به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۰۸ ساعت ۱۴:۱۶
کد مطلب : ۴۳۱۱۰۶

با خواندن این خبر احساس پیری می‌کنید

با خواندن این خبر احساس پیری می‌کنید
گروه علمی:نرم‌افزار واژه‌پرداز Word مایکروسافت از زمان شروع فعالیت خود در سال ۱۹۸۳، راه درازی را پیموده و امروزه در اکثر ادارات جهان مورداستفاده قرار می‌گیرد.امروزه مایکروسافت ورد یکی از ضروری‌ترین ابزارها روی کامپیوتر اکثر کاربران اداری و حتی کاربران عادی است. سفر جذاب این نرم‌افزار پرکاربرد و محبوب در ۲۹ سپتامبر ۱۹۸۳ و با انتشار نسخه‌ی ۱٫۰ آغاز شد و در آن زمان برنامه‌ای مبتکرانه بود.

مایکروسافت در سپتامبر ۱۹۸۳ هنوز اولین نسخه‌ی ویندوز را منتشر نکرده بود. نسخه‌ی اولیه‌ی این برنامه برای رایانه‌های شخصی مبتنی‌بر DOS و به‌خصوص MS-DOS مایکروسافت و Xenix (سیستم‌عامل مبتنی‌بر یونیکس) دردسترس قرار گرفت. در نهایت Word 1.0 به مکینتاش و ویندوز راه پیدا کرد اما نسخه‌ی هر سیستم‌عامل نسبت‌ به دیگری تفاوت‌هایی داشت.


Word 1.0 برای DOS نسبتاً نوآورانه بود زیرا در آن زمان ازجمله اولیه واژه‌پردازهایی محسوب می‌شد که از ماوس پشتیبانی می‌کرد و در همان دوران بود که اولین ماوس مایکروسافت عرضه شد. Word همچنین از دوحالت متنی و گرافیکی با رابط WYSIWYG پشتیبانی می‌کرد. این برنامه می‌توانست متن نوشته‌شده را با حالت‌هایی مثل کلمات کج، پررنگ و زیرخط‌دار بازتولید کند.

با وجود نوآورانه‌ بودن Word 1.0 برای DOS، در بازار عملکرد خیلی خوبی نداشت؛ زیرا شرکت‌هایی مثل WordPerfect و WordStar از قبل رقابت سختی را آغاز کرده بودند و نرم‌افزارهای واژه‌پرداز خود را به‌ فروش می‌رساندند.

انتشار نسخه‌ی ویندوز Word سال‌ها طول کشید
مایکروسافت اولین نسخه‌ی ویندوز را سال ۱۹۸۵ منتشر کرد اما Word تا سال ۱۹۸۹ برای این سیستم‌عامل دردسترس قرار نگرفت. مدت زیادی طول کشید تا غول فناوری اهل ردموند این‌ کار را انجام دهد؛ زیرا در آن دوره نمی‌دانست سیستم‌عاملش محبوب است یا خیر. در نهایت با روی‌ کار آمدن ویندوز ۳، نسخه‌ی جدید Word برای این سیستم‌عامل منتشر شد.

مایکروسافت نسخه‌هایی از Word را برای DOS، ویندوز و مک منتشر کرد و سال ۱۹۹۳ شاهد حذف همیشگی نسخه‌ی DOS بودیم. البته نسخه‌های جدید نرم‌افزار مذکور تا همین امروز همچنان برای ویندوز و مک منتشر می‌شود.Word سال ۱۹۹۰ به‌همراه اکسل و پاورپوینت با مجموعه‌ی آفیس مایکروسافت ادغام شد. این محصولات درحال‌حاضر به‌عنوان بخشی از مجموعه‌ی آفیس ۲۰۲۱ یا اشتراک Microsoft 365 در قالب بسته‌ نرم‌افزاری به‌ فروش می‌رسند.

راه درازی که Word پیموده است
همان‌طورکه XDA اشاره می‌کند، Word از آغازی ساده به یکی از محبوب‌ترین ابزارهای اداری جهان تبدیل شده و تقریباً همه‌ی کاربران کامپیوتر به‌نوعی با نرم‌افزار مذکور آشنا هستند. این برنامه درحال‌حاضر حتی برای سیستم‌عامل‌های موبایلی مثل اندروید و iOS نیز دردسترس قرار گرفته و کاربران می‌توانند از نسخه‌ی تحت‌وب نیز استفاده کنند.

امروزه Word قابلیت‌های بسیار زیادی دارد. این برنامه علاوه‌بر ویژگی‌های قالب‌بندی پیچیده به شما اجازه می‌دهد تصاویر، اشکال، فیلم و حتی اشیاء سه‌بعدی را به اسناد خود اضافه کنید. به‌طور طبیعی امکان چاپ بسیاری از این نوع محتوا وجود ندارد اما ماهیت اسناد درحال‌حاضر بر جنبه‌ی دیجیتالی آن‌ها متمرکز شده و بدین‌ترتیب اگر سندی را برای اشتراک‌گذاری روی لپ‌ تاپ یا دسکتاپ می‌سازید، چنین امکاناتی می‌توانند مفید واقع شوند.
مرجع : زومیت
برچسب ها: مایکروسافت
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها