به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۰۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۶/۲۸ ساعت ۱۵:۰۵
کد مطلب : ۴۲۹۰۰۶

با خواص بیشمار پیاز آشنا شوید

با خواص بیشمار پیاز آشنا شوید
گروه سلامت: پیاز، یکی از سبزی‌های پرمصرف است که خاستگاه آن به آسیای مرکزی برمی‌گردد. در بعضی جوامع طی دوران باستان، پیاز برای افزایش قدرت بدنی کاربرد داشت و بعضی دیگر نیز از آن برای درمان مشکلات قلبی استفاده می‌کردند.به گزارش بهداشت نیوز، خواص پیاز طی سال‌ها با مطالعات مختلف تایید شد که دانستن آنها حتما در افزایش تمایل به خوردن پیاز موثر خواهد بود. این خواص، عبارتند از: 
 
بهبود جریان خون
مطالعات نشان می‌دهد مصرف پیاز برای جریان خون موثر است. در واقع، یکی از ترکیبات موجود در پیاز مانع از تشکیل لخته‌های خون در عروق می‌شود. در صورت ابتلا به کم‌خونی نیز خوردن پیاز مفید است زیرا ویتامینE بالا در پیاز به بهبود جریان خون کمک می‌کند. آهن و فسفر موجود در پیاز نیز موجب افزایش گلبول‌های قرمز می‌شود. 
 
منبع غنی آنتی‌اکسیدان
پیاز از جمله خوراکی‌های سرشار از آنتی‌اکسیدان است. براساس مطالعات، خوردن پیاز توانایی بدن در ترمیم سلولی را افزایش می‌دهد که ناشی از مقابله با رادیکال‌های آزاد است. تاثیر آنتی‌اکسیدانی بر محافظت از سلول‌ها و تغییرات آن نیز ثابت شده‌ و محققان دریافته اند که پیاز برای جلوگیری از تغییر حالت سلول‌های سالم به سلول‌های سرطانی موثر است. 
 
بهبود خلق‌وخو
تاثیر خوراکی‌های مختلف بر بهبود خلق‌وخو مورد بررسی قرار گرفته است که پیاز به‌‌دلیل وجود اسیدفولیک در این زمینه نقش دارد. جالب است بدانید که اسیدفولیک یا ویتامینB9 در بهبود برخی عملکردهای مغز نقش دارد. مصرف منظم پیاز در تعادل هیجانی و روانی موثر است زیرا 9 درصد نیاز بدن به اسیدفولیک را تامین می‌کند. علاوه بر اسیدفولیک، پیاز حاوی منیزیم است که تاثیر فعال در تنظیم سیستم عصبی دارد و کمبود آن، یکی از عوامل بروز اختلالات خواب و توجه محسوب می شود. 
 
تقویت فلور روده‌ای
پیاز سرشار از اینولین است که نوعی پلی‌ساکارید طبیعی در بعضی سبزی هاست . این فیبر پری‌بیوتیک برای انسان ضروری است زیرا به رشد باکتری‌های مفید روده کمک می‌کند. باکتری‌های مفید روده یا فلور روده در بسیاری از عملکردهای بدن نقش دارند که از جمله می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.
 
تقویت استخوان‌ها
براساس مطالعات، تراکم استخوانی در خانم‌هایی که یک نوبت در روز پیاز مصرف می‌کنند 5 درصد بالاتر از خانم‌هایی است که تنها یک نوبت یا کمتر در ماه پیاز می‌خورند. همچنین، خوردن منظم پیاز احتمال شکستگی استخوان را در خانم‌ها 20 درصد کاهش می‌دهد. 
 
کنترل فشار خون
پیاز یکی از منابع کوئرستین است که ترکیبی شیمیایی با خواص آنتی‌اکسیدانی محسوب می شوند. کوئرستین قابلیت کاهش فشار خون را دارد و از آسیب‌های جداره عروق خونی که زمینه‌ بیماری‌های قلبی‌عروقی را افزایش می‌دهد، جلوگیری می‌کند. 
 
دیورتیک طبیعی 
پیاز خوراکی مفید در پاکسازی بدن محسوب می‌شود زیرا در دفع مواد مضر تجمع‌یافته در بدن مانند سدیم موثر است. از همین‌رو، خوردن پیاز برای جلوگیری از احتباس آب در بدن توصیه می‌شود. پیاز پخته با تاثیر بر ادرار و دفع مواد زائد به سلامت کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.
برچسب ها: پیاز
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها