به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۷/۱۸ ساعت ۱۲:۰۱
کد مطلب : ۴۳۲۹۳۰
غروب برجام در بازار طلا

تلاش‌ها برای نگهداشتن فنر قیمت طلا با جنگ حماس و اسرائیل پنبه شد

تلاش‌ها برای نگهداشتن فنر قیمت طلا با جنگ حماس و اسرائیل پنبه شد
گروه اقتصادی: سرانجام بازار طلا پس از یک رکود طولانی، در دو روز اخیر رشدی ناگهانی از خود به ثبت رساند، موضوعی که برای بازارساز غیرقابل پیش بینی بود و تصور نمی‌شد دلیلی مانند جنگ بتواند سبب ختم رکود در بازار باشد.

به گزارش اقتصاد24، قیمت این فلز برای دومین روز متوالی تحت تاثیر اخبار جنگ اسرائیل، چه در داخل و چه قیمت جهانی آن روندی افزایشی داشت، موضوعی که «برزو حق‌شناس» کارشناس بازار‌های مالی از آن به عنوان طبیعت جنگ یاد می‌کند چرا که تقاضا برای حفظ سرمایه در مواقع بحرانی جز این طریق ممکن نیست و هجوم تقاضا نرخ را بالا می‌برد.

تا لحظه تنظیم این گزارش قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۲ میلیون و ۴۴۲ هزار و ۸۰۰ تومان است. این رقم اگرچه نسبت به روز یکشنبه ۲ هزار تومان کاهش داشته، اما رشد آن به گفته کارشناسان با تداوم جنگ فعلی در خارومیانه ادامه خواهد یافت و این موضوع می‌تواند نشانگر تلاش بازارساز برای غلبه بر تاثیرات اخبار منتشر شده از جنگ باشد، تلاشی که به نظر می‌رسد عبث باشد و به گفته حق‌شناس دیر یا زود فنر آن رها خواهد شد. 

طلا؛ مأمن امن سرمایه‌ها در دوران بحران/ حرکت قیمت‌ها به سمت ارزش ذاتی
محبوب شدن بازار طلا در هنگامه جنگ و بحران به هزاره‌های قبل باز می‌گردد، آنجا که هیچ کالایی مانند طلا نمی‌تواند دارایی افراد را حفظ، در دسترس و قابل حمل کند. حالا این موضوع در زمانی که نگرانی‌ها از باز شدن پای ایران به جنگ اسرائیل و حماس اوج گرفته، بازار‌ها را دچار نوسان شدیدی کرده است.

در روز اول جنگ حماس و اسرائیل بازار سرمایه سقوط سنگینی را تجربه کرد و سهامداران به سرعت دارایی‌های خود را از بازار خارج و به نظر می‌رسد جایی امن‌تر از بازار طلا برای حفظ سرمایه خود نیافتند.این قضیه برای انس جهانی طلا نیز صدق می‌کند. مت سیمسون، تحلیلگر ارشد سیتی ایندکس پیش بینی کرده که قیمت طلا احتمالاً به ۱۸۸۰ دلار می‌رسد، ولی به نظر نمی‌رسد به این زودی‌ها از مرز ۱۹۰۰ دلار فراتر رود. مگر اینکه سود اوراق قرضه خزانه داری آمریکا کاهش قابل توجهی داشته باشد.

برزو حق‌شناس، کارشناس بازار‌های مالی نیز با بیان این که طلا در طول تاریخ یک دارایی امن محسوب می‌شده  می‌گوید: «اگر علت اصلی افزایش قیمت طلا را بخواهید بدانید می‌توان گفت بازارساز از اول سال سعی کرده بود بازار را کنترل کند، اما این را کارشناسان مالی هشدار می‌دادند که وقتی شما زیر ارزش ذاتیش را کنترل می‌کنید هر بهانه‌ای باعث می‌شود هر چه رشته بودیم پنبه شود و این به سمت ارزش واقعیش حرکت کند. در چنین مواقعی حتی این ارزش را رد می‌کند و بالاتر هم می‌رود».

این وضعیت در حالی است که بازار‌ها در انتظار یک سیگنال منفی دیگر در بازار‌ها هستند، بحث‌هایی که این روز‌ها با عنوان غروب برجام از آن یاد می‌شود. برزو حق‌شناس نیز این عامل را سبب تشدید تنش‌ها می‌داند و معتقد است بر روی قیمت دلار و طلا تاثیر خواهد گذاشت.

اتحادیه اروپا مطابق برجام متعهد شده حداکثر هشت سال پس از روز پذیرش برجام یعنی تا تاریخ ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ تمامی محدودیت‌های باقی مانده را لغو کند. به گفته بروز حق‌شناس یکی از محدودیت‌ها صادرات تسلیحات است. او در این باره به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: «آنطور که طرف غربی پیش از اتفاقات اخیر نشان می‌داد خیلی تمایلی برای اعمال این بند‌ها وجود نداشت. از طرفی برای ایران هم مهم است که گامی برای عادی سازی روابط در راستای برجام شود. ولی بعد از این اتفاقاتی هم که افتاده در منطقه یک مقدار بعید به نظر می‌رسد و با عدم رغبت طرف غربی در گذشته الان وضعیت بدتر شده و در صورتی که بند‌های مربوطه اعمال نشود سبب تشدید تنش‌ها شده و در نهایت بر روی قیمت دلار و طلا تاثیر خواهد گذاشت».

تلاش دولت برای بازارسازی از طریق معافیت مالیاتی
حالا در بحبوحه این اخبار و سیگنال‌های منفی به بازار‌های کشور به نظر می‌رسد دولت کماکان درپی دست گرفتن افسار بازار و در راس آن کنترل قیمت طلاست. معافیت مالیاتی واردات طلا یکی از آن اقدامات است که حق‌شناس آن را مسبوق به سابقه می‌داند.

او در این باره  می‌گوید: «اقدام خوبی است که بازارساز این کار را به دفعات انجام داده است. هر بار که بحران ارزی و بالا رفتن قیمت طلا مطرح است این کار را انجام می‌دهند. ولی مشکل در جای دیگری است و من آن را خیلی بر قیمت طلا موثر نمی‌بینم. وقتی حباب سکه تا این اندازه بزرگ است و تداوم می‌یابد، خب این نشانه ناامنی در اقتصاد است. وقتی این حباب را در بازار سکه به رسمیت شناخته و بزرگ‌ترش می‌کند یعنی قیمت دلار را چیز دیگری می‌داند».

این کارشناس بازارهای مالی با بعید دانستن بازارسازی با کمک این اتفاق از سیاست‌گذاری غلط پولی انتقاد می‌کند که منجر شده فنر بازار‌ها با هر اتفاقی رها شود، وضعیت رکودی که در نهایت خودش منجر به تورم در بخش‌هایی، چون طلا می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها