به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۱ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۰ ساعت ۱۲:۰۹
کد مطلب : ۴۱۳۱۴۴
تسهیلات خرید خانه برای پولدارها!

هزینه وام مسکن معادل چند سال حقوق کارگران است؟

هزینه وام مسکن معادل چند سال حقوق کارگران است؟
گروه اقتصادی: همین چند هفته گذشته بود که خبر افزایش مبلغ وام مسکن همه جا پیچید؛ بر این اساس زوجین تهرانی همراه با وام جعاله قادر به دریافت 960 میلیون تومان هستند و مجردهای تهرانی نیز می‌‌توانند تا سقف 560 میلیون تومان وام دریافت کنند. اما در این زمینه موارد مهمی وجود داشت که باعث تعجب متقاضیان شد؛ اقساط و هزینه نجومی این وام!

هزینه دریافت وام مسکن
به گزارش تجارت نیوز، دریافت وام 960 میلیونی مسکن مستلزم پرداخت هزینه اولیه و خرید اوراق تسه است و با افزایش مبلغ وام، هزینه آن هم بیشتر می‌شود. اکنون قیمت اوراق تسه 85 هزار تومان است و با توجه به اینکه زوجین تهرانی برای وام 960 میلیون تومانی باید هزار و 920 عدد اوراق تهیه کنند در نتیجه باید 163 میلیون و 200 هزار تومان بپردازند. مجردهای تهرانی نیز بر این ترتیب ملزم به خرید هزار و 120 عدد اوراق تسه و در نهایت پرداخت 95 میلیون و 200 هزار تومان هستند.

اما خرید اوراق تنها هزینه وام مسکن نیست و بر اساس گفته متقاضیان از ابتدا تا انتهای مراحل دریافت این تسهیلات، هزینه‌های دیگری نیز در انتظار مردم است. بررسی‌های میدانی تجارت‌نیوز نشان می‌دهد اکنون بانک برای کارشناسی ملک حدود دو تا چهار میلیون تومان دریافت می‌کند.از سوی دیگر باید مبلغی نیز برای محضرخانه جهت قرار دادن سند خانه در رهن بانک پرداخت کرد؛ هزینه‌ای که پیش از این برای مجردها از ۶ میلیون تا حدود ۹ میلیون تومان و برای متاهل‌ها از ۱۲ تا ۱۸ میلیون تومان هزینه داشت و حالا با افزایش مبلغ وام و بازپرداخت آن افزایش پیدا می‌کند.

اقساط وام مسکن
دوره بازپرداخت وام جعاله پنج ساله و وام خرید 12 ساله است. بر اساس اقساط ماهانه وام 160 میلیون تومانی حدود چهار میلیون و 500 هزار تومان و وام 800 میلیون تومانی حدود 16 میلیون و 100 هزار تومان است، به این ترتیب اقساط این دو وام در پنج سال اول ماهانه به حدود 20 میلیون و 600 هزار تومان برای متقاضیان تهرانی افزایش می‌یابد.اقساط وام مسکن برای مجردها نیز حدود هشت میلیون و 100 هزار تومان است که علاوه اقساط وام اجاره تا 12 میلیون و 600 هزار تومان افزایش می‌یابد.

نسبت حقوق کارگران با هزینه وام مسکن
اکنون حقوق معمولی یک کارگر ساده حدود هشت میلیون تومان است. بنابراین این افراد تنها برای هزینه اوراق وام مسکن زوجین باید یک سال و نیم از حقوق خود را به طور کامل ذخیره کنند.همچنین اقساط هر ماه این وام حدود 2.5 برابر حقوق ماهانه این کارگران است. اقساط، سود و هزینه وام مسکن از همان ابتدای اعلام آن مورد انتقاد بوده است و برخی معتقد هستند این وام که در برخی موارد یک سوم قیمت کامل یک آپارتمان در تهران را نیز پوشش نمی‌دهد، مختص پولدارهایی است که بتوانند از پس پرداخت هزینه و اقساط آن بربیایند.

آن‌گونه که محاسبه شد کارگران و افراد عادی در جامعه توانایی دریافت این وام را ندارند. این در حالی است که هشدار تامین سرپناه به ویژه در کلانشهری مانند تهران به صدا درآمده است و خرید مسکنی حداقلی برای مردم تبدیل به رویا شده است!
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها