به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۲۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۰۶ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب : ۴۱۸۴۷۷
کدام خوراکی‌ها رکورددار تورم شدند

حذف محصولات پروتئینی از سفره‌ها

حذف محصولات پروتئینی از سفره‌ها
گروه اقتصادی: بر اساس داده‌های جدید مرکز آمار ایران، در تیر ماه تورم نقطه به نقطه «خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها» ۳۷ درصد بوده و در بین انواع خوراکی‌ها نیز گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها» با تورم نزدیک به ۸۰ درصد، رکورددار تورم هستند. همچنین گروه روغن‌ها و چربی‌ها پرچم‌دار تورم سالانه به حساب می‌آید.
 
به گزارش تجارت نیوز، بررسی جزئیات گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که در تیر ۱۴۰۲، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها، ۳۶.۸ درصد بوده که بیشترین میزان افزایش قیمت مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۷۹.۵ درصد است.
 
همچنین بعد از گروه یادشده، گروه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها ۷۸.۳ درصد، ماهی‌ها و صدف‌داران با ۶۵ درصد و میوه و خشکبار با ۵۲.۵ درصد در تیر امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل، بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

چرا گوشت قرمز رکورددار تورم شد؟
اوج‌گیری قیمت گوشت قرمز از  اسفند ماه سال قبل شروع شد. در پیک قبلی افزایش قیمت گوشت قرمز، قصابان دلیل گرانی را به نزدیکی عید قربان نسبت دادند؛ چراکه دامداران دام‌های خود را برای عید قربان نگه داشته‌ بودند و عرضه دام در بازار کاهش یافته بود. این بار هم به نظر می‌رسد فرا رسیدن ماه محرم بر افزایش تقاضا و بالارفتن قیمت گوشت قرمز اثر داشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند صعودی قیمت گوشت قرمز همچنان ادامه دارد و در این شرایط نه‌تنها عزمی برای حل این موضوع مشاهده نمی‌شود، بلکه گزارش‌ها حاکی از ترخیص محموله ۲۰۰ تنی گوشت منجمد بعد از یک سال معطلی است که دیگر تاثیری بر بازار نخواهد داشت و قرار است در واحد‌های تولیدی گوشت حرارت‌دیده مورداستفاده قرار گیرد.

تنها واکنش دولت نیز به اظهارات سخنگوی آن بازمی‌گردد که اعلام کرد رئیس این دولت در واکنش به گرانی‌ها شب‌ها خواب ندارد.این در حالی است که علاوه بر گوشت قرمز، نابسامانی در بازار مرغ نیز حاکم است و اخیرا قیمت‌ مرغ از کیلویی ۱۱۰ هزار تومان هم عبور کرده است. با افزایش چشمگیر قیمت گوشت در سال‌های اخیر، مرغ سهم بیشتری از سبد خانوار را به خود اختصاص داده بود.

حذف پروتئین از سفره مردم
در سال‌های گذشته بارها به این موضوع اشاره شده که افزایش قیمت گوشت قرمز باعث شده، مردم مرغ را جایگزین گوشت کنند. موضوعی که سال گذشته نیز پیش از اجرای طرح موسوم به جراحی اقتصادی از سوی دولت رئیسی به او گوشزد شد.

چراکه بیم آن می‌رفت، افزایش قیمت مرغ باعث شود مصرف این محصول پروتئینی مهم نیز کاهش یابد. اما در نهایت این تصمیم اجرایی شد و با افزایش چشمگیر قیمت مرغ و عبور آن از 110 هزار تومان، سرانه مصرف مرغ با افت شش کیلوگرمی به ۲۶ کیلوگرم کاهش یافت.

ماهی هم که عموما به دلیل قیمت‌های بالا هیچ وقت جایگزین گوشت و مرغ نبوده، اما کنسرو تن ماهی که محصول مهمی در سبد خانوار اقشار ضعیف بود نیز حالا با افزایش قیمت چشمگیر، حدود ۶۰ هزار تا ۱۲۰ هزار تومان قیمت دارد و بعید است که با این قیمت‌ها بتواند جایگزین گوشت و مرغ در سفره اقشار ضعیف‌تر شود. بنابراین به نظر می‌رسد جای خالی محصولات پروتئینی در سفره مردم هر روز محسوس‌تر می‌شود.

کدام کالاها کم‌ترین تورم را داشتند؟
چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه با تورم ۴۴.۷، سبزیجات با تورم ۳۲.۲، شکر، مربا، عسل، شکالت و شیرینی با تورم ۳۱.۴، و شیر، پنیر و تخم مرغ با تورم ۲۴.۵ درصدی در جایگاه‌های بعدی بیشترین تورم نقطه به نقطه در تیر امسال قرار دارند.اما از بین خوراکی‌ها، کمترین افزایش قیمت نسبت به تیر پارسال، مربوط به روغن‌ها و چربی‌ها با تورم نقطه‌ به نقطه ۰.۴ درصدی، نان و غلات با تورم ۲۰ درصدی و محصوالت خوراکی طبقه بندی نشده در جای دیگر با تورم ۲۳.۴ درصدی بوده است.

روغن صدرنشین تورم سالانه
همچنین برای تیرماه، نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها ۴۷.۵ و نرخ تورم سالانه خوراکی‌ها ۶۶.۲ درصد از سوی مرکز آمار اعلام شده است.در بین خوراکی‌ها نیز گروه روغن و چرب‌ها با ۱۴۵.۲ درصد، گوشت قرمز و گوشت ماکیان با ۸۶.۳ درصد و گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها با ۸۲.۳ درصد بیشترین تورم سالانه را به خود اختصاص داده‌اند.

کمترین تورم سالانه نیز مربوط به چای، قهوه، کاکائو، نوشابه و آب میوه (نوشابه‌های غیرالکلی) است که معادل ۳۶.۱ درصد اعلام شده است.گفتنی است تورم سالانه به معنی، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه مورد نظر، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. اما تورم نقطه به نقطه نشان دهنده درصد تغییر شاخص قیمت در دو مقطع زمانی مختلف نسبت به یکدیگر است و مقاطع زمانی بین دو نقطه، نادیده گرفته می‌شوند. به همین دلیل است که تورم نقطه به نقطه روغن و چربی‌ها در قعر جدول است، اما تورم سالانه این محصول، بالاترین تورم را در بین خوراکی‌ها دارد.

تورم ماهانه مواد غذایی چقدر است؟
بر اساس این آمار تورم ماهانه خوراکی‌‌ها و آشامیدنی‌ها دو درصد و تورم و تورم خوراکی‌ها ۱.۱ درصد اعلام شده است.همچنین از بین خوراکی‌ها مجددا بیشترین تورم ماهانه با رقم ۵.۳ درصد، مربوط به نیز گروه «گوشت قرمز و گوشت ماکیان» و «گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آن‌ها» است و ماهی و صدف داران با تورم ۴.۹ درصدی در رتبه بعدی قرار می‌گیرد.بر اساس این آمار قیمت دو محصول شامل میوه و خشکبار و سبزیجات نیز نسبت به خرداد کاهش داشته و تورم ماهانه آن‌ها به ترتیب منفی ۶.۸ و منفی ۲.۲ درصد اعلام شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها