به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۶ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب : ۴۳۹۸۳۵
یک نماینده کنونی مجلس دلایل رد صلاحیتش را اعلام کرد؛

گفتند سوال از وزیر کشور را پس بگیر تا تایید صلاحیت شوی!

گروه سیاسی: یک نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی که صلاحیتش برای نامزدی در انتخابات آتی مجلس از سوی وزارت کشور رد شده، گفت که مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی از طریق واسطه به او گفته‌اند که اگر می‌خواهد تایید صلاحیت شود، باید سوال از وزیر کشور را پس بگیرد!
گفتند سوال از وزیر کشور را پس بگیر تا تایید صلاحیت شوی!
سمیه محمودی، که توسط هیئت اجرایی انتخابات مجلس رد صلاحیت شده، به خبرآنلاین گفت: «من از وزیر کشور سوالی در صحن دارم که بعد از برنامه در صحن قرار می‌گیرد. عملا هم به من گفتند که اگر سوالم را پس بگیرم در صلاحیتم تاثیر می‌گذارد.» نماینده شهررضا و دهاقان افزود: «دولت می‌خواهد انتخابات را مدیریت کند. مدیریت دیگر بیش از این نمی‌شود. ما از زبان خودشان در جاهای مختلف و توسط واسطه‌ها شنیده‌ایم که دولت نیاز دارد ۷۰ درصد کرسی مجلس را داشته باشد.» محمودی در مورد علت رد صلاحیتش در هیات‌های اجرایی گفت: دلیل رد صلاحیت من را بند ۴ ماده ۳۱ ذکر کرده اند یعنی عدم ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه. نمی‌دانم چگونه باید وفاداری ام را ابراز کنم؟ من فرزند شهید هستم. پدرم از سال ۵۹ تا سال ۶۷ فرمانده جنگ بودند و در سال ۶۷ شهید شده اند. دایی ام شهید شده اند. عموی من جانباز است و خودم هم هشت سال است نماینده هستم و نمی‌دانم وفاداری ام را چگونه اعلام کنم.
وی اظهار کرد: باید طبق ماده ۶۰ و ۶۱ قانون انتخابات کلیه مستنداتی که دال بر رد یک فرد است توسط فرمانداری‌ها و هیات‌های اجرایی تحویل شخص داده شود. الان ۴ روز است که چهار نامه با چهار شماره و چهار تاریخ متفاوت داده ام، اما هنوز مستندی دال بر رد صلاحیت من نداده اند. بارگذاری اعتراضم باید براساس مستنداتی که به من ارائه می‌دهند باشد که، چون هنوز مستنداتی به من نداده اند اعتراض نیز بارگذاری نمی‌شود.وی گفت: در استان اصفهان، ۶ نماینده اصفهان یا احراز نشده اند یا رد شده اند. مشخص است که چه اتفاقاتی افتاده است و چه کسانی پشت پرده هستند البته نوید این اتفاق را دو سال پیش معاون سیاسی استاندار اصفهان در جلسه مجمع نمایندگان استان اصفهان داد و گفت "ما هم درصلاحیت‌ها عمل خواهیم کرد "و این کار را الان انجام دادند. منظور وی این بود که اگر الان کاری کردید ما در بررسی صلاحیت‌ها جبران می‌کنیم. سمیه محمودی خاطر نشان کرد: قطعا در این زمینه انتقام جویی شده است و دولت سلیقه‌ای عمل کرده است. نماینده ضعف‌های که وجود دارد و حرف‌های مردم را به نمایندگی از طرف آن‌ها می‌زند بالاخره شاید مجموعه دولت این سخنان را مخالفت با دولت بدانند، اما این‌ها انتقادات بوده است که با هدف بهبود شرایط گفته شده است. ما با دولت دشمنی نداریم چراکه همه ما در یک کشتی نشسته ایم و همه می‌خواهیم کشورمان موفق باشد. شخص من فقط حرف‌های مردم را زدم دفاع از حقوق مردم کردم و حالا دولت اگر نارحت است چرا حرف مردم را زدم خودش عملکردش را درست کند که انتقادی و مشکلی وجود نداشته باشد.
صلاحیت داوطلبان نامزدی در انتخابات ایران ابتدا از سوی هیئت‌های اجرایی و سپس شورای نگهبان بررسی می‌شود. در میان فهرست ردصلاحیت‌شدگان از سوی هیئت‌های اجرایی، نام چند نماینده کنونی و پیشین مجلس و نیز چهره‌های سیاسی و اجتماعی به چشم می‌خورد. احمد وحیدی، وزیر کشور، به تازگی در نشستی خطاب به نمایندگان مجلس گفته است: «مراقب باشند فضای انتقادی به فضای انتخاباتی وصل نشود که این کار ممکن است به مشارکت آسیب بزند.» چند روز پیش، احمد علیرضابیگی، دیگر نماینده ردصلاحیت‌شده، گفت که شخص وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی «گرداننده تصمیمات» برای «رد صلاحیت» او و چند نماینده دیگر در انتخابات دوره آینده مجلس است.
بر اساس اعلام سخنگوی شورای نگهبان، تاکنون بیش از پنج هزار داوطلب ردصلاحیت‌شده به فرایند بررسی صلاحیت‌ها اعتراض کرده‌اند.
طحان نظیف روز پنج‌شنبه ۲۵ آبان افزود: «البته افرادی هم اعتراض خود را ثبت نکردند.» در دوره پیشین انتخابات مجلس، بر اساس آمارهای دولتی، بیش از نیمی از واجدان شرایط رأی‌دهی در انتخابات شرکت نکردند.
 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها