به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۳ ساعت ۲۳:۵۴
کد مطلب : ۴۱۵۸۶۵

23 تیر در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی

23 تیر در خاطرات آیت‌الله هاشمی رفسنجانی
گروه سیاسی: 
📌سال60⬅️شورای‌ موقت‌ ریاست‌ جمهوری‌، در دفتر من‌ تشکیل‌جلسه‌ داد. درباره‌ اوضاع‌ جاری‌، مبارزه‌ با گروهکهای‌ محارب‌، اصلاح‌ تبلیغات‌ درباره‌ آنها،مدیران‌ صداوسیما بعد از استعفای‌ آقای‌ [علی‌]لاریجانی‌ و رفقایش‌ و [همچنین‌] نخست‌ وزیرآینده‌، مذاکره‌ کردیم‌. گزارش‌ وضع‌ جنگ‌ را دادیم‌. برای‌ نخست‌ وزیری‌ آینده‌، بیشتر سراغ‌آقای‌ باهنر رفتیم‌ و برای‌ مدیر عامل‌ صداوسیما آقای‌ [غلامعلی‌]حدادعادل‌ را در نظر گرفتیم‌
📌سال61⬅️ فیلم‌ جالبی‌ هم‌ از صحنه‌عملیات‌ جنگ‌ دیدم‌. مخصوصا منظره‌ مجروح‌ شدن‌ و شاید شهادت‌ یک‌ رزمنده‌ و اظهاراتش‌ ـ که‌بسیار متأثر شدم‌ ـ و نیز منظره‌ اسرای‌ عراقی‌ که‌ ترحم‌ انگیز به‌ نفع‌ امام‌ شعار می‌دادند، قابل‌ توجه‌است‌.
📌سال62⬅️ ساعت‌ نه‌، جلسه‌ [مجلس‌] خبرگان‌ [رهبری‌] شروع‌ شد.برای‌ عصر، جلسه‌ اعلام‌ کردیم‌؛ قمی‌ها مخالفت‌ کردند و گفتند، باید در قم‌ باشد. هیأت‌ رئیسه‌جلسه‌ گرفت‌ و برای‌ برخورد با این‌ مشکل‌، تصمیماتی‌ اتخاذ شد. جلسه‌ را غیر رسمی‌ کردیم‌ و بحث‌کردیم‌. برای‌ احتراز از اختلاف‌، قرار شد، اولین‌ جلسه‌ را روز شنبه‌ در شهر قم‌ تشکیل‌ دهیم‌؛ با اینکه‌اکثریت‌ موافق‌ نبودند، اما سرسختی‌ آنها ممکن‌ بود، مشکلی‌ درست‌ کند. چند نفر هم‌ به‌ عنوان‌اعتراض‌، نیامده‌ بودند؛ مثل‌ آقای‌ [یوسف‌]صانعی‌ و آقای‌ [جلال‌الدین‌]طاهری‌ اصفهانی‌. سپس‌ دردفتر من‌، هیأت‌ رئیسه‌ [مجلس‌ خبرگان‌] جلسه‌ داشت‌؛ برنامه‌ اولین‌ جلسه‌ [مجلس‌ خبرگان‌ در شهر]قم‌ را تنظیم‌ کردیم‌.
📌سال63⬅️آقای‌ [جواد] مقصودی‌ آمد و از انحصارطلبی‌ مدیران‌ در امر حج‌، گله‌ داشت.آقای‌ [محمدحسین‌] رضائی‌ سرپرست‌ [سازمان‌] حج‌ [و زیارت‌] آمد. گزارش‌ کارش‌ را داد. راضی‌ است‌. [خبر]دعوت‌ سعودی‌ها از من‌ و احمد آقا و آقای‌ ناطق‌[نوری‌] را داد. با خواست‌ آقای‌ دکتر[علی‌اکبر]ولایتی‌ پذیرش‌ دعوت‌ را برای‌ تلطیف‌ روابط [با عربستان‌ سعودی‌] اعلام‌ کردیم‌.
دکتر ولایتی‌ آمد و گزارش‌ سفر به‌ سوریه‌ و مخالفت‌مان‌ با سفر وزیر خارجه‌ لیبی‌ به‌ عراق‌ ـ که‌ به‌آنها برخورده‌ است‌ ـ را داد. به‌ اظهارات‌ تند رسانه‌ها در هفته‌ گذشته‌ علیه‌ عربستان‌ انتقاد داشت‌؛ درحالی‌ که‌ وزارت‌ خارجه‌ مشغول‌ مذاکره‌ برای‌ تحسین‌ روابط است‌ و قرار است‌ وزیر خارجه‌ آنها،این‌ هفته‌ به‌ تهران‌ بیاید.
📌سال64⬅️در وقت تنفس، آقای [موسوی]خوئینی‏ها اطلاع داد که در آغاجاری عده‏ای از کارگران شرکت نفت به سیاست وزارت نفت معترضند و اعتصاب کرده‏اند. با خبرگان استان خوزستان در این خصوص مشورت شد، حق را به کارگران دادند و گفتند آقای غرضی وزیر نفت به حرفهای حق آنها توجه نمی‏کند.
📌سال65⬅️ آقای [مصطفی]ایزدی [فرمانده قرارگاه حمزه] آمد و از عملیات مهران گزارش داد. از خود محوری‌ها در سپاه و عدم مراعات ضوابط گله داشت و به ایجاد کنترل از طرف امام در سپاه توصیه می‌کرد.رئیس جمهور اطلاع دادند که امام به نخست وزیر فرموده‌اند کسی را به جای رئیس نظام پزشکی نصب کنند و ایشان دکتر [هادی]منافی را نصب کرده‌است. احمد آقا اطلاع داد که آقای منتظری مخالف سخت‌گیری و شدت عمل نسبت به پزشکان اعتصابی است.امروز جمعی از پزشکان به عنوان اعتراض به لایحه نظام پزشکی، دست از کار کشیده بودند ولی امام به آقای منتظری پیغام داده‌اند که در این امر دخالت نکنند، تا نیروهای امنیتی و قضائی وظیفه خود را انجام دهند.
بعد از کمی بحث، سیاست ختم جنگ مورد اتفاق نظر قرار گرفت و دسته جمعی برای پیشنهاد ختم جنگ خدمت امام رفتیم. نماز مغرب و عشاء را با امام خواندیم و به مذاکره نشستیم. جلسه بیش از یک ساعت طول کشید.
شرح مبسوطی از مشکلات جنگ و ضعف روحیه و امکانات و عده خودی و قدرت و امکانات دشمن را توضیح دادیم و مشکل پدافند از خوزستان را که سپاه برای آن ۴۵۰ گردان نیروی پیاده و ۶۰ گردان زرهی و ۱۲۰ گردان توپخانه خواسته است و با تخصیص دو سوم این مقدار، بقیه خطوط به شدت آسیب پذیر خواهد شد و هم اکنون هم شده، با اینکه چنین نیرویی را به خوزستان نبرده‌ایم، جزئیات شکست‌ها را توضیح دادم.
ایشان فرمودند راه حل چیست؟ همگی گفتیم ختم جنگ با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ یا شکل دیگر. امام نگران عدم وفای دشمن بودند و ناراحتی مردم حزب الله که احتمال اول را ضعیف و احتمال دوم را هم در مقابل خوشحالی بخش عظیمی از مردم و آثار مثبت صلح قابل تحمل دانستیم، و علاوه بر این، پیش بینی اجبار به پذیرش صلح در آینده، بعد از تحمل خسارات بیشتر به علت کمی نیروی داوطلب و بی خاصیتی نیروهای اجباری.سرانجام ایشان موافقت کردند و فرمودند با حضور جمعی از وجوه روحانیت و مدیران و مسئولان تصمیم گیری شود. ما به منزل برگشتیم و لیستی از ائمه جمعه و نمایندگان و وزراء و روحانیون جامعه مدرسین [حوزه علمیه قم و اعضای] شورای نگهبان و...تهیه شد و برای تصویب امام فرستادیم که تصویب کردند.
📌سال68⬅️عصر امير عراقي آمد و براي كار اظهار آمادگي كرد. او براي درمانگاهش استمداد نمود و خوابي در مورد من ديده بود كه نگران حفاظت بود و تأكيد بر حفاظت داشت.
📌سال70⬅️شب مهمان آيت‌الله خامنه‌اى بودم. دربارة رابطه با عربستان سعودي و مسايل نيروهاى مسلح و كشاورزى و امور سياسى و فرهنگى و حوزه و وعظ و خطابه و مراسم روضه‌ها و قمه‌زنى صحبت كرديم. قرار شد قمه‌زنى را منع كنند
📌سال72⬅️ آقاى [مجيد] جمشيدى، رييس مركز آمار ايران آمد. شكايت داشت از اينكه دستگاه‌ها جداگانه براى خودشان سازمان آمارگيرى دارند و توجهى به آمار ملى ندارند. خواستار ارتقاي موقت اداره آمار به موقعيت معاونت رييس‌جمهور شد. گفتم اگر دقيق و به موقع آمار بدهند، دستگاه‌ها كار تكرارى نخواهند كرد و نياز سازمان برنامه و بودجه به آمار را تذكر دادم.
عصر دكتر ولايتى، [وزير امور خارجه] آمد. گزارش اجلاس وزراى امور خارجه كشورهاى اسلامى در پاكستان را آورد و تصميم به اعزام نيروى نظامى به بوسنى زيرپرچم سازمان ملل و آمادگى براى اعزام پنج هزار نيرو و مخالفت آمريكا و انگليس با شركت نيرو از ايران را گفت.
📌سال73⬅️مقاله تحقيقى دربارة سن بلوغ دختران را كه در مجله فقه دفتر تبليغات قم درج شده بود، مطالعه كردم؛ جالب است و نكات تازه‌اى دارد. اين شماره مجله را همراهم آورده‌ام كه به تقاضاى ناشران آن را بررسى كنم و در بهتركردن كار تازه‌اى در سطح حوزه و شيوه‌هاى معمول اجتهاد در حوزه‌ها، كمك‏شان كنم.
📌سال74⬅️عصر براي مراسم نهايي چهاردهمين دوره مسابقات كُشتي جوانان اميد جهان، به ورزشگاه آزادي رفتيم. سالن دوازده هزار نفري، مملو از جمعيت پر شور بود. احساسات گرمي براي من داشتند. در سه كُشتي فينال، كُشتي‌گيران به خوبي برنده شدند. دلهره زيادي داشتم. در حضور من باخت نداشتيم. ايران با فاصله زياد، اول شد و روسيه و اوكراين، دوم و سوم شدند. برايشان صحبت كردم1 و تشويق‏شان نمودم و جوايزي دادم.
📌سال75⬅️آقاى محسن رضايى، [فرمانده‏کل سپاه پاسداران] آمد. از رسيدگى به اتهاماتى كه عليه چند نفر از فرماندهان سپاه، با گزارش وزارت اطلاعات مطرح است، گزارشى داد. گفت تمام گزارش‌ها دروغ است و تقاضاى تعقيب گزارشگران را داشت و اظهار وفادارى سپاه و خود را نمود. امشب میهمان رهبرى بودم. امروز از سفر مشهد آمده‌اند. از استراحت و هواى خوب مشهد راضي‏اند. دربارة مراجعت سفراى اروپايى صحبت شد. طرح دعوت از سفرا براى شركت در مراسم تحليف را قبول دارند، ولى مى‌گويند كه دعوت از سفير آلمان را پس از آمدن بقيه داده شود و تبليغات مناسب پس از شروع مراجعت آنها شود؛ بعيد است آنها بپذيرند.
در مورد ابقای آقاى ولايتى [در کابینه دولت جدید]، گفتند كه چنين چيزى نگفته‌اند و آقاى ولايتى شايد مطالب ايشان را خوب توجيه نشده است. در مورد اعضاى كابينه هم گفتند هنوز آقاى خاتمى، [رییس‏جمهور منتخب]، اسمى را قطعي مطرح نكرده است. در مورد انتخابات مجلس خبرگان با پيشنهاد تأخير موافقت ندارند.
📌سال77⬅️آقاى [عبدالحسین] محمدزاده اهوازى، صاحب مكتب قرآن و آورنده فيلم حضرت محمد [رسول‌الله (ص)، ساخته مصطفی عقاد ] به ايران آمد. خواست به مكتب قرآن و اهداف فرهنگى آن كمك كنم. تعدادي اسناد زميني در اهواز براى مخارج ارایه داد. خواست، مشكل تفكيك و ساخت آن حل شود. آقاى [سیدمحمدرضا] آيت‌اللهى، استاندار تهران خواست، براى تبرئه آقاى كرباسچى تلاش كنم.
📌سال78⬅️مصاحبه كوتاه آقاي [سیدمحمد] خاتمي، [رییس‌جمهور]، دربارة انحراف در حركت دانشجويان و لزوم جلوگيري از خشونت‌ها و خرابكاري‌ها، باعث خشم ضدانقلاب شده است. راديو [بی بی سی] انگليس، امروز اعلان كرد كه آقاي خاتمي، از خواست اكثريت دانشجويان فاصله گرفته؛ گويا رهبري از آقاي خاتمي خواسته‌اندكه چنين مصاحبه‌اي بكند.
بيانيه تُند و قاطع رهبري هم ضدانقلاب و خارجي‌ها را وادار به عكس‌العمل واداشته است؛ مي‌گويند، حاكميت ايران به سركوب و خشونت ادامه مي‌دهد. امروز در سراسر ايران، براي تقويت اركان نظام و رهبري، به خاطر جبران اهانت‌ها و انتقادهاي مخالفان و دشمنان و حوادث دانشگاه‌ها، تجمع و راهپيمايي بود و حضور مردم خيلي بيش از انتظار و هيجان و شور مردم هم بيش از راهپيمايي معمولي بود. عفت كه خودش به دانشگاه تهران - مركز اجتماع- رفته بود، تلفني گفت، حضور كمّي و كيفي مردم، خيلي زياد است و مردم عكسي از آقاي [سیدمحمد] خاتمي همراه ندارند و اينكه گروه‌هاي دوم خردادي اعلان كرده‌اند، ولي بلندگوي مراسم، شعار حمايت از دولت هم گاهي مي‌دهد.
آقاي [سیدمنصور] رضوي هم كه به ملاقات آمده بود، همين را مي‌گفت و از اين حضور گسترده مردم، متعجب بود. در رسانه‌هاي خارجي هم اعتراف به حمايت وسيع مردم از انقلاب و رهبري آمده است؛ البته با نوعي بينش و موضع‌گيري و تفسيرهاي انحرافي و بعضي گفته‌اندكه برنده حوادث هفته اخير، محافظه‌كارانند كه موضع خود را تقويت‌كردند و ضرر عمده، متوجه آقاي خاتمي و جناح دوم خرداد است.
عصر آقاي مسيح مهاجري، [مشاور اجتماعی رییس‌جمهور و مدیر روزنامه جمهوری اسلامی] آمد. دربارة حوادث دانشگاه‌ها و بهر‌ه‌برداري بهتر از شكست ضدانقلاب مذاكره شد و از وسعت و عمق تظاهرات امروز گفت و اضافه كرد كه گروه‌هايي عليه آقاي خاتمي شعار مي‌دادند و در مواردي عكس او را پاره كرده‌اند. معتقد است كه دولت در حوادث دانشگاه‌‍‌ها، مسئول است.
📌سال79⬅️سه روز است، [یاسر] عرفات، [رییس سازمان آزادیبخش فلسطین] و [ایهود] باراك، [نخست‌وزیر اسراییل]، در كمپ ديويد، با حضور [بیل کلینتون]، ریيس‌جمهور آمريكا، براي صلح خاورميانه، پشت درهاي بسته مذاكره دارند و خبري هم از نتايج اعلان نمي‌شود. گفته شده، ممكن است مذاكرات ده روز هم طول بكشد؛ مشكل اساسي، بيت‌المقدس، آوارگان و شهرك‌هاي يهودي‌نشين است و هر یک از رقيبان، درصدد به‌دست‌آوردن نقطه ضعف و بهره‌برداري‌اند. شايد براي ریيس‌جمهور آمريكا هم آخرين شانس باشد كه نتايج دوره طولاني پيگيري و وساطت براي صلح خاورميانه را به‌ دست‌آورد. احتمال متشنج‌شدن فضا در صورت عدم موفقيت هم هست؛ با توجه به پيروزي مقاومت اسلامي لبنان بر اسرایيل. در رسانه‌هاي داخلي، حمله به قوه قضایيه، از سوي گروه‌هاي دوم خردادي‌ها، به خاطر حكم متهمان حمله به‌كوي دانشگاه و بازداشت‌ها و تعطيلی روزنامه‌ها، شديد است و حمايت از جناح مقابل، به خصوص در مورد حكم دادگاه كوي دانشگاه،كم است.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها