به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۹:۳۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب : ۴۱۰۶۷۴
آنچه قیمت دلار را در این محدوده نگه داشته امید به احیای برجام است

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال
گروه اقتصادی: قیمت دلار مدتی است که در کانال ۴۸ و ۴۹ هزار تومان در نوسان است و نه توان بالا رفتن از این محدوده را دارد و نه امکان پایین آمدن و رسیدن به کانال ۴۷ هزار تومانی را.به گزارش تجارت نیوز، آنچه دلار را در این محدوده نگه داشته امید به احیای برجام است و اخباری که هر روز این توافق را نزدیک و در دسترس و یا دور و دست نیافتنی توصیف می‌کند. اما به نظر می‌رسد که بازار هم در میانه بیم و امید برجام گرفتار شده و برای همین فعلا در همین محدوده به انتظار نتیجه نهایی نشسته است.

شرایط بازار ارز هم مانند قیمت دلار منجمد شده است. میزان خرید و فروش در این مقطع کاهش پیدا کرده و بازار در انتظار این است که از برزخ اخبار سیاسی خارج شود و یا قیمت دلار مسیر افزایشی را در پیش بگیرد و یا مسیر کاهشی را. برای همین است که فعلا بازار در انتظار است و روند مشخصی ندارد.البته پیش از این هم کارشناسان اقتصادی گفته بودند که قیمت دلار در فاز استراحت است. اما آنچه در شرایط کنونی بازار دیده می‌شود، استراحت نیست و بیشتر حالت انتظار دارد.

پیش بینی قیمت دلار تا پایان سال
محمد ناطقی، تحلیلگر اقتصادی در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت «با توجه به اینکه مهم‌ترین فاکتور در تعیین قیمت ارز، تحریم‌‌‌های هسته‌‌‌ای است، بازار ارز کشور نیز تا زمانی که تکلیف این توافق مشخص نشود، جهت‌گیری خاصی نخواهد داشت و در فاز اغما می‌‌‌ماند. سیاستگذار نیز می‌‌‌تواند در این دوره با توجه به تقاضاهای محدود ارزی، ثبات را در بازار ایجاد کند و قیمت دلار را در محدوده ۵۰‌هزار تومان نگه دارد. هرگونه افزایش قیمت ارز و رسیدن به محدوده سقف قبلی در صورت عدم‌توافق هسته‌‌‌ای و در نیمه دوم سال محتمل است.»

به عبارت دیگرف به گفته این کارشناس در نیمه نخست سال احتمال تغییر قیمت چندانی در حوزه ارز وجود ندارد به خصوص اکنون که موضوع مذاکرات هسته‌ای هم داغ شده و بازار را به کما برده است.اما در نیمه دوم سال اصولا قیمت دلار حرکت خود را آغاز می‌کند چون اصولا کسری بودجه دولت‌ها در نیمه دوم سال نمود خارجی پیدا می‌کند و تاثیر خود را بر نرخ ارز می‌گذارد.این کارشناس پیش بینی کرده که «در صورت توافق هسته‌‌‌ای بازگشت قیمت ارز به محدوده ۴۰ تا ۴۵‌هزار تومان و تثبیت آن برای حداقل یک‌سال دور از انتظار نیست.»
برچسب ها: قیمت دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها