به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۵/۲۹ ساعت ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۴۲۲۹۵۱

نوشابه به کلیه‌های شما آسیب می‌رساند

نوشابه به کلیه‌های شما آسیب می‌رساند
گروه سلامت: نوشابه‌ها که با عناوین مختلفی عرضه می‌شوند، حاوی مقدار زیادی قند هستند. این قند باعث افزایش استرس در لوزالمعده می‌شود.به گزارش بهداشت نیوز،  یکی از مضرات مصرف نوشابه تغییر در متابولیسم بدن است. در نتیجه کاهش وزن با شدت کمتری اتفاق می‌افتد. در عین حال مصرف این نوشیدنی خطر ابتلا به سندرم متابولیک را نیز افزایش می‌یابد. این مشکل، بیماری قلبی را به دنبال دارد. محققان با مطالعاتی که بر روی خواص و مضرات نوشابه انجام داده‌اند، به این نتیجه‌ رسیده‌اند که مصرف روزانه یک لیوان نوشابه، خطر ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد.

نوشابه به کلیه‌های شما آسیب می‌رساند
یکی از مضرات مصرف نوشابه، آسیبی است که به کلیه‌ها وارد می‌کند. در یک مطالعه که توسط تیم تحقیقاتی در دانشکده‌ی پزشکی هاروارد انجام شد، ۳۳۱۸ زن که به مصرف نوشابه عادت داشتند، مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان می‌داد عملکرد کلیه‌های این بانوان در اثر مصرف نوشابه تا حد زیادی ضعیف شده است.

خطر ابتلا به دیابت
بیماری دیابت که امروزه بسیار شایع شده، تا حد زیادی نتیجه‌ی مصرف نوشابه‌های گازدار است. این نوشابه‌ها که با عناوین مختلفی عرضه می‌شوند، حاوی مقدار زیادی قند هستند. این قند باعث افزایش استرس در لوزالمعده می‌شود. پس بدن قدرت خود را برای استفاده از انسولین از دست می‌دهد. نوشیدن یک یا دو لیوان نوشابه در طی روز، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۲۵ درصد افزایش می‌دهد.

رنگ‌های نوشابه سرطان‌زاست
برای تولید نوشابه‌ها از رنگ‌های مصنوعی استفاده می‌شود. این رنگ‌ها در واکنش قند با آمونیاک و سولفیت تحت فشار و دمای بسیار بالا تولید می‌شود. این واکنش شیمیایی منجر به تشکیل متیل ایمیدازول (۲-MI) و متیل ایمیدازول (۴-MI) می‌شود. مطالعات زیادی نشان می‌دهد که دو ماده‌ی تولید شده باعث سرطان ریه، کبد و تیروئید یا لوسمی می‌شود.

نوشابه کالری بالایی دارد
یکی دیگر از مضرات نوشابه انرژی زا همانند فست فود، افزایش وزن بدن است. یک بطری کوچک نوشابه حاوی ۱۷ قاشق شکر و ۲۴۰ واحد کالری است. این کالری فاقد هرگونه ارزش غذایی است. پس با مصرف تنها یک لیوان نوشابه باید بیش از یک ساعت پیاده روی‌ کنید تا ۲۴۰ کالری را بسوزانید.

نوشابه خطر چاقی در کودکان را افزایش می‌دهد
هر نوع نوشیدنی قندی که در روز مصرف می‌شود، احتمال چاق شدن کودک را حدود ۶۰٪ افزایش می‌دهد. نوشیدنی‌های قندی به سایر مشکلات سلامتی کودکان نیز مرتبط است که در بزرگسالی خود را نشان می‌دهد.
برچسب ها: نوشابه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها