به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۱:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۱/۲۷ ساعت ۱۸:۰۷
کد مطلب : ۳۹۸۱۴۱

کپسول رباتیک دراگون به زمین باز می‌گردد

کپسول رباتیک دراگون به زمین باز می‌گردد
گروه علمی:کپسول رباتیک «دراگون» که محموله سخت‌افزار و مواد غذایی را به مدار برده بود، از «ایستگاه فضایی بین‌المللی» جدا شد تا به زمین بازگردد.یک کپسول رباتیک «دراگون شرکت اسپیس‌ایکس روز شنبه ۱۵ آوریل پس از یک ماه توقف در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» (ISS)، بازگشت خود را به زمین آغاز کرد.
 
کپسول دراگون در ساعت ۱۱:۰۵ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی (۱۸:۳۵ به وقت ایران) از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شد و یک سفر چند ساعته را به سوی سیاره خانه خود آغاز کرد. اسپیس‌ایکس در یک توئیت نوشت: انتظار می‌رود که این کپسول حدود شش ساعت پس از جدا شدن از ایستگاه، روی زمین فرود بیاید.ناسا در پست وبلاگ خود نوشت: کپسول پس از ورود مجدد به جو زمین، با کمک چتر نجات در سواحل فلوریدا فرود خواهد آمد.

دراگون در ۱۴ مارس از «ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال» (CCSFS) فلوریدا به مدار پرتاب شد و به سوی آزمایشگاه مداری ناسا رفت. این کپسول رباتیک، حدود ۲۸۶۰ کیلوگرم تدارکات را در ماموریت خود حمل کرد که به «CRS-۲۷» معروف است. این محموله شامل انواع سخت‌افزار، ۶۰ آزمایش علمی متفاوت و برخی از غذا‌های خوش‌طعم برای فضانوردان ایستگاه فضایی بود.

فیل دمپسی، مدیر یکپارچه‌سازی برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی ناسا، در ۱۳ مارس گفت: خدمه ایستگاه فضایی، مقداری میوه تازه، گوجه گیلاسی و همچنین چند پنیر گوناگون را درخواست کردند.ناسا در پست وبلاگ خود نوشت: کپسول دراگون، حدود ۱۹۵۰ کیلوگرم نمونه‌های سخت‌افزاری آزمایشی و تحقیقاتی را با خود به زمین خواهد آورد.

این قابلیت منحصربه‌فرد کپسول شرکت اسپیس‌ایکس است. دو فضاپیمای رباتیک دیگر که در حال حاضر به ایستگاه فضایی خدمت می‌کنند، فضاپیمای پروگرس روسیه و فضاپیمای سیگنوس شرکت نورثوپ گرومن هستند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که پس از پایان زمان مداری خود، در جو زمین بسوزند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها