به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۰۹:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۱/۲۸ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب : ۳۸۷۷۵۳

پیوستن سوئد و دانمارک به طرح سپر هوایی

پیوستن سوئد و دانمارک به طرح سپر هوایی
گروه بین الملل:سوئد و دانمارک به پروژه آلمان برای ایجاد یک سامانه دفاع هوایی اروپایی بهتر ملحق شدند. نمایندگان دو کشور توافقنامه پیوستن به این پروژه را در مقر ناتو در بروکسل امضا کردند. این توافقنامه قبلا به امضای ۱۴ کشور رسیده بود.
توافقنامه تأسیس "سپر دفاع هوایی اروپا" (ESSI) که از سوی آلمان تهیه شده، اکتبر سال گذشته توسط  ۱۴ کشور امضا شد. این پروژه برای کمک به از بین بردن شکاف‌های موجود در سپر حفاظت هوایی فعلی ناتو برای اروپا در نظر گرفته شده است.۱۳ کشور از ۱۴ کشور امضاکننده این توافق عضو ناتو هستند.
گفته می‌شود، این پروژه همچنان کمبودهایی دارد، از جمله در زمینه موشک‌های بالستیک که در مسیر خود به ارتفاعات بالا می‌رسند، و نیز در دفاع در برابر هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های کروز.
بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع آلمان گفت: «اعضای بیشتر [در این پروژه] به معنای امنیت بیشتر و هزینه‌های کمتر برای هر کشور عضو است.» او افزود، گسترش این ابتکار گام مهمی به سوی امنیت جمعی بیشتر در درون پیمان ناتو است.
کشورهای بلژیک، بلغارستان، استونی، فنلاند، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، رومانی، اسلواکی، چک، مجارستان و بریتانیا تا کنون به این توافق پیوسته‌اند.
لهستان، فرانسه و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که در این طرح شرکت نکرده‌‌اند. وزیر دفاع آلمان دست‌کم در رابطه با لهستان نگاهی خوش‌بینانه دارد. او در پاسخ به این سوال که آیا هنوز فکر می‌کند رهبری ورشو احتمالا تغییرنظر دهد، گفت: «می‌توانم تصور کنم به زودی این اتفاق بیفتد».
پس‌زمینه این ابتکار آلمان بیش از همه به جنگ تهاجمی روسیه علیه اوکراین برمی‌گردد. به گفته ناتو، این جنگ وضعیت امنیتی اروپا را به طور اساسی تغییر داده و بنابراین تلاش‌های بیشتری در دفاع هوایی را ایجاب می‌کند.
تاکنون، دفاع موشکی در اروپا در درجه نخست بر اساس تهدیدات احتمالی از سوی ایران تنظیم شده بود.
در آینده قرار است، از جمله موارد دیگر، سامانه‌های تسلیحاتی جدید به طور مشترک خریداری شوند که با هم منطقه وسیعی را با کمترین هزینه ممکن پوشش دهند. یکی از اولین پروژه‌ها می‌تواند سفارش موشک‌های پدافند هوایی سامانه پاتریوت باشد.
برچسب ها: سوئد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها