به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۵

تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۶ ساعت ۱۳:۳۷

کشف‌تاثیر رژیم‌های مختلف روی‌میکروب‌های روده

گروه علمی:دانشمندان در تحقیقات خود کشف کردند دسته‌ای از رژیم‌های غذایی، به‌طور مفیدی میکروبیوتای روده که در کاهش وزن نقش دارد را متعادل کنند.محققان در بررسی اخیر که در مجله Nutrients منتشر شد، داده‌های موجود را برای ارزیابی تأثیر درشت مغذی‌ها و الگوهای رژیم غذایی بر میکروبیوم روده در میان افراد دارای اضافه وزن و چاق بررسی کردند.

چاقی که به طور فزاینده‌ای شایع است خطر ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات متابولیک، دیابت و اختلالات اسکلتی عضلانی را افزایش داده و کیفیت زندگی را کاهش می‌دهد.میکروب‌های روده یا میکروبیوتای روده برای حفظ سلامتی و جلوگیری از چاقی حیاتی هستند و شناسایی آن‌ها می‌تواند به توسعه استراتژی‌های کاهش وزن هدفمند بر اساس تعدیل میکروبی روده کمک کند.

در بررسی حاضر، محققان ارتباط بین الگوهای غذایی، میکروبیوم روده و چاقی را تعیین کردند. بر اساس یافته‌ها، مصرف بیشتر پروتئین‌های حیوانی و پیروی از رژیم‌های غذایی غربی می‌تواند فراوانی باکتری‌های مفید را کاهش داده و باکتری‌های مضر روده و خطر چاقی را افزایش دهد. در مقابل، افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی و پیروی از رژیم‌های مدیترانه‌ای باعث افزایش تعداد باکتری‌های ضد التهابی تولیدکننده بوتیرات، کاهش باکتری‌های پیش التهابی و افزایش تنوع باکتری‌ها می‌شود. افزایش مصرف پروتئین‌های گیاهی، فیبر و مقادیر کافی چربی‌های غیراشباع ممکن است میکروبیوم روده را تعدیل کرده و به کاهش وزن کمک کند.

پیش از این تحقیقات نشان داده بودند که ورود میکروب روده به جریان خون، عملکرد طبیعی سلول‌های چربی و فعالیت متابولیکی آن‌ها را کاهش می‌دهد، با این اتفاق افزایش وزن و خطر ابتلا به دیابت تشدید می شود. به نظر می رسد که با افزایش وزن، ذخایر چربی کمتر قادر به محدود کردن آسیب‌هایی است که قطعات میکروب روده ممکن است به سلول های چربی وارد کند.