به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۱:۳۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۴/۲۵ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب : ۴۱۶۱۵۹

خیلی ساده از مسمومیت غذایی پشگیری کنید

خیلی ساده از مسمومیت غذایی پشگیری کنید
گروه سلامت: مسمومیت‌های غذایی یکی از بیماری‌های شایع تابستان است که از هر 3 مورد، یکی پس از صرف غذا در منزل اتفاق می‌افتد. شیوه نامناسب نگهداری غذا، پخت ناکافی مواد غذایی و باقیماندن غذا در محیط آشپزخانه از جمله شرایط زمینه‌ساز مسمومیت غذایی محسوب می‌‌شود. با توجه به شیوع این مشکل لازم است رعایت بعضی اصول پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.به گزارش سلامت، در ادامه این مطلب، 5 توصیه کلیدی را به منظور پیشگیری از بروز مسمومیت های غذایی اعلام کرده ایم که به ترتیب عبارتند از: 
 
1. تمیز کردن کامل یخچال، فر و مایکروویو
محیط تمیز و عاری از میکروب یخچال برای حفظ بهداشت مواد غذایی ضروری است. این کار باید مرتب با سرکه رقیق‌شده یا محلول آب و جوش‌شیرین انجام شود. درب و قسمت لبه‌های یخچال نیز باید کاملا تمیز و ضدعفونی شود زیرا محل مناسبی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها خواهد بود. در مورد فر و مایکروویو نیز باید بهداشت دقیق را مدنظر داشت. وجود چربی اطراف محفظه این وسایل و گرما زمینه‌ساز رشد باکتری‌هاست. علاوه بر تمیز‌ کردن با اسفنج آغشته به مایع ظرفشویی، استفاده از محلول جوش‌شیرین نیز پس از چند نوبت توصیه می‌شود. 
 
2. قرار دادن سریع مواد غذایی در یخچال یا فریزر
مواد غذایی باید بلافاصله پس از خرید، تمیز و در یخچال یا فریزر نگهداری شوند. در مورد گوشت و لبنیات فرصت زمان رسیدن به منزل نیز باید به‌حداقل ممکن برسد. بهتر است بسته‌بندی و کارتن اضافی خوراکی‌‌‌ها جدا شود تا سرما بهتر جریان داشته‌ باشد. در مورد غذاهای طبخ‌ شده نیز باید دقت کرد حداکثر پس از 2 ساعت در یخچال گذاشته‌ شوند تا فرصتی برای رشد و تکثیر باکتری‌ها نباشد. مایونز، دسر و دیگر دستورهای خانگی که حاوی تخم‌مرغ خام است حتی اگر در یخچال نگهداری شود نیز باید طی 24 ساعت مصرف شود. 
 
3. شستشوی دست‌ها با آب و صابون
پیش از تهیه غذا همچنین آماده ‌کردن خوراکی‌‌ها و صرف غذا لازم است دست‌ها با آب و صابون شسته‌ شود. البته فردی که مسئولیت تهیه غذا را بر عهده دارد در صورت ابتلا به بیماری‌های گوارشی باید تا زمان بهبود از این کار صرفنظر کند. پس از خرد کردن و بسته‌بندی گوشت، مرغ و سبزیجات نیز حتما توجه به این نکته ضروری است.
 
4. پختن کامل انواع گوشت
پخت ناکافی انواع گوشت یکی از مهم‌ترین علت های بروز مسمومیت‌های گوارشی است زیرا نیاز به مدت زمان کافی حرارت برای از بین‌رفتن باکتری‌ها خواهد بود. این نکته در مورد گوشت چرخ‌ شده نیز باید رعایت شود زیرا گوشت‌ چرخ‌شده در برابر حرارت سریع تغییر رنگ پیدا می‌کند اما ممکن است هنوز کاملا پخته نباشد. 
 
5. رعایت بهداشت سینک و سایر وسایل آشپزخانه
گرچه سینک ظرفشویی در ظاهر مدام با آب شسته می‌شود اما لازم است تا از محول‌های ضدعفونی استفاده گردد زیرا رطوبت و ذرات چربی و باقیمانده غذاها در اطراف سینک محیط مناسبی برای رشد و تکثیر قارچ‌ها و میکروب‌ها فراهم می‌کند. اسفنج ظرفشویی نیز باید پس از هر بار شستشوی ظروف کاملا با مایع ظرفشویی شسته و در جریان هوای آزاد قرار گیرد تا خشک شود. این نکته در مورد تخته و کارد آشپزخانه نیز بسیار اهمیت دارد و حتما باید تخته و کارد گوشت جدا از سایر مواد غذایی باشد. 
برچسب ها: مسمومیت غذایی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها