به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۰۰:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۱۶ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۴۱۴۳۹۲

شرط ترکیه برای پیوستن سوئد به ناتو

شرط ترکیه برای پیوستن سوئد به ناتو
گروه بین الملل: وزیر خارجه ترکیه گفت که تغییرات قانون اساسی سوئد با توجه به فعالیت‌های گروه‌های تروریستی منع شده از سوی آنکارا باید در عمل بازتاب داشته باشد تا ترکیه عضویت این کشور را در ناتو تایید کند.
 هاکان فیدان پس از نشست سه جانبه با دیپلمات‌های فنلاند و سوئد در مقر ناتو در بروکسل گفت: کشورهایی که می‌خواهند به ناتو ملحق شوند باید موضعی قاطعانه را در مبارزه با تروریسم داشته باشند. سوئد تغییراتی در ارتباط با قانون اساسی انجام داده، اما این تغییرات هنوز عملی و اجرایی نشده است.
فیدان ادامه داد: ما این مساله را بررسی کرده‌ایم که آیا سوئد پیشرفتی داشته است یا خیر؛ زیرساخت سیستم امنیتی این کشور ما را به فکر برده است. ما باید بدانیم که سوئد برای ترکیه یک متحد امن است یا خیر.
ترکیه از تایید عضویت سوئد در ناتو امتناع کرده و گفته که این کشور از شبه نظامیان کرد به ویژه پ.ک.ک حمایت می‌کند که از نظر ترکیه یک گروه تروریستی است و همچنین استکهلم استرداد ده‌ها تن از مظنونان تروریستی به ویژه حامیان فتح‌الله گولن را به تعویق انداخته است؛ این گروه از سوی دولت ترکیه به دست داشتن در کودتای نافرجام ۲۰۱۶ متهم است.
ترکیه سال گذشته میلادی تفاهمنامه‌ای را درباره امنیت و مقابله با تروریسم با سوئد و فنلاند امضا کرد که بر اساس آن دو کشور اروپایی توافق کردند تا به نگرانی‌های آنکارا توجه کنند.
در این میان، دبیرکل ناتو نیز گفت: اکنون زمان پیوستن سوئد به ناتو رسیده است. اقداماتی از سوی استکهلم انجام شده که شامل تغییراتی در قانون اساس، ارائه یک قانون جدید ضد تروریسم، لغو محدودیت ارسال سلاح برای ترکیه و تشدید همکاری ضد تروریسم به ویژه علیه پ.ک.ک است.
ینس استولتنبرگ افزود: در نشستی که ما داشتیم به این توافق رسیدیم که پیشرفت خوبی داشته‌ایم. ما همگی توافق کردیم که عضویت کامل سوئد به نفع امنیت تمامی کشورهای عضو ناتو است. ما همگی خواهان تکمیل هر چه سریعتر این روند هستیم. ما تاکید داریم که عضویت سوئد در ناتو دارد به دست می‌آید.
دبیرکل ناتو همچنین این را هم گفت که قرار است در نشستی در ویلنیوس در ۱۰ ژوئیه ۲۰۲۳، با رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه و اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد به عنوان گام بعدی این روند دیدار کند.
استولتنبرگ پس از گفت‌وگو در مقر ناتو با وزرای خارجه دو کشور گفت: «آنچه برای دستیابی به آن تلاش می‌کنیم، یک تصمیم مثبت در نشست سران است که از طریق آن ترکیه تمایل خود را برای تصویب» عضویت سوئد نشان می‌دهد.
وی افزود: شاهد تظاهرات علیه ترکیه و ناتو در سوئد بوده‌ایم. این تظاهرات با هدف جلوگیری از پیوستن سوئد به ناتو، مختل کردن همکاری‌های ضد تروریسم و ​​تضعیف اتحاد ما انجام شده است.
استولتنبرگ همچنین تاکید کرد:‌ تنها کسانی که از این تحریکات سود می‌برند کسانی هستند که می‌خواهند ناتو را تجزیه کنند. تاخیر در الحاق سوئد باعث خوشحالی پ.ک.ک و ویلادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه خواهد شد.
همچنین توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد پس از پایان پنجمین نشست سه جانبه دائمی مکانیزم مشترک هیئت‌های ترکیه، فنلاند و سوئد که در مقر ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد، در جمع خبرنگاران حاضر شد.
وی در این نشست خبری اظهار داشت: فکر می‌کنم پیشرفت در مذاکرات‌مان حاصل شده است، برای عضویت در ناتو سخت کار می‌کنیم.
بیلستروم با اشاره به نشست سران ناتو که قرار است ۱۱ تا ۱۲ ژوئیه در ویلنیوس برگزار شود، گفت: امیدواریم هفته آینده تصمیم مثبت اتخاذ شود؛ اما این تصمیم کاملا متعلق به ترکیه خواهد بود.
پنجمین نشست سه جانبه دائمی مکانیزم مشترک هیئت‌های ترکیه، فنلاند و سوئد در مقر ناتو در بروکسل، پایتخت بلژیک برگزار شد.
هاکان فیدان، ابراهیم کالین رئیس سازمان اطلاعات، عاکف چاغاتای کلیچ مشاور ارشد رئیس جمهور و بوراک آکچاپار معاون وزیر امور خارجه ترکیه در این نشست حضور یافتند.
برچسب ها: ترکیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها