به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۲۳:۵۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۰۷ ساعت ۱۰:۴۰
کد مطلب : ۴۴۲۰۵۷

سیستان و بلوچستان، صاحب بالاترین نرخ بیکاری مردان

سیستان و بلوچستان، صاحب بالاترین نرخ بیکاری مردان
گروه اقتصادی:نرخ بیکاری مردان از 7.3 درصد در تابستان سال گذشته به 6.3 درصد در تابستان 1402 رسیده است. طبق داده‌های مرکز آمار، از میان استان‌های کشور بالاترین نرخ بیکاری مردان مربوط به استان سیستان و بلوچستان و پایین‌ترین سطح این شاخص مربوط به استان یزد بوده است. مردان پایتخت‌نشین نیز در رتبه پانزدهم بالاترین نرخ بیکاری در تابستان 1402 قرار گرفته‌اند.

به گزارش اکو ایران، این ارقام نسبت به تابستان سال گذشته دستخوش تغییر شده‌اند. استان هرمزگان و استان خوزستان بیش‌ترین کاهش در نرخ بیکاری مردان را در تابستان 1402 نسبت به تابستان 1401 تجربه‌ کرده‌اند. در مقابل، این شاخص در استان چهارمحال و بختیاری بیش از سایر استان‌ها افزایش یافته است.

کاهش نرخ بیکاری مردان در کل کشور طی تابستان 1402
در دومین فصل سال جاری، تقریبا یک میلیون و 390 هزار مرد بیکار در کل کشور شناسایی شده است. این تعداد نسبت به فصل مشابه در سال قبل حدودا 194 هزار نفر کمتر شده است. بر این اساس، نرخ بیکاری مردان از 7.3 درصد در تابستان سال قبل به 6.3 درصد در تابستان 1402 رسیده است.در ادبیات اقتصادی، بیکار به فردی اطلاق می‌شود که یا تمایل به کارکردن داشته باشد و یا در جستجوی شغل باشد. بنابراین بیکارانی که دنبال کار نمی‌گردند یا از یافتن شغل ناامید شده‌اند در این آمارگیری لحاظ نمی‌شوند.

سیستان و بلوچستان، صاحب بالاترین نرخ بیکاری مردان در تابستان 1402
داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان امسال نرخ بیکاری مردان در استان سیستان و بلوچستان 0.34 واحد درصد نسبت به تابستان سال قبل افزایش یافته و به 10.2 درصد رسیده است. به بیان دیگر، از هر 1000 مرد سیستان و بلوچستانی، 102 نفر در تابستان سال جاری بیکار بوده است.در رتبه دوم، استان لرستان قرار گرفته که با وجود کاهش نرخ بیکاری مردان این استان در تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل، نرخ بیکاری مردان در آن به 9.29 درصد رسیده است.

در سمت دیگر ماجرا، استان یزد قرار گرفته که نرخ بیکاری در آن 2.86 درصد ثبت شده که 1.85 واحد درصد نسبت به فصل مشابه در سال قبل کاهش یافته است. استان خراسان شمالی و زنجان نیز به ترتیب در سطح 3.8 درصد و 4.06 درصد قرار گرفته‌اند و دیگر استان‌های کشور با نرخ بیکاری پایین مردان به شمار می‌روند.

بیش‌ترین کاهش و افزایش در نرخ بیکاری تابستانه در استان‌های کشور
برای دستیابی به فهم بهتر از وضعیت بیکاری در استان‌ها می‌توان نرخ بیکاری مردان آن‌ها در تابستان 1402 را با تابستان 1401 مقایسه کرد. بر اساس این مقایسه، استان‌های هرمزگان و خوزستان بیش‌ترین کاهش را در نرخ بیکاری مردان طی این بازه زمانی شاهد بوده‌اند.به بیان دقیق‌تر، نرخ بیکاری مردان در هرمزگان طی تابستان سال جاری 6.55 درصد نسبت به تابستان سال گذشته کمتر شده است. این کاهش سطح برای استان خوزستان برابر با 6.5 درصد بوده است.

 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها