به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۶:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۱۳ ساعت ۱۱:۲۱
کد مطلب : ۴۳۷۴۷۴

رقابت در یک اقتصاد دستوری عادلانه نیست 

رقابت در یک اقتصاد دستوری عادلانه نیست 
گروه اقتصادی: زمزمه آزادسازی واردات لوازم خانگی که از حدود چهار سال پیش ممنوع شده بود، به مذاق تولیدکنندگان ایرانی خوش نیامد. وزیر صمت دلیل اتخاذ این تصمیم را رقابت محصولات داخلی با محصولات مشابه خارجی با هدف افزایش کیفیت داخلی‌ها اعلام کرد اما تولیدکنندگان ایرانی این رقابت را عادلانه و منصفانه نمی‌دانند و تاکید دارند شرایط تولید برای تولیدکننده ایرانی منطبق با اصول یک اقتصاد آزاد و رقابتی نیست.
 دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در توضیح بیشتر درباره این سیاست جدید وزارت صمت به  ایلنا گفت: ما با واردات مخالفت نیستیم اما واردات لوازم خانگی در شرایط کنونی به دو دلیل سیاست درستی نیست. دلیل نخست اینکه برای واردات نیاز به ارز است، در حال حاضر برای تامین ارز موردنیاز واردات قطعات تولید لوازم خانگی باید گاه تا 90 روز منتظر ماند. آیا در این شرایط کمبود ارز درست است که حجم قابل توجه ارز صرف واردات محصول نهایی شود؟ آن هم محصولی که مشابه آن در داخل تولید می‌شود.
عباس هاشمی، ادامه داد: دلیل دوم هم این است که اکنون صنعت لوازم خانگی ایران در آستانه بلوغ قرار دارد و در چنین شرایطی واردات محصولات مشابه خارجی می‌تواند این جریان رو به بلوغ را مختل کند.  
وی در پاسخ به اینکه وزیر صمت واردات را سبب‌ساز ارتقای کیفیت محصولات داخلی در رقابت با محصولات خارجی می‌داند، گفت: این گفته درست است، تولیدکنندگان همگی موافقت کامل با یک اقتصاد آزاد و رقابتی دارند اما این اقتصاد آزاد باید شامل حال تولیدکنندگان داخلی هم باشد. در اقتصاد آزاد قیمتگذاری دستوری جایی ندارد در حالی که اکنون تولیدکنندگان ایرانی مواد اولیه تولید را با قیمت‌های جهانی تامین می‌کنند اما در فروش مجبور به تبعیت از قیمت دستوری هستند. اینها مانع توسعه تولید هستند و عامل افزایش قیمت هستند.وقتی می‌توان از رقابت تولید داخلی با محصولات مشابه خارجی حرف زد که تمام شرایط یک اقتصاد آزاد برای تولیدکننده ایرانی فراهم باشد و تولید با سهولت و حمایت بیشتری صورت بگیرد. در چنین شرایطی تولیدکننده ایرانی از رقابت عادلانه با تولیدکننده خارجی استقبال می‌کند.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی در پاسخ به اینکه کیفیت محصولات خارجی نسبت به محصولات مشابه داخلی از اصلی‌ترین دلایل تقاضای غالب برای آنهاست، اظهار کرد: کیفیت وسایل گازسوز تولید داخل با محصولات مشابه خارجی برابر است، لوازم برقی حجیم مانند ماشین‌های لباسشویی و ظرفشویی و یخچال تولید داخل هم از تنوع زیادی برخوردار هستند و کیفیت مطلوبی دارند.
 
برچسب ها: لوازم خانگی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها