به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۶:۱۴
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۱ ساعت ۱۰:۰۶
کد مطلب : ۴۲۹۶۱۴

گردشگر خارجی امنیت ندارد

گردشگر خارجی امنیت ندارد
گروه فرهنگی:در ایران جاذبه‌های گردشگری زیادی داریم، اکثر شهرهای ما میتوانند، در جذب توریست جزو اولین‌ها و بهترین‌ها باشند اما چرا هنوز هم باگذشت زمان ما به‌جای بهبود بخشیدن به این صنعت، موانع را برایش به وجود آوردیم؟ درآمد به‌دست‌ آمده از این صنعت کجا می‌رود؟ آیا ما از تمام ظرفیت‌های گردشگری در کشور استفاده می‌کنیم؟ برای پاسخ به این سؤالات، با یعقوب موسوی، کارشناس حوزه گردشگری مصاحبه‌ای داشتیم که در ادامه می‌خوانیم.

به گزارش گسترش نیوز، یعقوب موسوی؛  کارشناس حوزه گردشگری در مورد موانع توسعه صنعت گردشگری گفت: من بیشترین مانع را در عدم‌حمایت از فعالان حوزه گردشگری می‌دانم، عدم‌حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی برای فعالین این حوزه، دست‌اندازی‌هایی که از طرف دولت ایجاد می‌شود، عدم تبلیغات مناسب و همچنین عدم امنیت کافی برای گردشگران از موانع صنعت گردشگری است. وقتی یک گردشگر خارجی وارد ایران می‌شود امنیت می‌خواهد، این امنیت هم می‌تواند ازنظر اجتماعی باشد و هم در حوزه‌های اقتصادی، روانی، و...، درهرصورت که امنیت لازم در حوزه گردشگری وجود ندارد.

وی در خصوص درآمد حاصله از این صنعت عنوان کرد: درآمدهای این صنعت خیلی بالاست چون پتانسیل و ظرفیت‌های بالایی در آن وجود دارد، درآمد این حوزه حتی می‌تواند چندین برابر درآمد ذخایر نفت و گاز ما باشد! من رقم دقیق نمی‌دانم اما ظرفیت‌های خیلی بالایی در این حوزه هست، چون جاذبه‌های گردشگری بسیار بالایی در ایران وجود دارد؛ اما متأسفانه مشکل این است که حتی از ۱ درصد این ظرفیت‌ها هم استفاده نمی‌شود.

این کارشناس حوزه گردشگری در ادامه گفت: عدم تبلیغات و امنیت کافی برای گردشگر  ایرانی و خارجی شاهد هستیم.  مثلاً برای گردشگر ایرانی بحث امنیت اقتصادی و روانی بیشتر مطرح است، برای گردشگر خارجی هم موانعی وجود دارد، مثلاً آزادی‌های لازم در ایران برایشان وجود ندارند.

موسوی درباره درآمدهای دلاری این صنعت به خبرنگار گسترش نیوز گفت: واحدهای گردشگری اجازه ندارند که دلار و یورو دریافت کنند و همه درآمدها به‌صورت ریالی دریافت می‌شود، اگر می‌توانستند در حوزه دلاری هم فعالیت کنند خیلی بهتر بود ولی تا جایی که من میدانم اجازه این کار را ندارند، واحدهای گردشگری از گردشگران خارجی باید همان ریالی را دریافت کنند که یک مقدار هم بالاتر است.

او به هزینه کردن این درآمدها اشاره کرد و افزود: هزینه‌ها بیشتر در بخش خصوصی استفاده می‌شود، این بخش می‌تواند برای تقویت جاذبه‌های گردشگری اقدام کند ولی متأسفانه قدمی برای  توسعه زیرساخت برنمی‌دارد درحالی‌که می‌توانیم برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کنیم، اما به نظر می‌رسد که مدیریتی درزمینهٔ هزینه کردن درآمدهای گردشگری نمی‌شود.

این کارشناس حوزه گردشگری تاکید کرد: البته باید گفت که بخش خصوصی توسعه گردشگری را تا حدودی انجام می‌دهد ولی نه آن توسعه لازم را. این درآمد باید برای توسعه زیرساخت، تبلیغات و... هزینه شود که متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد. به نظرم استان اصفهان اولین درآمد گردشگری را دارد و بعد می‌توان از استان‌های خراسان رضوی نام برد، استان فارس در مرحله سوم قرار دارد و بعد هم استان‌های غربی مثل آذربایجان غربی و شرقی و بعد از آن‌ها تهران قرار دارد و در ادامه مابقی استان‌ها در ادامه این لیست هستند.

موسوی خاطرنشان کرد: استان اصفهان در توسعه گردشگری نسبت به استان‌های دیگر بیشتر فعال است، درزمینهٔ جذب گردشگر، تبلیغات این استان به خوبی عمل کرده است، البته همین استان اصفهان هم برخی از ظرفیت‌هایش به کار گرفته نمی‌شود ولی نسبت به بقیه استان‌ها عملکردش بهتر بوده است. استان‌های شرقی مثل سیستان و بلوچستان، ظرفیت‌های بسیار بالایی برای گردشگری دارند ولی به‌هیچ‌عنوان حمایت نمی‌شوند، حتی شرایط استان تهران هم همین است که ظرفیت بالایی برای گردشگری دارد ولی از آن استفاده نمی‌کنند، استان‌های شمالی هم هست ولی  نسبت به استان‌های دیگر کمتر از آن استقبال می‌شود؛ استان‌های  غربی مثل آذربایجان شرقی و غربی خیلی ظرفیت بالایی دارند ولی به‌هیچ‌عنوان حمایت نمی‌شوند.

سخن پایانی
هم‌اکنون ما با ظرفیت‌های گردشگری که در ایران داریم می‌توانیم به بهترین کسب درآمد برسیم، اما به‌هیچ‌عنوان مدیریتی در این زمینه وجود ندارد، خیلی از استان‌های زیبای ما مانند سیستان و بلوچستان ظرفیت گردشگری دارند اما از آن استفاده نمی‌شود، این استان هنوز آب هم ندارد چه برسد به گردشگر! باید حمایت از این موضوع به‌طورجدی صورت بگیرد.
برچسب ها: گردشگری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها