به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۱۶ ساعت ۱۸:۴۲
کد مطلب : ۳۹۵۹۸۶

امشب ماه صورتی را در آسمان رصد کنید

امشب ماه صورتی را در آسمان رصد کنید
گروه علمی: بر اساس اعلام مراکز نجوم، طی ماه جاری مجموعه ای از رویدادهای نجومی از هم ترازی سیاره ای تا بارش شهابی آغازین بهاری وجود دارد. اولین رویداد بزرگ نجومی در آسمان امشب و مرتبط با ماه در شرف وقوع است و تشخیص آن بسیار آسان خواهد بود.

به گزارش سیناپرس، علاقه مندان نجوم می توانند طلوع ماه کامل را در غروب چهارشنبه و پنجشنبه مشاهده کنند. این رویداد، اولین ماه کامل از زمان اعتدال بهاری به شمار می رود.یک نام مستعار رایج برای ماه کامل آوریل در بین ستاره شناسان، ماه صورتی است، اگرچه در حقیقت ماه در امشب و فرداشب شب به رنگ صورتی نخواهد درخشید.

دلیل این نام مستعار را می توان در رشد گیاهان بهاری و شکوفه های زیبای صورتی پس از ماه های زمستان جستجو کرد. به طور خاص، ماه صورتی به نام فلوکس، نوعی گل وحشی نامگذاری شده که یکی از اولین گل هایی است که در آمریکای شمالی شکوفا شده و دارای گلبرگ های صورتی و بنفش است.گفتنی است در فرهنگ های مختلف گوشه و کنار جهان، ماه کامل ابتدای بهار به‌عنوان ماه قورباغه، ماه یخی شکسته، ماه قند ساز و ماه نعلی و ماه برفی شکسته نیز شناخته می ‌شود.

علاقه مندان به ستاره شناسی  می‌ توانند بعد از غروب خورشید در عصر چهارشنبه و پنج شنبه، ماه صورتی را که در شرق آسمان در حال طلوع است، ببینند. این ماه درخشان و زیبا در صورت صاف بودن هوا در طول شب قبل از غروب در غرب در حوالی بامداد در سراسر آسمان حرکت خواهد کرد.گفتنی است امشب و فردا شب ماه ممکن است در حوالی طلوع و غروب در مقایسه با زمانی که در اوج آسمان است کمی بزرگتر به نظر برسد، اما کارشناسان ناسا اعلام کردند که این فقط یک توهم نوری است.

به گزارش سیناپرس، سازمان فضایی ناسا در این رابطه توضیح داد: توهم ماه کامل نام این پدیده است که مغز ما در ذهنمان ایجاد می کند. تصاویر نجومی ثابت می ‌کنند که عرض ماه در نزدیکی افق به اندازه زمانی است که در بلندی آسمان قرار دارد، اما ما به واسطه خطای بصری، آن را بزرگتر می بینیم.سازمان فضایی ناسا در خاتمه توضیحاتش اضافه کرد که بزرگی و کوچکی ماه موضوع علمی در این شب نیست و صرف نظر از این مساله، مردم باید از ماه و مناظر زیبا در آسمان شب لذت ببرند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها