به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب : ۴۱۲۹۱۴
مستاجران زیر ضرب مالکان و شرکت‌های حمل و نقل

اسباب کشی در فصل جابه‌جایی چقدر برای مستاجران آب می‌خورد؟

اسباب کشی در فصل جابه‌جایی چقدر برای مستاجران آب می‌خورد؟
گروه اقتصادی: بهار که به نیمه می‌رسد فصل التهاب و نگرانی مستاجران آغاز می‌شود، انگار رونق بساط خدمات باربری است و بهارشان تازه آغاز می‌شود. در واقع آغاز فصل تمدید قرارداد‌ها حالا دیگر سال هاست که فارغ از دغدغه‌های افزایش رهن و اجاره‌ بهای خانه و هزینه کمیسیون بنگاه و توانایی پرداخت آن برای مستاجران، در صورت عدم تمدید قرارداد، هزینه‌های جابه‌جایی و اسباب‌کشی را نیز به همراه دارد، هزینه‌هایی که حالا عملا تابستان داغ را برای این گروه از شهروندان از همیشه داغ‌تر و سوزان‌تر نیز می‌کند.

به گزارش اقتصاد24،این داغی مستاجران در گرم‌ترین فصل سال را زمانی بهتر می‌توانید درک کنید که بدانید هزینه اسباب کشی در کمترین حالت و شاید در کمترین زمان رقمی حدود ۳ میلیون تومان هزینه در برخواهد داشت و این رقم می‌تواند بنا به کالا‌هایی که باید استفاده شود و مدل خدمات انجام شده در وضعیت معمولی تا ۱۲ میلیون تومان نیز افزایش پیدا کند و تازه این هزینه مربوط به اسباب کشی منازلی با متراژ بین ۷۰ تا ۹۰ است و حتی این رقم گاه تا ۲۰ یا ۳۰ میلیون تومان نیز می‌تواند برای مشتری هزینه در برداشته باشد.

یکی از روزنامه نگاران که اخیرا هزینه اسباب کشی از یک خانه ۸۰ متری به منزلی ۷۵ متری را پرداخت کرده است  گفت که هزینه جابجایی منزل استیجاری‌اش حدود ۱۴ میلیون تومان آب خورده است. می‌گوید هزینه بسته بندی وسایل رقمی حدود ۲ میلیون تومان، هزینه باربری و کارگران برای روز اول و کامیون حدود ۱۰ میلیون تومان و هزینه یک وانت و کارگرانش برای روز دوم رقمی حدود ۲ میلیون تومان بوده است.در عین حال رضا که خانه ۸۰ متری را تبدیل به آپارتمانی ۶۸ متری کرده است نیز می‌گوید بابت بسته بندی وسایل و اسباب کشی چیزی حدود ۱۵ میلیون تومان هزینه کرده است.

هزینه های معمول یک اسباب کشی
اما به طور معمول و در شرایط عادی نیز هزینه اسباب‌کشی، سه بخش اصلی دارد:
- هزینه باربری
- دستمزد کارگر اسباب‌کشی
- هزینه حمل وسایل اضافه

به صورت پایه بر اساس نرخ اعلامی اتحادیه صنف باربری، تا پایان سال ۱۴۰۲، هزینه هر سرویس حمل بار با کامیونت بزرگ برای سه ساعت، ۹۵۰ هزار تومان است که به ازای هر ساعت اضافه، ۳۰۰ هزار تومان به مبلغ اصلی اضافه می‌شود. همچنین به ازای هر کارگر برای حمل تا سقف سه ساعت، ۲۰۰ هزار تومان تعیین شده که به ازای هر ساعت اضافه‌تر، ۷۰ هزار تومان افزایش می‌یابد. هزینه‌ای که بابت جابه‌جایی وسایلی همچون یخچال و بوفه و غیره، در هر طبقه دریافت می‌شود برابر با ۵۰ هزار تومان است.

هر سرویس اجاره خاور نیز معمولا ۳ ساعته است و توجه کنید این ۹۰۰ هزار تومان تنها برای سه ساعت اول است و الباقی باید توافق مشخص صورت بگیرد.هزینه اجاره وانت و نیسان نیز برای پایه سه ساعت رقمی حدود ۲۵۰ هزار تومان است و الباقی باید توافق شود.این ارقام در حالی است که هزینه اجاره خاور برای یک ساعت نیز رقمی حدود ۲۹۰ هزار تومان است.

هیچ رقمی مورد توافق نیست
البته اگر از طریق پلتفرم‌های حمل بار بخواهید برای اسباب کشی استفاده کنید گاه درباره رقم باربری توافق انجام می‌شود، یعنی برای ۴ ساعت کار، کارگر با رقم ۳۵۰ هزار تومان در محل حاضر می‌شود و در ادامه با انجام کار بیشتر باید رقم بیشتری به صورت توافق پرداخت شود.

یکی از شهروندان که روز اول تیر ماه اسباب کشی را انجام داده بود، گفت که در توافق اولیه روی مبلغ یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، با ۴ کارگر و طی  ۴ ساعت اسباب کشی، توافق کرده بود و خاور نیز برای ۵ ساعت رقمی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مطالبه کرد، اما در ادامه آنقدر زمان اسباب کشی طولانی شد و آنقدر هزینه‌های جانبی همچون طبقات، اضافه شد که فقط هزینه خاور به ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسید و هزینه ۴ کارگر نیز با احتساب هزینه حمل کتابخانه و یخچال و طبقات و سایر موارد به حدود ۴ میلیون تومان افزایش یافت.
این شهروند به اقتصاد ۲۴ گفت که هزینه اسباب کشی منزل استیجاری اش که در ۸ ساعت خاتمه یافت و اتفاقا می‌شد در ۵ ساعته خاتمه یابد، در مجموع به حدود ۸ میلیون تومان رسید.

او توضیح می‌دهد که چون از طبقه دوم یک آپارتمان به طبقه چهارم آپارتمان دیگر باید حمل وسایل انجام میشد و از آسانسور هم نمی‌توانست استفاده کند، لازم است ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان در هر طبقه برای حمل هر کدام از وسایلی مانند یخچال، میز ناهارخوری، کمد و بوفه، کاناپه، تخت دونفره با توجه به رقم اعلامی برخی باربری‌ها پرداخت.
 
این شرایط در حالی است که در بیشتر موارد این نکات در زمان ثبت سفارش باربری به گیرنده خدمات گفته نمی‌شود و بسیاری از شهروندان گلایه دارند که یک دفعه با ۴ نیروی خدماتی و یک راننده مواجه می‌شوند که گاه متاسفانه بسیار نیز طلبکارانه این ارقام را مطالبه می‌کنند.

ارقام شناور برای اسباب کشی
از سوی دیگر یک مساله بسیار عجیب این است که در حالی که ارقام باربری و خدمات سال ۱۴۰۲ اعلام شده است، اما در نهایت این ارقام در باربری‌ها یا پلتفرم‌های اینترنتی با هم متفاوت است. برای مثال هزینه کامیون برای سه ساعت اول از ۸۵۰ هزار تومان تا ۹۲۰ هزار تومان متغیر است و دستمزد کارگران نیز برای ۳ یا ۴ ساعت متغییر است. برای نمونه شرکت خدماتی سه ساعت اول را ۲۰۰ هزار تومان و شرکت دیگر ۳۵۰ هزار تومان اعلام کرده است.این مساله در مورد هزینه‌های جانبی و ساعت‌های اضافی حتی عجیب‌تر نیز می‌شود. از طلب ۴۰ تا ۸۰ هزار تومان برای هر طبقه یا برای هر وسیله خاص رقم ویژه‌ای را مطالبه کردن نیز در این دسته بندی وجود دارد.

به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی نیز ساماندهی این بخش‌ها کار چندان ساده‌ای نخواهد بود؛ بنابراین اگر قصد جا به جایی خانه و محل سکونتتان را در فصل سخت اسباب کشی مستاجران دارید، اول حداقل ته کارتتان رقمی بین ۴ تا ۱۰ میلیون تومان کنار بگذارید و دوم برای اینکه در روز اسباب کشی نقره داغ نشوید و گرمای تابستان برایتان جهنمی نشود، تمامی موارد را به درستی در زمان رزرو روشن کنید و ترجیحا نیز یک برگه سند مکتوب که در آن شرایط و قیمت‌ها را مشخص کرده اید را به عنوان سند توافق برای روز اسباب کشی کنار بگذارید.

البته این را فراموش نکنید که این رقم‌های حمل بار تازه مربوط به مستاجرانی است که با افزایش اجاره‌ها ناچار به اسباب کشی و گشتن در پی خانه‌های ارزان‌تر هستند وگرنه در همین سال‌های اخیر شرکت‌ها و پلتفرم‌هایی به وجود آمده که هزینه اسباب کشی آن هر چقدر نجومی، اما راحتی و آرامش سفارش دهنده این خدمات، در این روش نیز بسیار چشمگیر است.

برای نمونه یکی از این شرکت‌ها کلیه کار‌های بسته بندی اثاث منزل را بر عهده می‌گیرد و هزینه بسته بندی، کارتن کردن و جمع آوری کامل یک خانه ۱۰۰ متری را بین ۱۲ تا ۱۵ میلیون تومان محاسبه می‌کند و این جدا از هزینه کامیون و هزینه استقرار وسایل در خانه جدید است.اگر بخواهید هزینه چیدمان در منزل جدید و باربری آن بخش و هزینه کامیون را نیز با این شرکت محاسبه کنید به رقمی حدود ۳۰ میلیون تومان خواهید رسید.

همچنین شرکت‌های حمل و نقل دیگری نیز وجود دارند که هزینه حمل و باربری و کلیه موارد را با بیمه بر عهده می‌گیرند و به صراحت می‌گویند متراژ خانه برایشان مهم نیست، چون ورودی آنان برای هر خانه رقم ۱۰ میلیون تومان است و در ادامه بنا به تعداد مبلمان منزل، مدل وسایل خانه، یخچال و میزناهارخوری و تعداد اتاق خواب‌ها رقم و قیمت توافق افزایش پیدا می‌کند.

خلاصه که تابستان داغ برای مستاجرانی که ناچار هستند اثاث منزلشان را روی دوش بگیرند و سرگردان به دنبال تهیه مسکن مناسبی باشند، برای شرکت‌های حمل و نقل بهار مطبوعی است که رونق کسب و کارشان را در پی دارد.

۱۴۰۲/۰۴/۰۹ ۱۷:۰۵
دولت اعلام کرده در تهران افزایش اجاره در صورت تمدید نباید از ۲۵درصد بیشتر باشد آدم یاد ملا نصرالدین می افته هر روز زنشو کتک میزد گفتند ملا این چکار ی است می‌کنی گفت منکه رفاه وآسایش برای زنم نمیتوانم فراهم کنم حداقل کاری که میکنم هر روز کتک میزنم که فکر نکنه شوهر نداره الان حکایت دولت است که ۲۵درصد راتکرار میکنه که که مردم بدانند که دولتی هم وجود داره. (433148)
۱۴۰۲/۰۴/۰۹ ۱۷:۲۲
من امسال اول تیر اساس کشی داشتم شرکتی که این کاررا انجام داد هم راننده وهم کارگران انسانهای بسیار شریف وزحمت کش وفوق العاده مسولیت پذیر بودند طبق قرارداد رفتار کردند وچون از کارشان راضی بودم با رضایت خودم انعام کارگرهای دادم ولی پارسال کلی از اساس متاسفانه موقع حمل سرقت شد که دیر متوجه شدم با آنکه شرکتی که این کار انجام داد بسیار شرکت معرفی بود ولی جعبه ابزارم که با کلی ابزار مورد دستبرد قرار گرفت . (433149)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۲/۰۴/۱۱ ۱۲:۴۹
متاسفانه مملکت رها شده و فقط آرزوی مرگ باید کرد ، نه صاحبخانه ی منصفی و نه دولتی کارآمدی وجود دارد که دلسوز باشند و نه قانونی که مجری داشته باشد ، تنها امید ما مستاجران شده دادرسی خدا و بس (433233)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها