به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۰:۲۲
کد مطلب : ۴۳۵۷۰۱

کدام کشورها برای آلودگی هوا برنامه پیشگیرانه دارند؟

کدام کشورها برای آلودگی هوا برنامه پیشگیرانه دارند؟
گروه جامعه: آلودگی هوا یک مشکل جهانی است که سالانه 7 میلیون نفر را می‌کشد. همچنین با تغییرات آب‌وهوایی مرتبط است، زیرا سوزاندن سوخت‌های فسیلی که منبع اصلی آلودگی هوا هستند، گازهای گلخانه‌ای را نیز تولید می‌کند.به گزارش تجارت نیوز، هنگامی که به خطرات سوخت‌های فسیلی فکر می‌کنیم، تمایل داریم عواقب آب‌وهوایی را در مقیاس بزرگ از آتش‌سوزی تا سیل تصور کنیم. اما البته یک راه موذیانه‌تر و مستقیم‌تر وجود دارد که سوزاندن زغال سنگ، نفت و گاز به ما آسیب می‌رساند.

نینا رنشا، رئیس بخش سلامت در صندوق هوای پاک می‌گوید: «آلودگی هوا در پیوند سلامت عمومی و تغییرات آب‌وهوایی قرار دارد، با این حال بسیاری از کشورها هنوز از مزایای سلامتی هوای پاک و اقدامات آب‌وهوایی ناکام هستند.»یک مطالعه جدید توسط اتحاد جهانی آب و هوا و سلامت (GCHA) بررسی کرد که کدام کشورها کیفیت هوا را در برنامه‌های آب‌وهوایی ملی خود لحاظ می‌کنند. این مطالعه نشان داد که کلمبیا و مالی در رتبه بندی GCHA Clean Air NDC با کسب 12 امتیاز از 15 امتیاز ممکن، در صدر قرار دارند.

سند تعهدات ملی (NDC) کلمبیا اهمیت حفاظت از سلامت تنفسی را از طریق اقدامات کیفیت هوا تأیید می‌کنند. این کشور آمریکای جنوبی همچنین با بیان اینکه سیاست‌های نظارت بر هوای پاک‌تر از داخل بخش سلامت نشأت می‌گیرد، تفکر مشترکی را نشان می‌دهد.اکثر کشورهایی که ملاحظات کیفیت هوا را در برنامه‌های آب‌وهوایی خود منعکس می‌کنند، در کشورهای در حال توسعه هستند.

کشور مالی نیز بسیاری از این موارد را به درستی دریافت می‌کند. این کشور غرب آفریقا به اثرات نامطلوب کربن سیاه بر سلامتی اشاره می‌کند و PM2.5 می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی و تنفسی شود. مرگ و میر ناشی از آلودگی هوا در مالی به نسبت 80 مرگ در هر 100هزار نفر است.بهبود کیفیت هوا می‌تواند از 2.4 میلیون مرگ زودرس تا سال 2030 جلوگیری کند.

مبارزان خواستار اقدام هوای پاک در COP28 هستند
با توجه به اینکه 99 درصد از جمعیت جهان هوای تنفسی را فراتر از محدودیت‌های ایمنی دستورالعمل WHO دارند، واضح است که اقدامات بیشتری در مورد هوای پاک مورد نیاز است.کمپین‌ها COP28 را که برای اولین بار در سال جاری یک روز برای سلامتی تعیین می‌کند. بهترین زمان برای رسیدگی به این موضوع می‌دانند.جنی میلر، مدیر اجرایی اتحادیه جهانی آب و هوا و سلامت، می‌گوید: «در دسامبر امسال، رئیس COP28 این فرصت را دارد که آلودگی هوا را به طور جدی در دستور کار قرار دهد و تعهدات ملی و بودجه بین‌المللی را برای بهبود کیفیت هوا تسریع کند.»

چرا کشورهای گروه 20 در این پروژه شکست می‌خورند؟
چندین دلیل وجود دارد که چرا کشورهای گروه 20 در ادغام آلودگی هوا در برنامه‌های آب‌وهوایی خود شکست می‌خورند.

عدم آگاهی
برخی از کشورها ممکن است از ارتباط بین آلودگی هوا و تغییرات آب‌وهوایی آگاه نباشند.

مقاومت سیاسی
کشورهایی که از سوخت‌های فسیلی وابستگی زیادی دارند ممکن است از اقداماتی که منجر به کاهش استفاده از این سوخت‌ها می‌شود، مقاومت کنند.

کمبود منابع
برخی از کشورها ممکن است منابع کافی برای اجرای اقدامات مربوط به کیفیت هوا را نداشته باشند.

چه اقداماتی می‌توان برای کاهش آلودگی هوا انجام داد؟
چندین اقدام وجود دارد که می‌توان برای بهبود ادغام آلودگی هوا در برنامه‌های آب‌وهوایی انجام داد.

آموزش و آگاهی
کشورها باید اقداماتی را برای افزایش آگاهی در مورد ارتباط بین آلودگی هوا و تغییرات آب‌وهوایی انجام دهند.

حمایت سیاسی
کشورها از اقداماتی که منجر به کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی می‌شود، حمایت کنند. همچنین منابع کافی برای اجرای اقدامات مربوط به کیفیت هوا را فراهم کنند.کشورهای جهان در ادغام آلودگی هوا در برنامه‌های آب‌وهوایی خود ناکام بوده‌اند. این یک نگرانی جدی است زیرا آلودگی هوا یک مشکل جهانی است که سلامت میلیون‌ها نفر را تهدید می‌کند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها