به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۱۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۰۹ ساعت ۱۱:۵۶
کد مطلب : ۴۱۲۹۴۰

چه کسی در سوئد قرآن را سوزاند؟

چه کسی در سوئد قرآن را سوزاند؟
گروه بین الملل: سیلوان مومیکا، 37 ساله، شهروند عراقی پس از اینکه پلیس سوئد به وی اجازه داد تا تظاهراتی ترتیب دهد و یک نسخه از قرآن را بسوزاند، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی استکهلم به آتش کشید.
این فرد اصالتاً عراقی و مسیحی است و گروه هایی از نیروهای حشد الشعبی مسیحی را رهبری می کرد.رئیس شورای عالی قضایی عراق مجوز اقدام قانونی علیه فردی که  در سوئد اقدام به هتک حرمت قرآن کریم کرده بود، را صادر کرد.
پلیس سوئد پیشتر برگزاری یک تظاهرات کوچک برای سوزاندن قرآن در مقابل این مسجد را تایید کرده بود.با این حال، پلیس پس از برگزاری این مراسم اعلام کرد که این مرد به‌دلیل ایجاد «تحریک علیه یک گروه اقلیت» بازجویی شده است.مراسم قرآن‌سوزی  موجب خشم ترکیه شد که روند پیوستن سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، را متوقف کرده است.
هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، این اقدام را به عنوان یک اقدام «نفرت‌انگیز» محکوم کرد.او در صفحه توئیتر خود نوشت: «این غیرقابل قبول است که اجازه چنین اقدامات ضداسلامی در لوای آزادی بیان داده می‌شود. چشم‌بستن بر روی چنین اعمال زننده‌ای به معنای همدستی با آن است».یکی از دلایلی که دولت ترکیه در توجیه مخالفت خود با عضویت سوئد در ناتو به آن اشاره کرده است برگزاری اجتماعات علیه اسلام و آزادی فعالیت گروه‌های کرد در این کشور است.چند ماه پس از تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، دولت‌های فنلاند و سوئد به‌طور مشترک برای عضویت در ناتو درخواست دادند.عضویت فنلاند چند ماه پیش قطعی شد ولی ترکیه و مجارستان هنوز با عضویت سوئد موافقت نکرده‌اند.آنکارا دولت سوئد را به پناه دادن به اعضای گروه‌هایی متهم کرده است که از نظر ترکیه «تروریست» محسوب می‌شوند و خواستار استرداد آن‌ها شده است.
پلیس سوئد در ماه‌های اخیر چندین درخواست برای اجتماعات سوزاندن قرآن را رد کرده بود ولی مراجع قضایی این کشور تصمیم پلیس را «نقض آزادی» بیان دانسته و آن را لغو کردند.
اولف کریستوسون، نخست‌وزیر سوئد،  در یک نشست خبری گفت که در مورد تاثیر منفی این تظاهرات بر روند عضویت این کشور در ناتو گمانه‌زنی نخواهد کرد.
او افزود: «این تظاهرات، قانونی ولی نامناسب است. تصمیم­‌گیری در مورد این اجتماعات برعهده پلیس است. من معتقدم که ما در شرایطی به سر می‌بریم که حفظ آرامش و خونسردی و توجه به منافع درازمدت سوئد بسیار مهم است.»
پلیس سوئد در مجوزی که برای برگزاری تظاهرات روز چهارشنبه صادر کرد، گفته بود که هر چند این اجتماع ممکن است برای سیاست خارجی کشور تبعاتی داشته باشد ولی پیامدهای امنیتی مرتبط با سوزاندن قرآن در حدی نیست که این درخواست رد شود.
پلیس سوئد افزوده بود که در این اجتماع فقط دو نفر شرکت می‌کنند. یکی از آن‌ها سلوان مومیکا است که اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه سوئدی خود را یک پناهجوی عراقی معرفی کرد که خواهان ممنوع کردن قرآن در سوئد است.اواخر ماه ژانویه امسال و در پی سوزاندن قرآن توسط راسموس پالودان، رهبر حزب راست افراطی «خط سخت» در نزدیکی سفارت ترکیه در استکلهم، آنکارا مذاکرات با سوئد در مورد عضویت این کشور در ناتو را به حالت تعلیق در آورد.
چند دولت عربی از جمله عربستان سعودی، اردن و کویت نیز سوزاندن قرآن در ماه ژانویه را محکوم کردند.
برچسب ها: سوئد
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها