به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۴۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۲/۱۰/۰۹ ساعت ۱۲:۱۵
کد مطلب : ۴۴۷۵۷۲
چگونه قیمت دلار تثبیت شد؟

آیا ترمز تورم کشیده شده است؟

آیا ترمز تورم کشیده شده است؟
گروه اقتصادی:در بازار همچنان تورم و گرانی خودنمایی می‌کند؛ همچنین با وجود شرایط تورمی، برخی از کسب و کار‌ها درگیر رکود نیز هستند، اما این روز‌ها تورم مانند قبل گردن کشی نمی‌کند. ماه‌ها است که قیمت ارز ثابت مانده و همچنین نمودار تورمی نوسان‌های شدید ندارد. دولت نیز خبر از کاهش شیب نمودار تورم می‌دهد.

به گزارش اقتصاد24، اگرچه دولت مدعی کاهش تورم است که این کاهش تنها نیم درصد بوده است؛ جدیدترین آمار مرکز آمار نشان می‌دهد  تورم سالانه ۴۴ درصد و تورم نقطه به نقطه ۴۰ درصد است و با این کاهش نیم درصدی تورم نیز نمی‌توان رشد فزاینده این آمار را کتمان کرد.این روز‌ها در بین مردم و بازاریان نیز انتظار نوسان‌های اقتصادی شدید وجود ندارد. با اینکه همچنان تحریم‌های اقتصادی پابرجاست، دلیل کاهش انتظارات تورمی چیست؟ چه عواملی باعث سکون بازار شده است؟

در این مورد آلبرت بغزیان، کارشناس مسائل اقتصادی گفت: تشکیل انتظارات تورمی ناشی از رفتار متغییر‌هایی است که بر آینده اقتصاد اثر می‌گذارد. از این دست متغییر‌ها می‌توان به کسری بودجه، پیش بینی کاهش قیمت نفت و یا افزایش نرخ ارز اشاره کرد. از دیگر موضوعات موثر، رشد پایه پولی توسط دولت است.

بانک مرکزی و مدیریت بازار ارز از طریق جمع آوری بازار دلار سلیمانیه و هرات
وی ادامه داد: با درک عوامل موثر بر تورم، شناخت روند آن آسان‌تر می‌شود، اما در توضیح چرایی این اتفاق می‌توان به سیاست‌های مدیریت جدید بانک مرکزی اشاره کرد؛ هم اکنون بانک مرکزی در تلاش برای مدیریت بازار ارز از طریق جمع آوری بازار دلار سلیمانیه و هرات است؛ چراکه این بازار‌های غیر رسمی با ایجاد رعب و وحشت باعث رفتار‌های غیرقابل پیش بینی در بازار ایران می‌شدند.

این کارشناس تاکید کرد: با این سیاست‌ها، دلار مدتی است در بازار آزاد در محدوده ۵۰ هزار تومان باقی مانده است و با این مدیریت بانک مرکزی انتظار می‌رود که قیمت دلار تغییری نکند. این مسئله با توجه به توضیحات قبل انتظارات ضد تورمی ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر آزاد سازی منابع ارزی در خارج از کشور هم از جمله عواملی بود که دست دولت را در تنظیم بودجه بازتر گذاشت تا دولت به سراغ تغییر در پایه پولی و استقراض از بانک مرکزی نرود. این موضوع نیز از دلایل ضد انتظارات تورمی در اقتصاد محسوب می‌شود.

بغزیان سپس ادامه داد: این دو مورد باعث شد با ایجاد جوی روانی، حس حادث شدن تورم شدیدتر، به خصوص با وجود حوادث غزه از بین برود. در آغاز اتفاقات غزه، قیمت دلار در بازار آزاد بالا رفت و صحبت از رقم‌های بالای ۶۰ هزار تومان نیز بود، اما به سرعت قیمت دلار کاهش یافت. قیمت خودرو که از شاخص‌های تورمی محسوب می‌شود نیز کاهش یافته است.این کارشناس تصریح کرد: تمام این موارد نشان دهنده این موضوع است که عوامل ایجاد تورم در حال حرکت معکوس هستند و سیگنال‌های کاهش تورم از بررسی این عوامل به دست می‌آید.

قیمت دلار افزایش نخواهد یافت
بغزیان گفت: به نظر من مدیریت فعلی بانک مرکزی با رفع نیاز ارزی مانع از افزایش قیمت دلار خواهد شد. همچنین سیاست اختصاص ارز کشور مقصد به جای دلار برای مسافران نیز سوداگری‌ها را کاهش خواهد داد؛ به همین جهت بازار دلار در کشور آرام خواهد ماند.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها