به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۴۰۴۵۶
تأکید دوباره دولت بر واردات ۶۰ هزار خودرو تا پایان سال

رالی صعودی دیگری در انتظار بازار خودروست؟

رالی صعودی دیگری در انتظار بازار خودروست؟
گروه اقتصادی: از ابتدای سال گذشته و با آزادسازی واردات خودرو، انواعی از وعده‌ها توسط مسئولان مختلف به گوش می‌رسد. با عملی نشدن واردات 100 هزار دستگاه تا پایان سال گذشته، وعده جدید وزارت صمت به 300 هزار دستگاه در سال جاری رسید.

به گزارش تجارت نیوز،با گذشت چند ماه از ابتدای سال، دولت‌مردان از عملی نشدن این وعده آگاهی کامل داشتند و به همین دلیل، وعده 60 هزار دستگاه را بیان کردند. عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، وعده جدید را ابتدای آبان ماه چنین بیان کرد: واردات خودرو به صورت ماهانه 10 هزار دستگاه و تا پایان سال، 60 هزار دستگاه صورت می‌گیرد.

با این حال اکنون که فقط دو روز به پایان آبان باقی مانده خبری از واردات 10 هزار خودرو در این ماه نیست.
گذشته از این، آمار و ارقام که در وعده‌های مسئولان به گوش می‌رسد نیز با یک‌دیگر هم‌خوانی ندارد؛ با این حال مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، به عنوان مجری طرح واردات خودرو اخیراً روی وعده وزیر پافشاری می‌کند.

60 هزار دستگاه تا پایان سال تحویل مشتریان می‌شود؟
ضیغمی با اشاره به آگاهی از ظرفیت واردات و توانایی دولت در واردات 60 هزار دستگاه می‌گوید: تاکنون بیش از 200 میلیون یورو برای واردات خودرو تخصیص داده شده که انتظار می‌رود این رقم تا پایان سال به یک میلیارد یورو برسد.

باید در نظر داشت که هیچ یک از دولت‌مردان، وعده تحویل خودروهای وارداتی را نمی‌دهند و صرفاً ورود خودرو به گمرک را ملاک قرار می‌دهند. بنابراین حتی در صورتی که 60 هزار خودرو وارد کشور شود، به دلیل لزوم بررسی خودروهای وارداتی و انجام مراحل اداری، احتمال اینکه همه این محصولات تا پایان سال جاری تحویل مشتریان نشود بالاست.از سوی دیگر واردات خودروهای کارکرده که توسط مجلس تصویب شد، هنوز هم با گذشت چندین ماه از سوی دولت اجرا نشده و در حاله‌ای از ابهام است.

قیمت خودرو در هم می‌شکند
در میان وعده‌های عملی‌نشده از وزیر صمت، بارها و بارها وعده درهم شکستن قیمت‌ها و کاهش چشم‌گیر در بازار خودرو شنیده می‌شود. علی‌آبادی می‌گوید: بهتر است برای خرید خودرو صبر کنید، چرا که وضعیت این بازار در حال بهبود است. در حال حاضر واردات خودرو‌های نو در حال انجام است و آیین‌نامه خودرو‌های دست دوم هم به زودی ابلاغ می‌شود.

هرچند طی چند سال گذشته و با ممنوعیت واردات خودرو، قیمت‌ها خصوصاً در بازار خودروهای وارداتی سر به فلک کشید؛ اما از ابتدای سال جاری، روند قیمت‌ها در بازار خودرو غالباً نزولی بود و تا حد چشم‌گیری پایین آمده است.
در چنین وضعیتی که خودروسازان داخلی هر دم از افزایش ضرر و زیان انباشته به دلیل محدودیت در قیمت‌گذاری محصولات گله می‌کنند و قیمت بازاری محصولات داخلی، عملاً تفاوت چندانی با قیمت‌های درب کارخانه ندارد، معلوم نیست که هدف وزیر صمت از وعده کاهش قیمت‌ها چیست.آیا دولت‌مردان از آغاز دوباره رالی صعود قیمت‌ها می‌ترسند و وعده‌های این‌چنینی به جهت تعویق انداختن افزایش قیمت‌ها است یا موضوع دیگری را هدف اصلی خود قرار داده‌اند؟
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها