به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۳ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۴۲۱۸۴۹

دولت در استیفای حقوق ملت  جدی است

دولت در استیفای حقوق ملت  جدی است
گروه سیاسی:  سخنگوی وزارت خارجه امور خارجه جمهوری اسلامی ایران  در پاسخ به سوالی با اشاره به توافق اخیر ایران و آمریکا برای تبادل زندانیان بین دو کشور  و آزاد سازی پول‌های بلوکه شده ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران تضمین های لازم را برای اجرای مفاد تفاهم ایجاد شده، توسط آمریکایی‌ها دریافت کرده است و این روند در چارچوب خودش پیش می‌رود.
ناصر کنعانی  با بیان این که دولت جمهوری اسلامی ایران در استیفای حقوق ملت ایران جدی است و ذره‌ای از حقوق ملت ایران کوتاه نخواهد آمد، اظهار کرد: روند قضایی در مورد زندانیان مورد درخواست طرف مقابل انجام شده است و این موضوع در چارچوب تفاهم انجام شده و روند قضایی پیش خواهد رفت.
سخنگوی وزارت خارجه در ادامه این نشست در پاسخ به سوال دیگری در مورد تفاهم حاصل شده بین ایران و آمریکا گفت: در چارچوب یک تفاهم دوجانبه با نقش‌آفرینی دوستان‌مان در منطقه از جمله دولت قطر این تفاهم که حاصل یک دوره مذاکرات طولانی بود، ایجاد شد.در این چارچوب برای ما دو نکته حائز اهمیت بود از جمله این که شهروندان ایرانی که به اتهامات بی‌اساس و واهی دولت آمریکا زندانی شده بودند ، آزاد شوند و بخشی از دارایی‌های مسدود شده ایران که تحت فشار غیرقانونی دولت آمریکا بلوکه شده بود رفع انسداد شود.حصول این دو نتیجه برای ما دارای اهمیت بود. ما از طریق واسطه با دولت آمریکا مذاکره کردیم و بازه زمانی برای تحقق هر دو موضوع در نظر گرفته شده است.
وی  در پاسخ به سوالی در مورد نحوه دستیابی ایران به منابع  آزاد شده خود براساس اخبار منتشر شده، گفت: بر اساس تفاهمی که حاصل شده است، ایران امکان دسترسی کامل به منابع خود برای استفاده مدنظر خود را خواهد داشت و کلیه کالاهای غیر تحریمی را می‌تواند از محل این منابع به هر میزانی که احتیاج داشته باشد، خریداری کند.وی ادامه داد: میزان باقی مانده نیز  به صورت سپرده باقی  می‌ماند و  بر اساس آنچه که اعلام شده به این سپرده، سود نیز داده می شود.
وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال دیگری در مورد تاثیر توافق صورت گرفته میان ایران و آمریکا بر مذاکرات برجام و رفع تحریم‌ها علیه ایران گفت: روند برجام مسیر خاص خود را دارد و روند بسته نیست.وی با بیان اینکه موضوع تبادل زندانیان و آزادسازی منابع مالی مسدود شده جمهوری اسلامی ایران با موضوع مذاکرات برجامی ارتباط مستقیمی ندارد، تصریح کرد: اما موضوعات می‌توانند بر یکدیگر تاثیر مثبت داشته باشند  و پیشرفت یک روند می‌تواند در تنش‌زدایی و باز کردن مسیرهای دیگر کمک کننده باشد .
 وی همچنین تاکید کرد: ایران  به مسیر دیپلماتیک در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند است و به این مسیر برای احقاق حقوق ملت ایران ادامه می‌دهد.
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در ارتباط با پول‌های مسدود شده ایران در ژاپن و آخرین مذاکرات صورت گرفته در این زمینه در جریان سفر اخیر وزیر خارجه به توکیو تصریح کرد: میزان قابل توجهی از منابع مالی ایران در ژاپن در چارچوب مذاکرات و تفاهم‌های دوجانبه در مقطع زمانی گذشته دریافت شده است و این منابع را دریافت کرده‌ایم. بخش محدودی از منابع مالی‌مان در بانک‌های ژاپن باقی است. گفت‌وگوها و مذاکرات در این ارتباط در حال انجام است تا منابع مالی باقی‌مانده آزاد شود. در جریان سفر آقای امیرعبداللهیان به ژاپن در این ارتباط رایزنی و گفت‌وگو شد. به گفت‌وگوهای صورت گرفته خوشبین هستیم و امیدواریم هرچه زودتر امکان استفاده از این منابع مالی به روش‌های مدنظر ایران و تفاهم این‌که با طرف ژاپنی انجام می‌شود محقق شود.
وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد زمان افتتاح رسمی سفارت عربستان در تهران و مسائل مرتبط با آن اظهار کرد: در مورد مراسم افتتاح رسمی سفارت عربستان سعودی در تهران و مسائل مرتبط با آن باید از سوی خود عربستان اطلاع‌رسانی شود.
برچسب ها: ناصر کنعانی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها