به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۵۶
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۱۰ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب : ۴۰۱۳۶

موز؛ سياسي​ترين ميوه اين روزها /تصاوير

گروه ورزشي: در چند روز اخیر، موز به عنوان سیاسی​ترین میوه تاریخ در حال تبدیل شدن به یک نماد بین​المللی است.
پرتاب یک موز از سوی تماشاگران ویارئال به سمت ˈدنی آلوزˈ دربازی این تیم با بارسلونا کافی بود تا موز به یکی از سیاسی​ترین میوه​های این روزهای جهان تبدیل شود. پرتاب این موز به سمت هافبک بارسا کافی بود تا جریان ضد نژادپرستی دوباره در جهان پا بگیرد و بر علیه این اقدام یک تماشاگر نابخرد بخروشد.

دنی آلوز پس از آن که در بازی با ویارئال قصد زدن کرنر را داشت از سوی یکی از تماشاگران ویارئال با پرتاب موز مواجه شد  اما او با خوردن موز، پاسخ تماشاگر مادریدی را داد. پس از اين رويداد، بازیکنان رنگین پوست در سراسر جهان در اقدامی همسو با انتشار کمپین​های اینترنتی خواهان پایان دادن به این تحرکات نژاد پرستانه در وزرش می​باشند. بازیکنان سیاه پوست سرشناس جهان در رشته​های مختلف با انتشار عکس​هایی از خود که درحال خوردن موز می​باشند به این کمپین مبارزاتی پیوسته​اند.

 میوه سیاسی ورزش (+عکس)

ازسوی دیگر ،این حرکت نژاد پرستانه باعث شده است تعدادی از فعالان اجتماعی برزیل با ایجاد صفحاتی بر روی شبکه​های اجتماعی به مسوولان اسپانیایی معترض باشند. تعدادی از کاربران شبکه​های اجتماعی حتی طرفداران رئال مادرید اسپانیا، نیز برای حمایت از دنی الوز به جای عکس پروفایل خود، اقدام به انتشار عکس موز خوردن دنی آلوز کرده​اند. صادرکنندگان موز در برزیل نیز با محکوم کردن این اقدام، اکنون هشدار داده اند که در صورت تحریم این میوه از سوی مردم در جهان دچار ضرر و زیان زیادی می​شوند. جامعه شناسان، نژاد پرستی یا (Racism) را نوعی نژاد گرایی و برتری نژادی می​​دانند و نژادگرایی نظریه​ای است که میان نژاد و پدیده​های غیر زیست شناسی مانند دین، آداب، زبان ارتباط برقرار می​کند و برخی نژادها را برتر از دیگر نژادهای بشری می​داند.
 
میوه سیاسی ورزش (+عکس)

نژادپرستی باوری است که بر اساس این باور ، یک گروه نژادی، خود را برتر از گروه های نژادی دیگر می داند و یکی از قدرتمندترین و مخرب​ترین اشکال تبعیض است. نظریه نژادپرستی را دوگوبینو در علوم اجتماعی باب کرد و پس از او بود که نژاد پرستان، سیاهان را کم استعدادترین انسان​ها عنوان کردند. نژاد پرستی در میادین ورزشی نیز به عملی زشت مبدل شده است به گونه​ای که نژاد پرستی از دورن زمین تا سکوی ورزشگاه در بازی تیم​های فوتبال انگلیس با اسپانیا در سال 2004 به اوج رسید. از این رو بود که فدراسیون بین​المللی فوتبال(فیفا) قوانین بسیار سخت​گیرانه​ای بر علیه حرکات نژادپرستانه درزمین فوتبال مصوب کرد و کشورها را موظف به رعایت این قانون در این رشته ورزشی کرده است.

 میوه سیاسی ورزش (+عکس)

قوانین فیفا در خصوص نژاد پرستی برای همه کشورها با کسر امتیاز آغاز و به اخراج کشورها از این فدراسیون منجر می​شود. جفری وب رییس بخش مبارزه با نژاد پرستی فیفا می​گوید​: همه خانواده فوتبال می​دانند حوادث نژاد​پرستی که رسانه​ها آن را منتشر می​​کنند تنها یک درصد از آن چیزی است که در سراسر جهان اتفاق می​افتد. با این حال قانون جدید مبارزه با نژاد​پرستی در فوتبال در فیفا با 99 درصد به تصویب رسید و یک درصد نیز به آن رای مخالف دادند و وجود این یک درصد موافقان نژادپرستی در فوتبال نشان می​دهد، فیفا برای 100 درصد شدن مبارزه با نژاد پرستی، راه طولانی و دشواری را پیش رو دارد. اکنون حدود 43 روز تا آغاز جام جهانی 2014 برزیل باقی مانده است و تماشاگران این رشته فراگیر در سراسر جهان منتظرند در این جام هیچ گونه حرکت نژاد پرستانه ای رخ ندهد و شاهد یک ورزش همه گرا و برابر باشند.

میوه سیاسی ورزش (+عکس)
مرجع : ايرنا