داشته باشد و با هم در صلح باشند. مردم ایران از صلح در همه‌جا حمایت می‌کنند. در جنگ روسیه و اوکراین ملت ایران، این خانواده بزرگ ایرانی، خواهان صلح است. جنگ نقصان دارد و همۀ انسان‌ها “عیال‌الله” هستند؛ به معنای خانواده‌ای که همه رزق از خدا می‌گیرند. الله بر تمام مخلوقات ترحم دارد. همه ما باید بر همه انسانیت و حتی حیوانات رحم داشته باشیم. ما باید به انسانیت فکر کنیم و معتقدیم تمام بشریت و انسان‌ها همه هم‌جنس ما هستند و همه از یک جنس و نوعیم و باید برای این‌ها دل بسوزانیم. این جنگ، ویرانگر است و مردم بی‌گناه کشته می‌شوند و انتظار ما همین است که جنگ روسیه و اوکراین به پایان برسد و دو کشور برای مرزهای یکدیگر احترام قائل باشند.
 
اعدام را در هیچ‌کجای دنیا نمی‌خواهیم
مولوی عبدالحمید ملت ایران را «پیام‌آور صلح و آشتی» نامید و تأکید کرد: «ملت ایران به اعدام نه می‌گوید و اعدام را برای هیچ کجای دنیا نمی‌خواهد. اعدام در کشور چین هم باشد ملت ایران به آن نه می‌گوید. بالاخره بندگان خدا هستند و خطا و اشتباهی می‌کنند. این‌ها به شیوه‌های دیگر باید مجازات شوند ولی اعدام نه. بعضی‌ها گفته‌اند چرا شما که اینجا انتقاد می‌کنید نامی از عربستان سعودی در مورد اعدام نمی‌برید. برای ما هیچ تفاوتی ندارد. پیام ما به عربستان سعودی هم همین است که از اعدام اجتناب شود. اگر به صدر اسلام و سیره خلفای راشدین برگردیم، ببینید چه تعداد انسان را اعدام کرده‌اند. اعتقاد ما بر این است که در اسلام اعدام نیست، مگر در قصاص کسی که مرتکب قتلی شده است و بعضی موارد بسیار نادر و کم. اعدام در صدر اسلام و عصر آن‌حضرت بسیار کم بوده است.» ایشان افزود: «ما خیرخواه همه هستیم و این پیام همین خانواده ایران است که کشورها مجازات اعدام را از برنامه‌هایشان خارج کنند. قصاص حق شرعی است و دنیا هم آن را می‌پذیرد، اما همین قصاص در کنارش عفو و دیه هم راه‌های دیگر است و اگر نه، قصاص بکنند هم درست است. برای کشورمان و مقامات قضائی هم همین است. ملت ما با اعدام موافق نیست و همه این ملت صاحبان این کشور هستند و خواسته آن‌ها از مسئولان آن است که اگر قصاص اجرا می‌شود، در بقیه اعدام‌ها احتیاط شود. خانواده‌هایی که سرپرست یا عزیزان‌شان را از دست می‌دهند برایشان خیلی سخت است. همانطور که در صدر اسلام و در زمان سیدنا علی و خلفای راشدین بوده، مسیری درست است و باید آن را پیش ببریم. ما امیدواریم که الله سبحانه‌وتعالی همه مشکلات و گرفتاری‌ها را رفع کند و خواهان آرامش و گفت‌وگو هستیم. ملت ایران خواهان گفت‌وگو است. بنشینیم با هم صحبت کنیم. اگر در خانواده‌ای اختلافی پیش بیاید، آن‌ها می‌نشینند و با هم صحبت می‌کنند. این خانواده که من عرض کردم، از هر ایل و تبار و کیش و مذهبی هستند. امروز مردم ایران به مذهب و اعتقاد نگاه نمی‌کنند بلکه به این نگاه می‌کنند که همه ایرانی هستند و اگر در حق کسی، از هر ایل، تبار و کیش و مذهبی باشد، اجحافی صورت گیرد، همه نگران می‌شوند.»
 
جامعه جهانی ملت افغانستان را دریابد
مولوی عبدالحمید در خصوص وضعیت اسف‌بار مردم افغانستان خاطرنشان کرد: «اخبار و رسانه‌ها را که بررسی می‌کردم، گزارشی که از افغانستان می‌دهند تکان‌دهنده است. مردم افغانستان با سرمایی روبه‌رو هستند که در چند دهه اخیر بی‌سابقه بوده است. تلفات دامی و کشاورزی و ضایعات انسانی در افغانستان بسیار سنگین بوده است. افغانستان به خاطر آنکه با جامعه جهانی ارتباط دیپلماتیک ندارد با سختی و تنگدستی مواجه است.» ایشان ادامه داد: «ملت افغانستان قابل درک و رحم است و ما از جامعه جهانی می‌خواهیم ملت افغانستان را دریابند، به آن‌ها ترحم کنند و منصفانه است که به خاطر مردم و ملت افغانستان روابط دیپلماتیک برقرار شود. مشکلاتی که جهانیان با دولت آنجا دارند، در آن صورت بهتر قابل حل خواهد بود. هم مسائل حقوق بشر و هم تحصیل زنان و به‌کارگیری آنان در مشاغل امیدواریم قابل حل باشد. همانطور که اگر این روابط دیپلماتیک برقرار شود، علمای جهان اسلام هم می‌توانند تأثیرگذار باشند. ما هم به حقوق بشر اعتقاد داریم و معتقدیم شریعت اسلام و حقوق بشر بسیار به هم نزدیک هستند. ما هم معتقدیم زنان باید تحصیل کنند و زمینه کارشان فراهم شود. علمای جهان اسلام هم ان‌شاءالله تلاش می‌کنند و اگر این رابطه برقرار شود، ملت افغانستان از این شرایط نجات پیدا می‌کند.»
 
امیدواریم مشکل حق‌آبه هیرمند حل شود
مولوی عبدالحمید در ادامه به موضوع «حق‌آبه هیرمند» اشاره کرد و گفت: «درخواست ما از حکومت اسلامی افغانستان درخصوص موضوع حق‌آبه آن است که هر اندازه آب که در پشت سد کجکی و سایر سدها دارند تقسیم کنند و مقداری از این آب را به سمت ایران بفرستند. زیرا اکنون فصل کشاورزی است و مردم این منطقه در زمینۀ آب شرب هم با مشکل مواجه هستند. این کار سبب خیر و رحمت می‌شود و الله تعالی برکت می‌آورد. اگر ما به فکر حل مشکل دیگران باشیم، الله تعالی خیر می‌آورد و مشکلات ما را حل می‌کند. امیدواریم مشکل حق‌آبه حل شود.»
 
توهین به مقدسات را با آزادی بیان اشتباه نگیرید
مولوی عبدالحمید با ابراز تأسف از توهین به قرآن عظیم‌الشان در هلند و سوئد، گفت: «همانطور که در جریان هستید، در هفته گذشته فاجعه‌ای بسیار خطرناک و حادثه‌ای دلخراش در کشورهای سوئد و هلند صورت گرفته است. قرآن عظیم‌الشأن را آتش می‌زنند و می‌سوزانند. این حادثه بسیار خطرناک است. این درگیرشدن با رب‌العالمین و آزمایش‌کردن خشم خداست. این اهانت خیلی بزرگی به قریب به دومیلیارد مسلمان دنیاست و سوختن دل همه مسلمانان و تحریک آن‌هاست. نباید کشورهای سوئد و هلند و کشورهای دیگر بگویند ممانعت این‌ها بر خلاف آزادی است. این چه آزادی است؟ این آزادی قابل درک و فهم نیست که آزادی در توهین به مقدسات ملتها باشد. اگر کسی العیاذبالله به حضرت عیسی و حضرت مریم یا تورات و انجیل توهین کند، چه کسی می‌تواند این را تحمل کند؛ برای مسلمانان هم قرآن بالاترین کتاب مقدس است و پیامبران همه مقدس هستند و نباید هیچ قانون و کشوری اجازه توهین به مقدسات مسلمانان را بدهد. این‌ها افراطیون را تحریک می‌کنند و اگر فردا این تندروها کاری کنند می‌گویند این‌ها تروریست هستند. همۀ ما تروریسم را همیشه محکوم می‌کنیم اما باید با علت مبارزه شود. باید با چیزی که مردم را احساساتی و از کنترل خارج می‌کند مقابله شود. امروز راهپیمایی ما تا فلکه خیام به همین مسئله توهین به قرآن اختصاص دارد.»
 
برای ساخت مسجد مکی از پول هیچ کشور و دولتی هزینه نشده است
مولوی عبدالحمید گفت: «برای ساخت این مسجد از هیچ کشور و دولتی حتی یک ریال هم کمک گرفته نشده است. ما حتی از خزانۀ بیت‌المال کشور خودمان هم اینجا خرج نکرده‌ایم. این مسجد با کمک اقشار مختلف همین مردم، اعم از کارگران و کسبه و کارمندان و زنان و بیوه‌زنان ساخته شده و تا به اینجا رسیده است.» ایشان در ادامه بر تداوم کمک‌های مردمی برای تکمیل کارهای ساختمانی مسجد جامع مکی زاهدان توصیه کرد و گفت: «کارهای پایانی مسجد در حال انجام هستند. از شما مردم عزیز درخواست داریم که مسجد را مورد توجه قرار دهید.»
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها