به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۱۳ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۴۱۹۸۵۷

علت بیماری‌های پیری کشف شد

علت بیماری‌های پیری کشف شد
گروه علمی: از کار افتادن اندامک‌ های مهم سلول ‌ها مانع از تشکیل پروتئین‌ های سالم برای سلول‌ های بدن می ‌شود و در نتیجه، پروتئین های بدن به صورت خوشه ای در آمده و شکل سه بعدی طبیعی خود را از دست می دهند که بدن را مستعد ابتلا به چندین بیماری می کند.
 
به گزارش سیناپرس،از کار افتادن اندامک‌ های مهم سلول ‌ها مانع از تشکیل پروتئین‌ های سالم برای سلول‌ های بدن می ‌شود و در نتیجه، پروتئین های بدن به صورت خوشه ای در آمده و شکل سه بعدی طبیعی خود را از دست می دهند که بدن را مستعد ابتلا به چندین بیماری می کند.
 
به گفته محققان، ریبوزوم ها اندامک های سلولی هستند که به عنوان مکان هایی برای تولید پروتئین در سلول عمل می کنند. می توان گفت که آنها کارخانه تولید پروتئین سلول ها هستند. پس از اینکه زنجیره‌ ای از اسیدهای آمینه از ریبوزوم‌ها ساخته شد، آنها به پروتئین خاصی که شکلی سه‌ بعدی دارد و آماده عمل است، تبدیل می ‌شوند. بیماری‌ها زمانی به وجود می ‌آیند که در نتیجه کاهش عملکرد ریبوزوم‌ ها با افزایش سن، مشکلی در تاخوردگی پروتئین به وجود آید.

در این راستا محققان دانشگاه استنفورد برای اولین بار مطالعه ‌ای را برای تعیین اینکه چگونه افزایش سن باعث چین ‌خوردگی و خوشه ‌بندی نادرست پروتئین‌ ها می ‌شود، انجام دادند.چیزی که محققان کاملاً از آن مطمئن نبودند این بود که چگونه پیری منجر به خوشه ‌بندی پروتئین می ‌شود.

پژوهشگران ابتدا مطالعه را با بررسی دستگاه تولید پروتئین بدن یعنی ریبوزوم ها آغاز کردند.آنها می خواستند تفاوت عملکرد این ریبوزوم ها را در یک سلول قدیمی و یک سلول جوانتر دریابند. برای تعیین حرکت ریبوزوم ها در یک سلول قدیمی، محققان از تکنیک پروفایل ریبوزوم استفاده کردند. محققان در ادامه مشاهده کردند که ریبوزوم ها کاملاً آهسته حرکت کرده و در برخی نقاط ثابت می مانند و باعث می شوند که ریبوزوم های دیگر به آنها برخورد کنند.

این حرکت غیرعادی ریبوزوم ها، اساس خوشه بندی و تا شدن نامناسب پروتئین ها بود. این رویداد استرس بیشتری بر اندامک های سلولی وارد می کند، زیرا در این لحظه سلول پروتئین های غیر طبیعی را به عنوان اجسام خارجی می بیند و سعی می کند آنها را پاک کند. با این حال، از آنجایی که میلیون‌ها پروتئین توسط هر سلول بدن ساخته می‌ شود، لیزوزوم‌ها باید دو برابر سخت‌ تر کار کنند. در ادامه حتی با کار بیشتر باز هم نمی توانند همه پروتئین‌ های خوشه ‌ای را به طور کامل پاک کنند و هزاران باقیمانده را پشت سر می ‌گذارند.

این باقیمانده‌ها در سلول‌ها انباشته شده و باعث ابتلا به بیماری هایی نظیر آلزایمر و پارکینسون می شوند.
به گفته محققان، پروتئین‌ های بدن شما به خوبی کار می ‌کنند و حلالیت بالای خود را در محیط سلول حفظ می‌ کنند تا زمانی که زنجیره‌های اسید آمینه تشکیل ‌شد بتوانند به درستی تا شوند. برعکس، وقتی این عمل را انجام نمی دهند، چسبناک شده و باعث مسدود شدن فعالیت های سلولی و تجمع خوشه های باقیمانده خطرناک می شود.

ریبوزوم ها برای جلوگیری از این تاخوردگی غیرعادی واحدهای پروتئینی عمل می کنند، بنابراین، مشکلات مربوط به عملکرد ریبوزومی بر تشکیل پروتئین های سالم بدن تأثیر می گذارد.عملکرد سلول بیماری های مرتبط با افزایش سن منشأ عمیقی در تاخوردگی نامناسب پروتئین ناشی از کاهش عملکرد ریبوزومی دارند و تحقیقات جدید ممکن است راه های جدیدی را برای مدیریت و درمان آنها باز کند.
برچسب ها: بیماری پیری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها