به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۸:۳۷
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۹ ساعت ۱۸:۱۳
کد مطلب : ۴۰۰۳۸

جزئیات حادثه قتل دانشجوی ایرانی در نروژ

گروه سياسي _ رسانه​ها: اخیرا حضور دانشجویان ایرانی در نروژ با مشکلاتی روبرو شده؛ منع تحصیل دانشجویان ایران در رشته های مرتبط با انرژی هسته ای و قتل یک دانشجوی سی ساله از جمله این موارد گزارش شده است.
جزئیات حادثه قتل دانشجوی ایرانی در نروژ
به گزارش پیام نو، به دنبال مرگ "فرشاد گودرزی” دانشجوی دکتری مهندسی سازه، رئیس دانشگاه تروندهایم "گانر بوویم” در بیانیه ای نوشت: «این یک حادثۀ دلخراش برای همه در دانشگاه NTNU بوده است. ما با تمام افرادی که از این عمل خشونت آمیز و مرگ متعاقب آن صدمه دیدند ابراز همدردی می کنیم». در سایت این دانشگاه نروژی ذکر شده است: پیشتر گودرزی پس از حمله به یک مرد با قیچی در کمپ دانشگاهی، به جرم تلاش برای قتل، محکوم شناخته شده بوده است اما با گذشت مدت کوتاهی از حادثه، جسد این دانشجوی ایرانی با خونریزی شدید پیدا شد که ناشی از ضربه چاقو به قفسه سینه وی بوده است. انگیزه این حمله هنوز معلوم نیست.

این دانشجوی سی ساله از سال ۲۰۱۰ در مقطع دکتری در گروه مهندسی سازه مشغول به تحصیل بوده است. رئیس دانشگاه تروندهایم همدردی عمیق خود برای خانواده دانشجوی فوت شده را ابراز کرده و در بیانیه خود متذکر شد: «به عنوان یک موسسه، ما هر کاری را انجام می دهیم تا روند سوگواری را پشت سر بگذاریم. ما می دانیم که این حادثه برای همکاران فرشاد گودرزی یک شوک است و تلاش می کنیم به آنها هرگونه کمکی بکنیم. در این موقعیت این امر مهم است که ما مراقب یکدیگر باشیم». گروه مهندسی سازه این دانشگاه که گودرزی در آن به عنوان دانشجوی دکتری مشغول به تحصیل بود نیز برای این دانشجوی ایرانی مراسم یادبودی را برپا داشت.

گفتنی است وضعیت دانشجویان ایرانی در نروژ پیشتر نیز پر سرو صدا بود و به همین لحاظ سرویس پلیس امنیت نروژ تصمیم به بازگرداندن دانشجویان ایران به کشور کرده و اعلام کرد منع تحصیلی این دانشجویان به دلیل نگرانی از بکارگیری این دانشجویان در برنامه هسته ای ایران بوده است. این تصمیم بر پایه قطعنامه سازمان ملل گرفته شده که نروژ متعهد به جلوگیری از تحصیل ایرانیان در رشته تکنولوژی مورد استفاده در بخش های هسته ای شده است.

رسانه های نروژی در این زمینه گزارش دادند: سرویس پلیس امنیت نروژ معتقد است در سال ۲۰۱۲ تقاضای ویزای تحصیلی، کاری و تحقیقاتی ایرانیان در رشته هایی چند منظوره افزایش زیادی داشته است و این افزایش به دلیل کنترل سخت سازمان ملل بر صادرات به ایران است. طبق گفته سرویس پلیس امنیت نروژ به این دلیل که دیگر کشورهای اروپایی رشته های تحقیقاتی تحصیلی خاصی را برای ایرانیان ممنوع کردند کشور نروژ گزینه جذابی برای تحصیل شده است.