به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۲۸
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۱ ساعت ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۴۴۰۹۰۳

پشت‌پرده دریافت ۱۰یورویی از چند میلیون ایرانی

پشت‌پرده دریافت ۱۰یورویی از چند میلیون ایرانی
گروه فرهنگی: نرخ جدید دولت و مجلس برای اخذ ۱۰ یورو از سفرهای غیرزیارتی، سنگی جدید جلوی پای مسافران و شرکت‌های گردشگری است که می‌تواند شرایط سفر برای کسانی که به دفعات از کشور خارج می‌شوند را سخت‌تر کند.
 
به گزارش انتخاب، حرمت‌الله رفیعی، رییس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و گردشگری، درباره تصمیم اخیر مجلس برای اخذ ۱۰ یورو از سفر‌های غیرزیارتی خارجی گفت: من متاسفم از اینکه مجلس محترم قوانینی را پیشنهاد می‌دهد که خلاف موازین ملی نظام است. یعنی ارز رایج مملکت ما ریال است، بعد به یورو از مردم پول می‌گیرند و در خزانه کشور می‌ریزند؛ چه کسی این اجازه را داده است؟ 
 
وی افزود: مساله دوم همین پول و خزانه است، یعنی پول را با ارزش افزوده از مردم می‌گیرند و به خزانه برای ناترازی‌های‌شان می‌ریزند. اگر خاطرتان باشد 2 سال پیش ایرلاین‌های ما به غلط اعلام کردند که از اتباع خارجی یورو و دلار به جای ریال می‌گیریم، آن موقع خیلی مقاومت شد و برابر قوانین بین‌المللی که ملزم به رعایت آنها هستیم، برای تمام اتباع خارجی قیمت‌های برابری در صنعت هوایی و سفر داریم. مثلا ما به آلمان برویم آنجا بگویند شما که ایرانی هستید ۹۰ دلار بدهید، امریکایی‌ها ۱۰ دلار بدهند. پس از این قانون هم عراق به‌شدت واکنش داد و گفت تلافی می‌کنیم.

وی در ادامه درباره افزایش هزینه سفر به ایران اشاره کرد: من چند روز پیش خدمت یکی از مسوولان بودم که گفتند بحث افزایش قیمت وجود دارد سکوت کردم، گفتند چرا سکوت می‌کنید؟ گفتم ما مخالفیم و در حال تلاش برای ورود توریست هستیم، اما اقدامات شما جفا به توریست است. هزینه سفر در ایران گران است و خیلی هم جذابیتی برای توریست ندارد، ما باید به یک بهانه‌ای آنها را بیاوریم بعد شما چنین می‌کنید. 

رفیعی ادامه داد: اخذ ۱۰ یورو هم اشتباه بزرگی است که امیدواریم شورای نگهبان آن  را رد کند.وی در رابطه با معافیت سفر‌های زیارتی از پرداخت ۱۰ یورو گفت: همین جزییات هم مشکل است؛ چرا بین مردم مرزبندی می‌کنند؟ این رفتار‌ها به مرور تبدیل به اختلاف می‌شود که چرا مثلا کسی که عراق می‌رود ۱۰ یورو را نمی‌دهد، اما من که برای کار و کارآفرینی به اروپا می‌روم یا انگیزه تفریحی ندارم باید ۱۰ یورو بدهم. این اقدام نوعی تبعیض است. تمامی اقدامات دولت در کاهش سفر‌ها تاثیر داشته است.

در نوروز امسال هتل‌های ۲ ستاره ما تقریبا خالی مانده، هتل‌های ۴ ستاره ما نزدیک به پر بوده و هتل‌های ۵ ستاره کامل پر بوده است؛ یعنی اقداماتی انجام می‌دهند که تماما به نفع طبقه ثروتمند است. سازمان برنامه و بودجه به غلط تفسیر کرد که هواپیما و نفس سفر رفتن، لوکس است که باعث شد سبد به مرور از سبد خانوار حذف  شود.
رفیعی در رابطه با چالش‌های صنعت گردشگری گفت: سفر ارزان ظلم در حق مردم است، مردم اگر حق خود را بگیرند قیمت سفر خود به خود پایین می‌آید. دوستان ما به سختی تلاش می‌کنند گردشگری را با وجود تمامی لطمه‌هایی که خورده است سر پا نگه دارند، اما مسوولان چنین می‌کنند. این صنعت شکننده با بی‌درایتی و قوانین غیرکارشناسی باعث رکود می‌شوند. حتی در آموزه‌های دینی ما هیچ چیزی نیست که به این شدت روی آن تاکید شده باشد، اما همه جلوی سفر را  می‌گیرند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها