به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۸
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۱۲/۰۴ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۳۸۹۰۳۲

۲۱ هزار ایرانی در صف پناهندگی اتحادیه اروپا

۲۱ هزار ایرانی در صف پناهندگی اتحادیه اروپا
گروه بین الملل: آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا (EUAA) از ثبت نزدیک به ۱ میلیون درخواست پناهندگی به کشور‌های عضو این اتحادیه در سال ۲۰۲۲ خبر داد که رقمی بی‌سابقه از زمان وقوع بحران مهاجرت در سال‌های ۲۰۱۶-۲۰۱۵ به شمار می‌رود.
به گزارش یورونیوز، بر پایه گزارش  این آژانس، ۹۹۶ هزار درخواست پناهندگی در سال سال گذشته میلادی به ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا و نیز نروژ و سوئیس ارائه شده که نسبت به سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته است.
پس از بیش از یک دهه جنگ و فروپاشی اقتصادی در سوریه، اتباع این کشور همچنان با بیش از ۱۳۰ هزار درخواست، در صدر فهرست ملیت‌های متقاضی پناهندگی در اروپا قرار دارند. افغان‌هایی که پس از تسلط طالبان بر افغانستان در اوت ۲۰۲۱ با مشکلات امنیتی، انسانی و مالی روز افزون مواجه‌اند، با ارائه ۱۲۹ هزار درخواست پناهندگی در رتبه دوم قرار دارند.
۵۵ هزار تبعه ترکیه نیز در سال ۲۰۲۲ متقاضی پناهندگی در کشور‌های عضو اتحادیه اروپا شده اند که شمار آن‌ها نسبت به سال ۲۰۲۱ دو برابر شده است. به گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، افزایش شمار پناهجویان تُرک بیش از همه ناشی از جهش نرخ تورم در ترکیه و نیز «پسرفت دموکراتیک» در این کشور بوده است.
در همین حال، تازه‌ترین گزارش اداره آمار کمیسیون اروپا (یورواستات) حاکیست که در پایان سال ۲۰۲۲ افزون بر ۲۱ هزار ایرانی نیز در نوبت دریافت نتیجه ارائه تقاضای پناهندگی خود به یکی از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا بوده اند. از این میان، ۱۴ هزار و ۴۰۵ نفر متقاضی پناهندگی به آلمان و هزار و ۴۰۰ تن نیز در صف انتظار پناهندگی به هلند بوده‌اند.
شمار ایرانیان متقاضی دریافت پناهندگی از کشور‌های اروپایی در ژوئیه ۲۰۲۲، ۱۸ هزار و ۹۷۵ نفر اعلام شده بود که طی ۵ ماه حدود ۱۲ درصد افزایش یافته است.
در مجموع نیز آلمان، فرانسه، اسپانیا، اتریش و ایتالیا بیش از سایر کشور‌های عضو اتحادیه اروپا مقصد پناهجویان رو به تزاید در سال ۲۰۲۲ بوده‌اند. آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا بالا رفتن شمار پناهجویان را متاثر از کاهش محدودیت‌های کرونایی، افزایش ناامنی غذایی و وقوع درگیری‌های نظامی در برخی نقاط جهان دانست.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها