به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۱:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۰۹ ساعت ۱۵:۱۴
کد مطلب : ۴۳۶۹۹۳

انواع روانشناسی چیست ؟ [+7 شاخه مهم که باید بشناسید]

گروه دانش:
انواع روانشناسی چیست ؟ [+7 شاخه مهم که باید بشناسید]
انواع روانشناسی چیست ؟
همانطور که می دانید دنیا شلوغ و پر ازدحام امروزی باعث می شود که بسیاری از ما با مشکلات روحی روانی زیادی رو به رو شویم که حل شدن این مشکلات به سادگی و بدون نیاز گرفتن از متخصص امکان پذیر نمی باشد. مشاوره تخصصی در علم روانشناسی است که به ما این امکان را می دهد. اما باید بدانید که برای هر مشکلی نمی توان به هر روانشناسی مراجعه کرد و در این زمان است که این سوال مطرح می شود : انواع روانشناسی چیست ؟
ما در این مطلب قصد داریم تا به این سوال که انواع روانشناسی چیست پاسخ دهیم. با ما در این صفحه همراه باشید و 7 شاخه و مهم اصلی روانشناسی به طور کامل آشنا شوید.

7 شاخه اصلی و مهم روانشناسی چیست ؟
هر چند که شاید حوزه های مختلفی برای روانشناسی تعریف می شود اما اکثر حوزه ها در زیر مجموعه این 7 رشته مهم و اصلی قرار میگیرد که باید به خوبی به آن توجه کنیم. اما پیش از آن که این شاخه ها را تعریف کنیم خوب است بدانید که مهم است که شما بتوانید یک مرکز مشاوره خوب در تمامی حوزه های زیر پیدا کنید و بتوانید خدمات مشاوره مورد نظر خود را دریافت کنید.
در این قسمت از مطلب شما می توانید با کلیک بر روی این لینک با یکی از بهترین مرکز مشاوره های شرق تهران که تمامی خدمات تخصصی مشاوره در تمامی حوزه های زیر را ارائه می کند ، آشنا شوید. بر روی این لینک کلیک کنید : مشاوره شرق تهران
اما در ادامه می توانید برای پاسخ به این سوال که انواع روانشناسی چیست این 7  شاخه مهم که باید بشناسید را مشاهده نمایید :

انواع روانشناسی چیست ؟

1.روانشناسی بالینی
روانشناسی بالینی یا Clinical Psychology را می توان گسترده ترین طیف روانشناسی معرفی کرد که امکان برسی مشکلات رفتاری و ذهنی زیادی را دارد و در موارد زیادی مورد برسی قرار می گیرد. روانشناسی بالینی برای درمان طیف های گسترده ای از نابهنجاری های ، ناتوانی های فکری و روانی ، آشفتگی های روحی و روان شناختی را مورد برسی قرار می دهد و برای درمان مشکلات روانی که شما ممکن است با آن ها رو به رو شده اید راه‌های درمانی مختلفی را در نظر می‌گیرد.
کارهایی که روانشناس بالینی برای ورود به مشکل روحی و روانی می کند به این شرح می‌باشد:
1.    ارزیابی و تشخیص
2.    مداخله در بیماری
3.    به کارگیری روش هایی درمانی
4.    مشاوره و در نهایت آموزش و پژوهش در راستا بیماری است.

2.روانشناسی خانواده
در پاسخ این سوال که انواع روانشناسی چیست باید گفت که یکی از مهم ترین شاخه های آن ، شاخه خانواده می باشد. در این رشته مشاور شما به طور تخصصی به روابط و عواطف بین اعضا خانواده دقت می کند تا تمامی رفتار ها را آسیب شناسی نماید و یک راهکار مناسب بهبود این روابط ارائه کند. از نظر نوع روابط و عواطفی که برسی می شود باید دو مورد برسی شود:

رابطه بین والدین و فرزندان
رفتار های اشتباهی که پدر و مادر در مقابل فرزند خود به کار می گیرند و یا گره هایی که فرزند شما در رابطه با پدر و مادر خود با آن رو به رو می شوند شناسایی می شود و بهترین راهکار جهت درمان آن ارائه می گردد.

رابطه زناشویی
بدون شک یک خانواده موفق در بستر رابطه درست زن و شوهر شکل می گیرد و هر گونه آسیب عاطفی به این رابطه و همچنین مشکل در روابط زناشویی می توان خانواده را با مشکل رو به رو کند. از این رو در روانشناسی زناشویی اسیب های موجود در روابط زن و شوهر برسی و درصد عملکرد مثبت و منفی میان زن و شوهر برسی می شود و در آخر بهترین راه برای افزایش این درصد تجویز می گردد.

3.روانشناسی کودک و نوجوان
از مهم ترین انواع روانشناسی بدون شک حوزه کودکان است چرا ارتباط با این گروه سنی دشوار اما بسیار مهم و تخصصی است.
آسیب های دوران نوجوانی و کودکی به صورت رفتار های بسیار مخرب در زندگی خود فرد و دیگران نمود پیدا می کند و از این رو روانشناس کودک و نوجوان مهم ترین آسیب هایی که در دوران کودکی به وجود آمده است و در همان مرحله کودکی و نوجوانی شناسایی می کند و بسته به سن و شخصیت هر فرد راه مناسب را برای عبور ریشه از این مشکلات معرفی می کند. کودکان و نوجوانانی که با این مشکلات در دوران زندگی خود رو به رو شده اند حتما باید به این روانشناس مراجعه کنند:
1.    طلاق
2.    تروما های کودکی
3.    مرگ یکی از والدین
4.    بروز رفتار های غیر طبیعی و ..

انواع روانشناسی چیست ؟

4.مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج
یکی از حوزه های روانشناسی که به تازگی مورد توجه مردم و علی الخصوص زوجین زیادی قرار گرفته است مشاوره و روانشناسی قبل از ازدواج می باشد که در حوزه روابط و شناخت بین زوجین از منظر علم روانشناسی می کند و این کار را با دو هدف می تواند انجام دهد :
•    میزان تطابق شخصیت ها و روحیات زوجین پیش از ازدواج
•    حل تعارض ها تا حد ممکن و رساندن طرفین به مرحله این مناسب از توافق
در پاسخ به این سوال که انواع روانشناسی چیست و برسی روانشناسی ازدواج باید بدانید که این مورد بسیار مهم است و باید مورد توجه قرار بگیرد.

5.مشاوره و روانشناس تحصیلی
ممکن است تصور کنید که مشاوره تحصیلی برنامه درسی برای شما ارائه می کند در حالی که وقتی در برسی انواع روانشناسی هستیم و به روانشناسی تحصیلی رو به رو می شویم به هیچ عنوان در خصوص برنامه های درسی صحبت نمی کنید بلکه مقصود ما اهداف زیر است که بر اساس نظر متخصص تعیین می‌شود:
1.    برسی مشکلات و اختلالات تمرکز
2.    درمان اضطراب های ناشی از درس
3.    برسی و تبیین بهترین راه های برای مقابله با مشکلات درونی تحصیلی
4.    کمک به انتخاب مسیر تحصیلی درست و بهتر برای هر فرد

6.مشاوره و روانشناسی فردی
ممکن است در پاسخ به این سوال که انواع روانشناسی چیست و در حوزه فردی چه چیزی مورد برسی قرار میگیرد ابهاماتی داشته باشید. در مشاوره فردی ، صرف روح ، روان و ذهن شما موضوع مشاوره و روانشناسی می باشد و موضوعات اجتماعی و عملکرد فرد در اجتماع موضوع برسی پزشک قرار نمی گیرد. در حقیقت در مشاوره فردی تمامی اختلالات روحی و مسائل ذهنی که برای هر فرد فارغ از اجتماع به وجود می آید برسی می شود و پس پایان این دوره های روانشناسی فرد توانسته است بر بسیاری از مشکلات فردی و شخصی خود غلبه نماید.

7.مشاوره و روانشناسی اجتماعی
در آخر مشاوره و روانشناسی اجتماعی مشکلات فردی را در قالب یک از عضو اجتماع برسی می کند و ابتدا با برسی عملکرد فردی در رابطه با اجتماع های کوچک و بزرگ و همچنین تشخیص اختلالات رفتاری در تماس با چنین اجتماعاتی سعی در تبیین رفتار های شما خواهد داشت و در پایان شما با بسیاری از مشکلاتی که در حضور از اجتماع با آن رو به رو شده اید را پایان می دهید. مهم ترین مواردی که ممکن است حوزه روابط اجتماعی را بسیار کاربردی قرار دهد به این شرح می باشد :
1.    اضطراب اجتماعی
2.    اختلال در داشتن ارتباط موثر اجتماعی
3.    انزوا و اجتماع گریزی
4.    اجتماع هراسی
5.    و...
این 7 شاخه را می توان از مهم ترین شاخه های روانشناسی معرفی کرد که البته بدون شک تمامی حوزه های تخصصی محدود به این 8 مورد نیست اما در پاسخ به این سوال که انواع روانشناسی چیست باید گفت که این 8 مورد اکثر موارد مورد نظر ما را تحت شمول خود قرار می دهد.

مزایا تشخیص انواع روانشناسی چیست ؟
ممکن است این سوال برای شما مطرح شود که رسیدن به پاسخ این سوال که انواع روانشناسی چیست چه فایده ای برای ما خواهد داشت. مهم ترین مزیت این امر این است که شما بسیار ساده تر می توانید حوزه تخصصی حل مشکلات خود را پیدا کنید و با مراجعه مستقیم به صورت ریشه ای به حل این مسائل بپردازید.
تشخیص انواع روانشناسی بدون شک به اندازه تشخیص پزشک متخصص در حوزه سلامت جسم مهم است پس آن را جدی بگیرید.

اگر در خصوص حوزه تخصصی روانشناسی مطمئن نباشیم باید چه کنیم ؟
ابتدا سعی کنید که با تحقیق به حوزه مورد نیاز خود دست پیدا کنید و درک کنید که اختلالات به وجود آمده در ذهن از مصادیق کدام یک از حوزه های بالا می باشد که البته این امر همیشه آسان به نظر نمی آید. در ادامه می توانید از کارشناسان و روانشناسان متخصص در این زمینه کمک بگیرید و به کمک انجام مشاوره به بهترین شکل مسیر مورد نیاز خود را پیدا کنید.

چگونه از انواع روانشناسی بهره مند شویم ؟
ما در این مطلب سعی کرده ایم تا به این سوال که انواع روانشناسی چیست یک پاسخ کامل و جامع بدهیم. در آخر به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که چگونه از انواع روانشناسی استفاده کنیم ! یک مرکز مشاوره خوب می تواند در این زمینه به شما کمک زیادی نماید که ما در ابتدا این مطلب لینک دسترسی به یکی از بهترین مراکز مشاوره را برای شما قرار داده ایم که می توانید از آن بهره مند شوید.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها