به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۴ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۴۳۹۶۸۶

پرداخت پول به یك روزنامه‌نگارازطرف‌حامیان پوتین

پرداخت پول به یك روزنامه‌نگارازطرف‌حامیان پوتین
گروه بین الملل: اسناد فاش شده نشان می‌دهد یک روزنامه‌نگار و فیلمساز آلمانی که از برترین کارشناسان مستقل روسیه در آلمان به شمار می‌آمد، دست‌کم ۶۰۰ هزار یورو از شرکت‌های مرتبط با الیگارشی نزدیک به ولادیمیر پوتین دریافت کرده است.
این اسناد که از سوی تیم تحقیقاتی روزنامه شپیگل و شبکه تلویزیونی زد‌.دِ.اف آلمان منتشر شده، نشان می‌دهد هوبرت زایپل این پول را در چند قسط به عنوان حمایت از دو کتابی که درباره رئیس‌جمهور روسیه نوشته و تصویری همدلانه از او ارائه داده، دریافت کرده است.
او از معدود روزنامه‌نگاران غربی است که ارتباط مستقیمی با  پوتین داشته و به گفته خودش «نزدیک به ۱۰۰ بار» با رئیس‌جمهور روسیه دیدار کرده است.
مبلغ ۶۰۰ هزار یورو از حساب‌های مرتبط با الکسی مورداشف، بانکدار و مالک شرکت‌های فولاد که به دلیل نزدیکی با کرملین سال گذشته تحریم شد، به حساب زایپل واریز شده است.
این روزنامه‌نگار آلمانی که در تلویزیون دولتی آ.اِر.د آلمان نیز مجری بوده، دریافت این مبلغ را تأیید نکرده، اما گفته مورد حمایت مورداشف بوده و آن را با کتاب‌های خود مرتبط دانسته است.
 زایپل در عین حال تأکید کرده که در کار خود «بی‌طرف» باقی مانده و افزوده است: «همیشه مرزهای قانونی را رعایت می‌کنم که متضمن استقلال من است.»بر اساس اسناد فاش‌شده پرداخت‌های یاد شده برای نوشتن کتاب بیوگرافی «پوتین: دیدگاه‌های درونی قدرت» منتشر شده در سال ۲۰۱۵ و «قدرت پوتین: چرا اروپا به روسیه نیاز دارد» منتشر شده در سال ۲۰۲۱ است که هردو به زبان آلمانی نوشته شدند.این گزارش حاکی از آن است که هوبرت زایپل مبالغ دریافتی را به ناشر خود، «هافمن و کمپ»، گزارش نداده و این موسسه در پاسخ به گاردین گفته است که درباره این پرداخت‌ها بی‌اطلاع بوده است.با این حال ناشر این کتاب، فروش آن را متوقف کرده است.
روزنامه شپیگل نوشته که شبکه ان.دِ.ار به عنوان کارفرمای این روزنامه‌نگار تلویزیونی، افکار عمومی و شبکه‌هایی که زایپل با آنها در ارتباط بوده نیز از این مبلغ خبری نداشته‌اند.
گزارش نشریات آلمانی‌زبان حاکی است که تیمی از روزنامه‌نگاران کاوشگر برای بررسی این موضوع به سرپرستی اشتفان کلاوس‌من، سردبیر سابق شپیگل تشکیل شده است.
این پرونده یکی از نخستین مواردی است که ارتباط روزنامه‌نگاران بانفوذ غربی با پرداخت‌های مالی عمده از طرف کرملین را فاش کرده است و می‌تواند به عنوان تلاش‌های طرفداران ولادیمیر پوتین برای ارائه گزارش‌های مثبت درباره او در رسانه‌های بین‌المللی تلقی شود.این در حالی است که روزنامه‌نگاران منتقد پوتین در داخل روسیه به اشکال گوناگون تحت فشار و سرکوب هستند و در مواردی جان خود را از دست داده‌اند.
 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها