به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۰۹/۲۲ ساعت ۱۸:۲۶
کد مطلب : ۴۴۴۶۱۴

توافق تاریخی در خصوص تغییرات اقلیمی 

توافق تاریخی در خصوص تغییرات اقلیمی 
گروه بین الملل: اجلاس اقلیمی سازمان ملل که به کاپ ۲۸ معروف است برای اولین بار توافقنامه‌ای به تصویب رساند که از کشورها می‌خواهد استفاده از سوخت‌های فسیلی را کنار بگذارند.
نزدیک به ۲۰۰ کشور در این اجلاس در دوبی حاضر بودند و این اولین بار است که بر سر متنی برای گذار از سوخت‌های فسیلی به توافق می‌رسند.
سلطان جابر، رئیس اجلاس، این توافق را «تاریخی» خواند و گفت که جهان «مسیری جدید» در پیش گرفته است.
با توافقی تاریخی که در نشست تغییرات اقلیمی حاصل شد، جامعه جهانی برای اولین بار یک صدا «بر ضرورت گذار از سوخت‌های فسیلی» مهر تائید زد.
سوخت‌های فسیلی عبارتند از نفت و گاز و زغال سنگ که تولید و مصرف آنها باعث گرمایش زمین و شدت گرفتن تغییرات اقلیمی شده است.با وجود تلاش کشورهای نفت‌خیز برای پرهیز از اشاره به حذف سوخت‌های فسیلی، مخالفت‌های شدید کشورهای دیگر این تلاش‌ها را ناکام گذاشت.
با این حال، در متن توافق نهایی که سلطان جابر، میزبان اماراتی نشست، آن را حرکت به سمت درست خواند اما و اگر و ابهامات زیادی وجود دارد به ویژه در خصوص کمک به کشورهای فقیر و آسیب‌دیده که توقعات‌شان براورده نشده است.
ولی اشاراتی که به عواقب مصرف سوخت‌های فسیلی بر گرم‌تر شدن کره زمین و شدت گرفتن تغییرات اقلیمی شده است، به مثابه اولین اذعان و اجماع جامعه جهانی بر سر واقعیت‌های علمی به شمار می‌رود که دانشمندان سال‌هاست بر آن تاکید دارند.
نگرانی اصلی دانشمندان همچنان پابرجاست که این گام ممکن است آنقدر کافی نباشد تا جهان از آستانه خطرناک افزایش دما به ۱/۵ درجه در قیاس با متوسط دمای زمین در آغاز انقلاب صنعتی و آستانه «فاجعه‌بار» ۲ درجه افزایش جلوگیری کند.
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در واکنش به این توافق گفت: «به کسانی که در نشست تغییرات اقلیمی با اشاره روشن به حذف سوخت‌های فسیلی مخالفت کردند، مایلیم بگویم چه بخواهید چه نخواهید، حذف سوخت‌های فسیلی اجتناب‌ناپذیر است. فقط باید امیدوارم باشیم دیر نشده باشد.»
گراهام استوارت، معاون وزیر امنیت انرژی بریتانیا، هم گفت: «این توافق آغاز پایان دوران سوخت‌های فسیلی است.»
کریس بوئن، وزیر اقلیمی استرالیا، نیز که در اوایل این گفتگوها به شدت خواستار «حذف سوخت فسیلی» بود، این توافق را «نتیجه‌ای محکم» خواند و گفت که مذاکرات در دوبی یک «نقطه عطف مهم» است.
او همچنین از اینکه این توافق شامل تعهداتی برای افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر است، استقبال کرد.
چین یکی از بزرگترین تولیدکنندگان گازهای گلخانه‌ای و در عین حال یکی از پیشروترین کشورها در انرژی‌های تجدیدپذیر است.
نماینده چین در اجلاس در واکنش به توافق گفت: «مایه تاسف است که بسیاری از نگرانی‌های مهم کشورهای در حال توسعه در نظر گرفته نشده است.»
او بار دیگر به اتهام کشورهای در حال توسعه به کشورهای ثروتمند اشاره کرد که دهه‌ها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی ثروت اندوخته‌اند اما می‌خواهند اقتصادهای نوظهور را از همان رشد منع کنند.
فقدان منابع مالی برای کشورهای فقیرتر برای گذار به اقتصاد سبز یک مسئله بزرگ در این گفتگوها بوده است. چین با وجود داشتن دومین اقتصاد بزرگ جهان، همچنان در بلوک از کشورهای در حال توسعه در این مذاکرات حضور دارد.
«کاپ ۲۸»، بیست‌و‌هشتمین نشست اقلیمی سالانه سازمان ملل متحد است که دولت‌ها در آن درباره روش‌های محدود کردن و آمادگی برای تغییرات اقلیمی آینده بحث و گفتگو می‌کنند.
این نشست از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر ۲۰۲۳ در دوبی، امارات متحده عربی برگزار شد.
کاپ مخفف «کنفرانس اعضای شرکت‌کننده» است. اعضای شرکت‌کننده در این کنفرانس کشور‌هایی هستند که کنوانسیون سازمان ملل متحد درباره تغییر اقلیم در سال ۱۹۹۲ را امضا کرده‌اند.
برچسب ها: تغییرات اقلیمی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها