به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۷ ساعت ۱۲:۱۶
کد مطلب : ۴۲۲۵۵۱
رشد ۲۰۰ درصدی قیمت عینک

مردم عینک‌های طبی خود را چندین بار تعمیر می‌کنند

مردم عینک‌های طبی خود را چندین بار تعمیر می‌کنند
گروه اقتصادی: قیمت اقلام خوراکی و غیر خوراکی طی سال‌های اخیر نوسان‌های ریز و درشت و تقریبا همیشگی و افزایش‌های شدیدی داشته است. اگرچه عمده توجه بخش تصمیم‌ساز کشور به سمت کنترل قیمت مواد غذایی بوده، اما مقایسه داده‌های رسمی نشان می‌دهد سبد کالا‌های غیرخوراکی مانند بهداشت و درمان، آموزش و تفریح و سرگرمی نیز از گزند سیاست‌های مالی و پولی در سال‌های اخیر در امان نمانده و نسبت خالص هزینه‌شان به کل هزینه‌های خانوار‌ها تغییر کرده است.

به گزارش اقتصاد24،اگرچه به نظر می‌رسد وضعیت برای سال ۱۴۰۲ با توجه به وعده‌های دولت سیزدهم متفاوت‌تر باشد، اما وضعیت معیشت مردم از سال پیش بدتر شده و دسترسی مردم به کمترین امکانات برای یک زندگی در حد معمول نیز تحلیل رفته است.

این روز‌ها مردم برای خرید هر کالایی وارد مغازه می‌شوند ناامید باز می‌گردند و از خرید کالا منصرف می‌شوند. دیگر فرقی بین کالا‌های اساسی و غیر ضروری وجود ندارد. مردم قدرت هیچ یک از این کالا‌ها را ندارند و ناگزیر یا باید قید خریدکردن رابزنند و یا به تعمیر آن به دفعات روی بیاورند!برخی از مردم به دلیل کاهش قدرت خرید، رو به استفاده از کالا‌های ارزان‌قیمت می‌آورند و این اتفاق در بازار عینک نیز بسیار رایج شده است. به همین دلیل بازار فروش انواع عینک با استاندارد پایین تقریبا در همه جا فراهم است.

متاسفانه در بازار عینک نسبت به سایر بازار‌ها واردات و یا قاچاق بیشتر به چشم می‌خورد چراکه همان تولید داخلی محدود که در دیگر حوزه‌ها وجود دارد، در بخش عینک نیست. بااین حال می‌توان تصور کرد گرانی این محصولات در بازار نسبت به سایر کالا‌ها بالاتر است چراکه با ارز ۵۰ هزار تومان نمی‌توان توقع خرید عینک وارداتی ارزان داشت!

رکود بی سابقه در بازار عینک
برای تأمین عینک و متعلقات آن تولیدی در داخل کشور نداریم و نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود. علیرضا خلیل نژاد رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک درباره وضعیت بازار فعالان این صنف  گفت: متأسفانه بازار عینک در شدیدترین و کم نظیرترین رکود اقتصادی به سر می‌برد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک ادامه داد: فعالان صنف تولید و توزیع عینک تا به امروز چنین رکودی را در بازارتجربه نکرده‌اند، زیرا از یک‌سو قیمت عینک با توجه به نوسانات ارزی رشد بیش از ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده است و از سوی دیگر فقر حاکم بر جامعه افزایش‌یافته و قدرت خرید این کالا هرچند ضروری کاهش یافته است به همین دلیل مصرف‌کنندگان بیشتری عینک‌های طبی را برای چندین بار تعمیر می‌کنند و عینک آفتابی را نیز از سبد خرید خود خارج کرده‌اند.

این فعال صنفی با اشاره به عرضه عینک‌های تقلبی و قاچاق در بازار گفت: ممنوعیت واردات کالا و افزایش قیمت ارز دو فاکتوری هستند که موجب شده تا عینک‌های قاچاق با کمترین هزینه وارد کشور شده و در بازار با قیمت‌های گزاف عرضه شود.خلیل نژاد تصریح کرد: به‌منظور جلوگیری از آسیب‌های چشمی به مصرف‌کنندگان توصیه می‌شود تا خرید عینک را از واحد‌های صنفی دارای مجوز انجام دهند.

صنوف حمایت می‌خواهند
خلیل نژاد با تأکید بر ضرورت حمایت دولت از اصناف یادآور شد: اصناف همواره یاور دولت بوده‌اند بنابراین لازم است تا دولت نیز حمایت‌های لازم را از اصناف داشته باشد نه اینکه در مواقع لزوم از حضور آن‌ها در صحنه استفاده کند.
رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان عینک با اشاره به فعالیت ۲۶ هزار واحد صنفی دارای مجوز در سطح کشور اظهار کرد: در تهران نیز ۱۴ هزار واحد صنفی عینک‌فروشی فعالیت می‌کنند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها